اشتون: به داد و فریادهای ظریف عادت داریم

یک بار هم آقای صابری، کارشناس حقوقی نمایندگی از نگرانی وارد اتاق شده بود که خانم اشتون به او می گوید به دادهای ظریف عادت دارد!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از جام نیوز به نقل از پارس، حال آقای ظریف هنوز خوب نشده است. بعید است که هوای فوق العاده سرد وین هم به بهبود حال آقای وزیر که قبل از مذاکرات عمان سرما خورده بود، کمکی بکند.

 

البته جواد ظریف در زمان مذاکرات سال گذشته هم که به توافق برای برنامه مشترک ژنو منجر شد، با مشکل کمر درد روبه رو شده بود. با یک مقام ارشد وزارت خارجه درباره حال عمومی آقای ظریف صحبت می کردیم. به شوخی گفتم که اگر مردم آن قدر که برای تیم های ملی فوتبال در جام جهانی دعا کردند، برای مذاکرات با 1+5 هم دعا می کردند الان آمریکایی ها واقع بین شده بودند.

وی جواب داد: «امروز توی یک مذاکره دو جانبه آقای ظریف، آرام صحبت می کرد.» شاید همان طور که در روز اول گفت، منتظر است تا ببیند طرف مقابل اراده سیاسی برای پیشرفت و مذاکرات واقعی را دارد یا خیر؟ «آن هم ظریف که بلند صحبت کردنش در مذاکرات حتی گاهی به داد زدن شباهت پیدا می کند.» در دوره های قبلی مذاکرات چند دفعه اتفاق افتاده است که محافظ ها از شدت داد و بیدادی که از داخل اتاق مذاکره به گوش می رسیده، بی اجازه وارد اتاق شده اند. یک بار هم آقای صابری، کارشناس حقوقی نمایندگی از نگرانی وارد اتاق شده بود که خانم اشتون به او می گوید به دادهای ظریف عادت دارد!

دیروز نشست های دو جانبه فنی و سیاسی برگزار شد. هنوز معلوم نیست که کشورهای 1+5 از میان راه حل های ابتکاری فنی آیا گزینه ای را انتخاب می کنند که این گره باز شود، یا نه. اراده سیاسی لازم دارد، چیزی که فعلا 1+5 نتوانسته اند فراهم کنند.

این روزها اعضای تیم های مذاکره کننده تلاش می کنند تا از دسترس خبرنگارها دور باشند. بنابراین حاشیه سازی مد می شود. مثل آغاز مذاکرات که با حاشیه شروع شد. کلا ٨ نفر بودند. بادگیرهای زرد رنگ پوشیده بودند که رویش عکس سرکرده های گروه های تروریستی چاپ شده بود. یکی شان، هم عینک دودی زده بود و با پرچم شیر و خورشید صورتش را پوشانده بود. داد می زدند.

 

خبرنگارها که دور شان جمع شدند، یکی شان شروع کرد از خبرنگارها فیلم گرفتن. بی بی سی و رادیو فردا فعال تر بودند برای پوشش خبری این 7-8 نفر. یک خبرنگار غیرایرانی آرام رفت کنارشان و توصیه کرد بروند خانه هایشان توی این هوای سرد. خبرنگارها برگشتند داخل، کل شوی خیابانی برای همین چند فریم عکس و فیلم بود.

روایت اندیشکده آمریکایی کارنگی از مقصر شکست احتمالی مذاکرات

انتشار این دیدگاه به معنی تأیید آن نیست و برای اطلاع مخاطبان از نوع نگاه و تحلیل اندیشکده ها و اتاق های فکر عربی و غربی منتشر می شود.اندیشکده آمریکایی کارنگی که به تازگی ویلیام برنز معاون سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو تیم هسته ای این کشور، ریاست آن را برعهده گرفته است، با انتشار مقاله ای تحت عنوان «ایران در صورت عدم دستیابی به توافق هسته ای چه اقداماتی را صورت خواهد داد» به طرح مسائلی پرداخته که در شرایطی که توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل نشود، در سطح جامعه بین المللی رخ می دهد.

در این مقاله آمده است: چنانچه ضرب الاجل ماه نوامبر نیز به پایان برسد و هیچ توافقی میان ایران و 1+5 حاصل نشده باشد، واشنگتن بیش از همه طرفین ضرر خواهد کرد. در شرایطی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با انتقادهای شدید کنگره که از ابتدا نیز با آغاز مذاکرات مخالف بود، مواجه می شود، در تهران، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «محمد جواد ظریف» به دلیل دفاع از منافع ایران در قبال غرب مورد ستایش قرار خواهند گرفت.

 

اما در صورت شکست مذاکرات، انگشت اتهام به سمت کنگره آمریکا بیش از تمامی طرفین مقصر نشانه خواهد رفت چرا که ایران می تواند تعهد و پایبندی خود به مفاد توافقنامه موقت سال گذشته را با فهرست تحریم های جدید کنگره آمریکا از آن زمان تا کنون مقایسه کند. در این رابطه ایران که به لحاظ استراتژیک به کشور دیگری وابسته نیست و از حمایت برخی کشورها نیز در خصوص موضع دفاعی اش برخوردار است، نگرانی کمتری در این زمینه دارد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  4