قیمت ارز تا حدودی کاهش می یابد

پیش بینی رئیس کل از آینده بازار ارز بعد از مذاکرات

پیشنهاد نرخ 2850 تومانی دلار در لایحه بودجه 94، تأخیر در اجرای یکسان سازی نرخ ارز، پیش بینی کاهش نرخ ارز آزاد،وضعیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و سرانجام برخورد با بانک‌های متخلف و پرونده نرخ سود و کارمزد از محورهای مهم سخنان سیف است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال "ارز از کی تک‌نرخی می‌شود؟" گفت: یکسان سازی نرخ ارز قطعی است ولی فعلاً بنای اجرای آن را نداریم و برای تصمیم گیری در این باره فعلاً تابع شرایط بین المللی هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های قطعی بانک مرکزی بحث یکسان سازی نرخ ارز است، گفت: البته این بستگی به شرایط بین المللی دارد، ما در شرایط فعلی این اقدام را انجام نخواهیم داد، زمانی این مناسب خواهد بود که اطمینان خاطری از ارتباطات کارگزاری بین المللی نظام بانکی بوجود بیاید و نقل و انتقالات سهولت لازم را پیدا کند.

سیف ادامه داد: فعلاً در این شرایط فکر می کنیم شرایط فعلی مناسب است و اقتصاد می تواند از آرامش بهتری برخوردار شود.

* پیشنهاد دلار 2850 تومانی در بودجه/ یکسان سازی قطعی است ولی فعلا زمان اجرا نیست

وی درباره نرخ دلار در بودجه 94 گفت: فعلا هنوز قطعی نشده چون می دانید که تا آخرین لحظه ارسال به مجلس ممکن است تغییراتی در بودجه اعمال شود، اما الان تصور بر 2850 تومان است.

 آقای وزیر اقتصاد دیروز اعلام کردند که نرخ دلار در بودجه سال 94 تغییر نخواهد کرد و همان نرخ بودجه امسال خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ گفت: اطلاعی که من دارم همین نرخ 2850 تومان است.

سیف در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه یکسان سازی نرخ ارز فعلاً از دستور کار دولت خارج شده است؟ تصریح کرد: خیر، یکسان سازی قطعی است و جزء برنامه های بانک مرکزی است ولی زمانی اقدام می کنیم که شرایط بین المللی اقتضای این سیاست را فراهم کند.

پیش از این خبرگزاری تسنیم از چانه‌زنی بر سر دلار 2800 تا 2900 تومان دولتی‌ها در لایحه بودجه 94 خبر داده بود. نرخ دلار در قانون بودجه 93 برابر 2650 تومان بوده است.

سیف درباره پیش بینی از بازار ارز و طلا با توجه به مذاکرات هسته ای روز گذشته، اظهار داشت: من فکر می کنم شرایط خیلی نرمال است و چیز خاصی که شوک در بازار ایجاد کند، وجود ندارد. من پیش بینی می کنم آرامش بیشتری را به دلیل نوع نتایجی که حاصل شد، داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عوامل درونی در بازار ارز و طلا، گفت: بنظرم، عوامل بنیادی بازار در وضعیت تعادلی کامل وجود دارند، میزان عرضه و تقاضا در بازار تعادل نسبی مطلوب دارد و بانک مرکزی هم این را کنترل می کند.

* پیش بینی رئیس کل از آینده بازار ارز بعد از مذاکرات/ قیمت ارز تا حدودی کاهش می یابد

وی ادامه داد: اگر برخی مواقع نوسانی در بازار ارز مشاهده می شود، بیشتر تحت تاثیر خبرهای موقت زودگذری است که اثری را می گذارد و بعد خنثی می شود و بر می گردد به تعادل واقعی قبل.

این عضو کابینه دولت یازدهم در همین ارتباط تصریح کرد: این زمینه وجود دارد که تا حدودی به خاطر غلبه عرضه بر تقاضا، مقداری کاهش در بازار ارز شاهد باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تاثیر آزادسازی ماهانه دارایی‌های بلوکه شده ایران در طول مذاکرات هسته‌ای بر بازار داخلی، گفت: همانطوری که اشاره کردم، این موضوع تعادل را تقویت می کند، ما از این امکانات استفاده خواهیم کرد برای تامین نیازهای وارداتی کشور و لذا تقاضا را جبران می کند و از این جهت به تعادل بازار کمک می کند.

* آیا دولت با کاهش درآمدهای نفتی از بانک مرکزی برداشت کرده است؟

سیف همچنین در ادامه در خصوص استقراض دولت از بانک مرکزی با کاهش درآمدهای نفتی، اظهار داشت: دولت بهترین نوع رفتار را با بانک مرکزی دارد و با حساسیت نسبت به استفاده از منابع بانک مرکزی رفتار می کند البته اقلامی از گذشته جزو تعهدات بانک مرکزی بوده و ممکن است شاهد نوساناتی باشیم ولی برای نیاز های جاری دولت نگاهش به سمت بانک مرکزی نیست.

* نظر سیف درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص/ تاثیر نگاه رئیس دولت در استقلال بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تاثیر آن بر استقلال بانک مرکزی گفت: بنظر من، بیشترین امری که باید در رابطه با استقلال بانک مرکزی مد نظر قرار گیرد این است که سیاست پولی از مالی و بودجه استقلال داشته باشد.

سیف ادامه داد: اگر بتوانیم این وضعیت را ایجاد کنیم که سیاست پولی بتواند به صورت سیاست مستقل اجرا باشد به بهترین حالت رسیده ایم البته معتقدم که اقتضائات ساختار نظام جمهوری اسلامی این است که بانک مرکزی در عین حال که از مسولیت های اجرای منفک باشد با توجه به اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور رییس قوه مجریه است و اگر تصمیم گیر رییس قوه مجریه باشد استقلال بانک مرکزی بیشتر است تا زمانی که از دستگاه های دیگر در این رابطه صاحب نظر باشد که نتیجه این امر مخدوش شدن استقلال است؛ دراین صورت استقلال در وحدت مدیریت بانک مرکزی بهتر خواهد بود .

