قیمت نان در پایتخت ۳۴ درصد گران شد

نعمت الله ترکی در حاشیه جلسه یکشنبه شب کارگروه تعین قیمت نان گفت: این افزایش قیمت شامل تهران ، ری ،شمیرانات و پردیس می‌شود و با ابلاغی که از دهم آذر به فرمانداری‎ها صورت می گیرد، آنها در خصوص قیمت نهایی دیگر شهرستان‌های استان تصمیم گیری می کنند که به طور قطع این افزایش قیمت در دیگر شهرستان‌ها نسبت به تهران پائین تر هم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، نعمت الله ترکی در حاشیه جلسه یکشنبه شب کارگروه تعین قیمت نان گفت: این افزایش قیمت شامل تهران ، ری ،شمیرانات و پردیس می‌شود و با ابلاغی که از دهم آذر به فرمانداری‎ها صورت می گیرد، آنها در خصوص قیمت نهایی دیگر شهرستان‌های استان تصمیم گیری می کنند که به طور قطع این افزایش قیمت در دیگر شهرستان‌ها نسبت به تهران پائین تر هم خواهد بود.

وی افزود: نرخ آرد تا روز شنبه با قیمت گندم کیلوگرمی 465 تومان محاسبه می شد اما اکنون دولت گندم را به قیمت هرکیلوگرم 665 تومان در اختیار کارخانجات ارد می گذارد.

ترکی گفت: به طور قطع با افزایش قیمت گندم و آرد نرخ نان نیز افزایش می یابد و اگر نرخ تورم را هم به آن اضافه کنیم این قیمت از نرخ اعلامی هم بیشتر می شد، البته قیمت اعلامی جدید تا پایان سال 93 خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری تهران گفت: علاوه بر این، تصمیم گرفته شد 20 درصد واحدهای نانوائی به صورت دلخواه و آزادپز هر چهار مدل نان را در مناطق مختلف تهران به قیمت آزاد و با کیفیت بفروشند، اما یک نانوا نمی تواند همزمان دو نرخ داشته باشد.

ترکی افزود: در 15 روز آینده در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری صورت می گیرد و مناطق مختلف نانوائی ازاد پز را مشخص می کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت نان همسو با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است، گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از سال 90 و 91 بخش ساماندهی قیمت گندم ، آرد و نان نیز در اولویت قرار گرفت، بنابراین تا سال 91 بروی بحث کیفیت و قیمت گندم، ارد و نان برنامه ریزی شد و در سال 92 با توجه به تغییر دولت قرار شد قیمت ارد و نان واقعی شود که تاکنون این موضوع در دست کارشناسی و بررسی بود.

ترکی با بیان اینکه قیمت آرد و نان واقعی نیست، گفت: بر اساس ماده 110 قانون برنامه پنجم باید تا پایان سال 94 تکلیف قیمت‌گذاری و تک نرخی کردن قیمت گندم، نان و آرد روشن شود.

وی افزود : از ابتدای امسال موضوع ساماندهی کیفیت و قیمت نان را با اتحادیه های مربوط پیگیری می کردیم، زیرا هم دولت و هم مردم در خصوص کیفیت و تولید ارد و پخت نان گله مند بودند و هدف ما در اصلاح قیمت نان مراعات حال مصرف کننده و تولید کننده نان بود.

ترکی گفت: از این رو با اتحادیه های نانوایی به این نتیجه رسیدیم افزایش کیفیت نان به اصلاح قیمت آن بستگی دارد.

یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز گفت: موارد موثر در قیمت نان علاوه بر قیمت ارد هزینه های تولید نان و از همه مهمتر هزینه های دستمزد است.

وی افزود: حدود 50 درصد از هزینه ها، شامل دستمزد، بیمه، مزایای کارگران، انرژی مصرفی و میزان سود برای سرمایه گذاری نانوا است که به قیمت آرد و نان اضافه می شود.

صادقی گفت: مبانی قیمت‌گذاری نان براساس قیمت تمام شده است و هرگز در پی لحاظ کردن حداکثرها در قیمت‌گذاری نبودیم و حداقل‌ها را در نظر گرفتیم.

وی افزود: اگر نرخ نان براساس نرخ تورم ، سود نانوا و دیگر عوامل موثر تعیین می شد، قیمت نان بسیار بالاتر از این بود.

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران گفت: نان کالائی است که قیمتش به دلیل یارانه دولت پائین تر از بقیه کالاهاست و افزایش قیمت آن روی قیمت دیگر کالاها تاثیر نخواهد گذاشت.

صادقی گفت: علاوه بر این مقرر شد اداره کل استاندارد و دانشگاه های علوم پزشکی نظارت بهداشتی و کنترل کیفی را بر اساس وظایف خود در قبال نان انجام دهند.

وی افزود: از بعد نظارت بر قیمت هم بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت،اتاق اصناف با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی فعال می شوند.

رئیس اتاق اصناف ایران هم درباره افزایش نرخ نان گفت: بر اساس مصوبه دولت در افزایش نرخ نان باید سه موضوع قیمت گندم، قیمت آرد و قیمت تمام شده نان لحاظ می شد و در این باره میان مجموعه دولت، اتحادیه های مربوط و اتاق اصناف تعامل صورت گرفت.

علی فاضلی افزود :افزایش 30 درصدی قیمت نان مربوط به کل کشور است و در هر استان سیاست گذاری مربوط به استانداری همان استان است.

وی گفت: افزایش نیافتن قیمت نان از ابتدای سال 91 همواره مورد اعتراض اتحادیه های صنفی قرار داشته است و اکنون هم اتحادیه های صنفی خیلی راضی نیستند اما چون مصوبه دولت است و اتحادیه ها هم خود را مکلف به اجرای دستورات دولت می دانند افزایش فعلی را پذیرفتند، البته نرخ پیشنهادی اتحادیه های نانوایی بیش از این رقم ها بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1