دلیلی برای ائتلاف روحانی، خاتمی، هاشمینیست

چندین بار است که پادشاه عربستان آقای هاشمی را دعوت کرده و ایشان هنوز نپذیرفتند که بخواهند تاریخی برای سفر تعیین کنند.

*** منظور آیت‌الله هاشمی از "ناصالح"، "اصلح" است

تسنیم: آقای هاشمی، بعد از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی بحث‌هایی در رابطه با ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح است و برخی می‌گویند که آیت‌الله هاشمی در جلسات خصوصی گفته‌اند کاندیدای ریاست مجلس خبرگان نمی‌شوند ولی بعد از این اظهارات آیت‌الله هاشمی بحثی را گفتند که اگر افراد ناصالح بیایند من کاندیدا می‌شوم، آیا می‌توان گفت فقهای مجلس خبرگان رهبری ناصالح هستند؟

هاشمی‌رفسنجانی: منظور آقای هاشمی "اصلح" بود یا صالح برای ریاست مجلس خبرگان؛ صالح برای این کار همان اصلح است. همان صحبتی است که خودشان داشتند و من بیشتر از آن چیزی نمی‌توانم بگویم و آن عزیزی هم که از آقای هاشمی نقل کرده بود، حرفش 5-6 ابهام داشت، زیرا معلوم نبود: این صحبت را آقای هاشمی چه‌زمانی گفتند؟ کجا گفتند؟ پیش چه‌کسانی گفتند؟ ولی خوب، در نهایت آیت‌الله هاشمی حضورشان را مشروط کردند.

تسنیم: ارتباط آقای روحانی و آیت‌الله هاشمی چطور است؟

هاشمی‌رفسنجانی: آقای روحانی تقریباً در 30 سال گذشته از مدیران آقای هاشمی بودند، یعنی از اوایل انقلاب در هرجایی که آقای هاشمی بودند؛ در جنگ، شورای‌عالی امنیت ملی، مجلس، دولت و جاهای مختلف همراه آقای هاشمی بودند، بنابراین جزو افرادی هستند که همیشه با آقای هاشمی بودند و از این جهت رابطه بدی نیست و رابطه خوبی است و به هر حال مشکل رابطه ندارند.

اما اینکه دولت آقای روحانی را دولت آقای هاشمی بگوییم، چنین چیزی نیست و ایشان فرد مستقلی است و رئیس جمهور مستقل و دولت مستقلی دارد و ممکن است آقای هاشمی بعضاً توصیه‌هایی داشته باشند. بالاخره آقای هاشمی یک شخصیتی است که خیلی از اشخاص از جناح‌ها، گروه‌های مختلف، فردی و جمعی با ایشان مشورت می‌کنند و آقای هاشمی نیز در هر مشورتی که با وی می‌شود نظری می‌دهند، مثل من نیست که وقتی شما می‌گویید راجع به این صحبت کنید، من می‌گویم صحبت نمی‌کنم، ولی آقای هاشمی صحبت می‌کند و رهنمود و پیشنهادی می‌دهند، حالا اینکه دولت آقای روحانی پیشنهادها و رهنمودهای آقای هاشمی را عمل کند، هیچ الزامی ندارد، اگر درست تشخیص داد و در راستای سیاست‌هایش بود عمل می‌کند و اگر نبود حداقل در حد مشورت می‌ماند.

تسنیم: اوایل تشکیل دولت آقای روحانی، آیت‌الله هاشمی به دیدار رئیس جمهور رفتند و گفتند: "آمده‌ام تا ببینم کارها به‌خوبی پیش می‌رود؟". آیا اخیراً آقای هاشمی پیشنهادی به دولت آقای روحانی نداده‌اند؟ البته بعضی پیشنهادهای آقای هاشمی در جلسات عمومی است و رسانه‌ای می‌شود ولی این‌طور بوده که به‌صورت خصوصی یا طی نامه‌ای پیشنهادی یا توصیه‌ای داشته باشند؟

هاشمی‌رفسنجانی: اگر پیشنهاد یا توصیه خصوصی باشد که من اطلاع پیدا نمی‌کنم (با خنده)، شما می‌گویید خصوصی، نه اینکه عمومی باشد که همه بدانند و عمومی‌ها هم که در رسانه‌ها می‌بینید.

تسنیم: البته شما ارتباط خیلی نزدیکی با آقای هاشمی دارید، برای همین این‌طور سؤال می‌پرسم، آقای روحانی و آیت‌الله هاشمی با یکدیگر دیدار دارند؟

هاشمی‌رفسنجانی: بله، دیدار دارند و همدیگر را می‌بینند.

تسنیم: آخرین دیداری که داشتند کی بود؟

هاشمی‌رفسنجانی: می‌دانم که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، البته این جلسه آقای روحانی نبودند و جلسه قبل حضور داشتند.

تسنیم: خارج از مجمع تشخیص دیداری داشتند؟

هاشمی‌رفسنجانی: این را من نمی‌دانم که دیداری بوده یا خیر.

تسنیم: آقای هاشمی، با کمال تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

هاشمی‌رفسنجانی: خواهش می‌کنم. موفق باشید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  3  =