وی با بیان اینکه، نگاه رئیس جمهور و رئیس دولت در استقلال بانک مرکزی بسیار موثر است، گفت: باید تصمیمی عملیاتی شود که تحقق استقلال را تضمین کند اگر رییس دولت نگاه درستی به نهادها و رسالت ها داشته باشد و درک مناسبی از نوع ایفای نقش بانک مرکزی داشته باشد بهترین شرایط استقلال وجود دارد که البته این وضعیت هم اکنون وجود دارد.

* بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان سال تعدیل می شود

رئیس شورای پول و اعتبار در ادامه درباره وضعیت پایه پولی و نقدینگی کشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: یکی از اقدامات مثبت این بود که اجزای نقدینگی و پایه پولی با دقت نظر کنترل می شود و بر همین اساس پایه پولی کشور رشد منفی داشته است اما ضریب فزاینده پولی باعث رشد نقدینگی شده است البته از 29 درصد رشد نقدینگی 3.5 تا 4 درصد به دلیل گسترش شبکه نظارتی است که در سال های گذشته کنترل نمی شود.

وی ادامه داد: بدهی بانک ها متمرکز به بانک های تخصصی است و بانک مرکزی سخت گیری زیادی در این خصوص انجام نداده البته تا پایان سال تعدیل می شود زیرا عمدتا در بخش کشاورزی و غیره است و خواستیم که این تقویت در این مقطع انجام شود.

* ورشکستگی در کمین موسسات غیرمجاز/ توصیه سیف به مردم: فقط نرخ سود را ملاک سپرده گذاری قرار ندهید

سیف در ادامه درباره شایعات ورشکستگی تعدای از بانک‌های کشور، اظهارداشت: لازم است در فعالیت کلیه نهادهای فعال در بازار پول، انضباط کاملی ایجاد شود و بانک مرکزی مسولیت برقراری انضباط را دارد و مهمترین نهادهایی که در حال حاضر در معرض تزلزل قرار دارند نهاد هایی هستند که به صورت غیر مجاز هستند و مجوزی از بانک مرکزی ندارند و به همین دلیل این بانک نظارتی بر آنها ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی، به سپرده گذاران توصیه کرد: در زمانی که سپرده گذاری انجام می دهند به مجوز آن باید توجه داشته باشند و تنها بر اساس نرخ سود تصمیم گیری نکنند بلکه به ریسک آن نیز توجه کنند.

وی ادامه داد: موسسات و بانک هایی که مجاز هستند زیر نظارت بانک مرکزی هستند و در صورت مشکلات مالی داشته باشند برآنها دقت نظر می شود ضمن آنکه در صددیم از ساختار های قابل قبول بین المللی در اداره امور بانک ها استفاده شود و و بانک مرکزی به حاکمیت شرکتی و ارزیابی و کنترل ریسک در فعالیت های بانکی مدنظر است و بخشنامه هایی در این خصوص صادر شده است.

* برخورد بانک مرکزی با بانک های متخلف/ جرایم نقدی و صلب صلاحیت در انتظار بانکی‌ها متخلف

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سرانجام ارجاع پرونده چند بانک متخلف به هیات انتظامی بانک‌ها چه شد؟ گفت: تمامی تخلفات منجر به رای می شود و جرائمی برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی اظهارداشت: یکی از عوامل بهم ریختن نرخ سود در بازار، موسسات غیر مجاز است که به دلیل آنکه سود های بالا تری ارایه می کنند مردم به انها گرایش می یابند البته توصیه می شود مردم تحت تاثیر این نرخ ها قرار نگیرند. هر موسسه ای که خلاف کند با انها برخورد می شود که جرایم آنها جریمه نقدی و سلب صلاحیت است.

* زمان ارسال پرونده نرخ سود و کارمزد کارتخوان‌ها به شورای پول و اعتبار

سیف همچنین در خصوص کارمزد کارتخوان ها و بررسی آن در شورای پول و اعتبار گفت: بانک مرکزی در حال بررسی دریافت کارمزد کارت خوان ها است و گزارشاتی در این خصوص تهیه شده که به شورای پول و اعتبار ارایه خواهد شد.

وی البته در خصوص بررسی کاهش نرخ سود توسط شورای پول واعتبار تصریح کرد: قرار نیست نظام بانکی نرخ سود دستوری داشته باشد اما متناسب با روند تورم نرخ سود طبیعتا از ان دنبال روی خواهد کرد اما یک فرصت زمانی وجود دارد. بانک مرکزی کمک می کند این اتفاق بیفتد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ساختار پرداخت تسهیلات در سیستم بانکی، گفت: اصولاً تخصیص منابع تسهیلاتی به هر استان یک روش سهمیه بندی و یک روش توجه به قابلیت‌های سرمایه گذاری هر استان است. ما روش دوم را توصیه می کنیم چراکه هر استانی ظرفیت‌های منطقه‌ای و شرایط جغرافیای خاص خود را دارد و می تواند مزیت‌های نسبی دیگری را نسبت به سایر استان‌ها داشته باشد.

وی افزود: به جای اینکه سهمیه بندی برای استان‌ها در نظر بگیریم، باید استان‌دارها زمینه هایی را برای جلب منابع بیشتر برای سرمایه گذاری فراهم کنند، اصولا نظام بانکی در رابطه با اعطای تسهیلات حامی سرمایه گذار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =