همه راه‌ها برای نجات الکامپ، از تعویق تا ادغام

نگاهی به روند برگزاری نمایشگاهی پرحاشیه

نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی یا همان الکامپ نمایشگاهی است که هرساله به منظور نشان دادن دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا  نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی یا همان الکامپ نمایشگاهی است که هرساله به منظور نشان دادن دستاوردهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات است. این نمایشگاه چندین سال است که دستخوش برخی اختلاف نظرها و بی‌برنامگی‌هایی شده‌ که نتیجه نهایی آن بعضا تحریم شدن از سوی بخشی از شرکت‌ها بوده‌ است.
 دو سال قبل بود که رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزاری الکامپ را در شرایط اقتصادی نامناسب شرکت‌ها یک مصیبت دانسته بود و برای بهبود روند برگزاری این نمایشگاه خواستار حذف روند محاسبه ارزی، ریالی برای بهای غرفه‌ها شد. روندی که پس از دوسال هنوز یکی از مهمترین دغدغه‌های شرکت‌هایی است که می‌خواهند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

شنیدن واژه «ناهماهنگی» قبل از اسم نمایشگاه الکامپ مسئله‌ای است که در چند سال اخیر به موردی عادی تبدیل شده است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که طی سال‌های گذشته از منتقدان اصلی روند برگزاری نمایشگاه الکامپ بود، امسال خود مجری برگزاری این نمایشگاه شد اما از همان ابتدا با مشکل بزرگ تحریم‌کنندگانی مواجه بود که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق نظر آن‌ها را جلب کرده و این شرکت‌ها را به حضور در نمایشگاه متقاعد کند.

در نخستین جلسه‌ای که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای پیرامون بررسی مسائل برگزاری نمایشگاه بیستم الکامپ گذاشته بود نظر اکثریت شرکت کنندگان بر این بود که در یک ضرب‌الاجل نمی‌توان نمایشگاهی با این عظمت و میزان اهمیت را برکزار کرد و برای اینکه بتوان از وقوع مشکلات سال‌های گذشته در این نمایشگاه جلوگیری کرد لازم است فرصت بیشتری را برای مطالعه و برنامه‌ریزی برای الکامپ بیستم خرید.

بنابراین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) خواسته‌هایی را در مورد زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه الکامپ به شرکت سهامی نمایشگاه‌ها ارسال کرد که ضمن آن خواستار به وجود آمدن وقفه‌ای یکماهه در زمان برگزاری بیستمین نمایشگاه الکامپ شد.

این تاخیر که با بهانه سفر وزیر در تاریخ مذکور همراه شده بود مورد موافقت قرار نگرفت و اعلام شد که الکامپ بیستم مثل سال‌های گذشته در تاریخ مقرر 16 آذر برگزار می‌شود و فرصت یک‌ماهه‌ای برای برگزاری این نمایشگاه در کار نیست.

کناره‌گیری نصر از الکامپ

همین امر در کنار مشکلات قدیمی ارزی ریالی که به گفته آیت‌اللهی – رییس سازمان نصر – باعث عدم شفافیت در روند برگزاری الکامپ می‌شد باعث شد که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زیر بار برگزاری این نمایشگاه نرود و اعلام کند که سازمان نصر حاضر نیست اعضایش را در نمایشگاهی شرکت دهد که در روند برگزاری آن ابهامات زیادی وجود دارد.

انصراف نصر از برگزاری نمایشگاه الکامپ بیستم، انتقادات وزارت ارتباطات را در پی داشت تا آن‌جا که نصرالله جهانگرد – معاون وزیر ارتباطات – در اظهار نظری در باره روند برگزاری الکامپ بیستم عنوان کرد: برای نمایشگاه الکامپ نیز اصرار زیاد داشتیم که این نمایشگاه با همکاری اعضای صنف و در عین حال با شفافیت و سلامت برگزار شود اما متاسفانه فعالیتهای نمایشگاهی با نوعی مشکلات مواجه شده و ما تلاش کرده‌ایم که در این فضا شفاف سازی شود.

وی در تحلیل عملکرد نصر در برگزاری الکامپ این سازمان را به وقت‌کشی متهم کرده و روندی را که برای برگزاری این نمایشگاه در پیش گرفته شده بود، دارای مشکلات ارزیابی کرد.

وی در عین حال با تصریح بر اینکه از ورود بخش خصوصی به نمایشگاه الکامپ استقبال و حمایت می‌کند از نمایندگان این بخش خواست که نحوه عملکردشان را در زمینه برگزاری نمایشگاه الکامپ تغییر داده و به گفته وی «این گونه» عمل نکنند.

اگرچه انگشت اتهام در بی‌برنامگی برای برگزاری نمایشگاه الکامپ در ابتدا به سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره رفت، رییس سازمان نصر نیز توجیهات خود را داشت.

وی در گفت‌و گو با ایسنا، مشکل کهنه پرداخت‌ها ارزی ریالی را از مهمترین مسائلی دانست که در برگزاری این نمایشگاه ابهام به وجود می‌آورد و در این‌باره تصریح کرد:‌ شرکت‌هایی که در نمایشگاه الکامپ غرفه می‌گیرند از قبل نمی دانند که باید چه هزینه‌ای را بابت دریافت غرفه و حضور در نمایشگاه بپردازند.

به گفته وی پولی که از شرکت‌ها بابت غرفه گرفته می شود و پولی که به عنوان فروش غرفه به شرکت نمایشگاه‌ها واریز می شود، مغایرت زیادی دارد و معلوم نیست که این مابه‌التفاوت کجا می رود.

دومین مجری نیز از گود خارج شد

مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات ایران و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز دومین تشکلی بود که برای برگزاری بیستمین الکامپ مجوز دریافت کرد. اما این تغییر در طرف برگزار کننده نیز نتوانست نمایشگاه الکامپ بیستم را از دام حاشیه‌ها نجات دهد و ظاهرا اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز از برگزاری این رویداد به دلیل عدم شفافیت مبالغی که از سوی ستاد اجرایی این نمایشگاه و خارج از چارچوب‌های مصوب شرکت نمایشگاهی قرار است اخذ شود، کناره گیری کرده است.

کناره‌گیری دومین برگزار کننده نمایشگاه الکامپ که در ابتدا از عملکرد نصر در برگزاری این نمایشگاه انتقاداتی نیز کرده بود باعث شد عللی که سازمان نظام صنفی آن‌ها را چه امسال و چه در سال‌ها گذشته از نقاط ضعف نمایشگاه الکامپ و عامل ایجاد ناهماهنگی در این نمایشگاه دانسته بود، بیش از پیش موجه به نظر برسد.

تا کنون خبر رسمی درباره این انصراف‌ها اعلام نشده و هنوز معلوم نیست کدام سازمان یا اتحادیه و بخش قرار است سومین مجوز را برای برگزاری نمایشگاه الکامپ بیستم که قرار است 16 آذر آغاز شود، از آن خود کند اما رییس سازمان فناوری ارتباطات در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود یک امر را قطعی دانست اینکه از سال آینده دیگر شاهد دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در حوزه فناوری نخواهیم بود و این دو نمایشگاه نیز مشمول موج ادغام‌های چند وقت اخیر وزارت ارتباطات می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄    =  33