واکنش به تبلیغات برنج با عنوان ۱۰۰ درصد ایرانی

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه برنج ایرانی به دلیل گرانی قیمت تمام شده تولیدش توان رقابت با ارقام وارداتی را ندارد، از تبلیغات گسترده برنج در تلویزیون با عنوان 100 درصد ایرانی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه برنج ایرانی به دلیل گرانی قیمت تمام شده تولیدش توان رقابت با ارقام وارداتی را ندارد، از تبلیغات گسترده برنج در تلویزیون با عنوان "100 درصد ایرانی" انتقاد کرد.

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با مهر با بیان اینکه بهترین زمان اعلام قیمت خرید تضمینی برنج اواخر بهمن‌ماه است، اظهار داشت: وقتی شهریور 92 قیمت خرید تضمینی برای شهریور 93 اعلام شد، ما اعتراض کردیم که برای اعلام قیمت زود است و قیمت باید اوخر بهمن ماه که به فاصله کشت نزدیک است، اعلام شود تا کشاورز بتواند در اسفند ماه تصمیم بگیرد برنج پرمحصول بکارد یا خیر.

وی با اشاره به اینکه اعلام قیمت در شهریورماه سبب مردد شدن کشاورزان و حتی گاهی پشیمانی او از کشت می‌شود، گفت: آن زمان ما گفتیم اعلام کنید این قیمت را تعیین کرده‌ایم اما در مرداد سال 93 ممکن است تجدیدنظری در آن صورت پذیرد که این موضوع سبب قوت قلب کشاورزان می‌شود اما چنین کاری انجام نشد.

شایق، کاهش چشمگیر سطح کشت ارقام پرمحصول در شهریور 93 را مورد اشاره قرار داد و افزود: علاوه بر این، واردات بی اندازه باعث شد برنج روی دست کشاورزان بماند، بعد از این مساله دولت اشتباه خود را جبران و قیمت را مقداری افزایش داد در حالی که این کار می‌توانست پیش‌تر انجام گیرد و به‌عبارتی نوشداروی بعد از مرگ سهراب بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت مجددا همان قیمت اصلاح شده‌ خرید 93 را برای خرید تضمینی سال 94 اعلام کرد، گفت:  این کار به معنای تکرار همان زنجیره قبلی است؛ زمانی که به شهریور 94 برسیم، متوجه خواهند شد قیمت چقدر پرت است و دوباره مجبور به دادن یک اصلاحیه می‌شوند، این کار را همین الان انجام دهند.

شایق ادامه داد: هدف از تعیین قمیت تضمینی برای ارقام پرمحصول برنج تنها این نیست که برنج روی دست کشاورزان نماند، خود دولت نیز باید از این امر بهره برداری کند. دولت باید با این کار سطح زیر کشت ارقام پرمحصول  و در نتیجه تولید برنج را افزایش و نیاز به واردات را کاهش دهد اما آن حرکت اشتباه سبب گم شدن هدف اصلی می‌شود.

برنج ایرانی چرا گران است؟

دبیر انجمن برنج، علت گرانی برنج‌های داخلی در مقایسه با ارقام خارجی را بالا بودن هزینه تولید برنج ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید برای کاهش قیمت تمام شده تولید مکانیزاسیون و یک‌پارچه سازی اراضی را جدی‌تر بگیریم. چند سالی است زمین‌ها در حال خردتر شدن و تبدیل گشتن به ویلا و شهرک هستند. اگر 10 سال پیش متوسط یک واحد بهره‌برداری 2 هکتار بود، هم اکنون به 6 هزار متر رسیده است؛ مگر می‌توان با 6 هزار متر زمین اقتصاد خانوار را چرخاند؟

شایق با بیان اینکه در 6 هزار متر زمین نمی‌توان عمل مکانیزاسیون انجام داد، افزود: بسیاری از کارهایی که می‌توان در زمین انجام داد، به شرط بزرگ بودن آن است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد بنده برای کاهش هزینه‌های تولید آن است که کارشناسان بخش کشاورزی نگاهی به کتاب‌ها و نوشته‌های محققان که از سال 1345 نوشته شده‌اند، بیندازند. در این کتاب‌ها راهکارهایی ارایه شده است که آنها باید دنبال این راهکارها بروند. نباید هر کس توپ را به زمین نفر بعدی بیندازد و نفر بعدی نیز فرد قبلی را مقصر بداند، ضمن اینکه با این شرایط برنج داخلی توان رقابت با ارقام وارداتی را که قیمت‌شان خیلی ارزان است، ندارد.

واکنش به تبلیغات برنج باعنوان "100 درصد ایرانی"

دبیر انجمن برنج در مورد تبلیغات گسترده برنج‌های وارداتی در تلویزیون و با اشاره به اینکه روی کیسه این برنج‌ها عبارت 100 درصد ایرانی درج شده است، افزود: اخیرا این گروه تعدادی کارخانه شالی‌کوبی خریداری کرده‌اند، مقداری شالی ایرانی می‌خرند و در آنجا تبدیل می‌کنند. هر کس هم که ببیند می‌گوید اینها خودشان کارخانه دارند کسی حساب نمی‌کند این کارخانه چقدر می‌تواند شالی ایرانی را به برنج تبدیل کند؟ این میزان با آن حجمی که دارد در بازار عرضه می‌کند، هماهنگی دارد؟ باقی را از کجا می‌آورد؟

وی اضافه کرد: بنده به آن گروه گفتم اگر می‌خواهید مردم باور کنند برنج‌تان ایرانی است، تبلیغات‌تان را جمع کنید. همه می‌دانند قیمت یک دقیقه آگهی در تلویزیون چقدر است، شما هر هفته نیم ساعت وقت تلویزیون را می‌گیری، این همه پول را از کجا آوردی؟

شایق با اشاره به اینکه ما اگر همه کارمان درست باشد، یک کارمان هنوز انجام نشده است، گفت: ما نظارت صحیح نداریم. اگر کسی ناظر بود و با یکی از این افراد برخورد می‌کرد، در حال حاضر وضعیت به این شکل نبود.

وی در مورد نامه سرگشاده خود به وزیر جهادکشاورزی و موضوع تعیین میزان واقعی مصرف سرانه برنج در کشور نیز اظهار داشت: در همین زمینه جلسه‌ای در دفتر قائم مقام بازرگانی وزیر جهادکشاورزی، مسئولان معاونت زراعت و انجمن برنج برگزارشد، وزیر حاشیه نویسی انجام داده بود که حق با انجمن برنج است، واقعا مصرف سرانه واقعی کشور چقدر است؟ با هر مصرف سرانه نیاز ما تغییر خواهد کرد، بنابراین باید در درجه اول این آمارهای متناقض را یک دست و واقعی کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  71  =