مرجع قانونی درباره«انحلال» یا «برخورد» با بانکها بانک مرکزی است/انحلال،تجربه ای نو در بانکداری ما

نهاد ناظر اطلاعیه صادر کرد:

مرجع قانونی در مورد انحلال و برخورد قانونی با بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی است و این بانک در زمان مناسب و پس از طی هر مرحله از اقدامات قانونی نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق اقدام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اظهارات منتشره در برخی جراید به نقل از برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تحلیل‌های بعضی رسانه‌ها در زمینه انحلال یک موسسه اعتباری و بانک خصوصی اعلام کرد: مرجع قانونی در مورد انحلال و برخورد قانونی با بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و این بانک در زمان مناسب و پس از طی هر مرحله از اقدامات قانونی نسبت به اطلاع‌رسانی دقیق اقدام خواهد کرد.

 لذا ضمن رد تحلیل‌هایی که برخی رسانه‌ها به آن پرداخته و به نتایج خاصی رسیده و اسامی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری را اعلام می‌کنند، قویاً عنوان می‌دارد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت صیانت از منابع سپرده‌گذاران، ضمن پایش دقیق بازار، بر امور بانک‌ها و موسسات اعتباری نظارت حرفه‌ای اعمال کرده در زمان‌های مقتضی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کند.

بدین وسیله از کلیه رسانه‌های متعهد و مسئول نیز انتظار دارد از اعلام اسامی و تحلیل‌هایی که منطبق با واقعیت نیست، خودداری کنند.
همچنین به کلیه موسسات در شرف تطبیق مجددا" تاکید می نماید، نسبت به طی مراحل انطباق با ضوابط و مقررات موجود و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسریع نموده و از هر گونه گسترش فعالیتهای بی رویه خودداری نمایند.

انحلال،تجربه ای متعلق به چند سال اخیر

وقتی بانک مرکزی به خود اجازه میدهد برخی موسسات و بانکها را بدون بررسی شرایط در هم ادغام کند روی دیگر سکه این اجازه را نیز برای خود صادر کرده که برخی را نیز زیر ساتور انحلال قربانی کند.

نگاه به حدود یک قرن عمر بانکداری در کشور ما نشان می دهد تنها در دوره دولت دهم سخن از انحلال موسساتی شد که بانک مرکزی خود مجوز آنان را صادر کرده بود.البته پیش بینی می شد که دست کم در دولت یازدهم عبارت انحلال از فرهنگ لغات بانک مرکزی حذف شود اما ظاهرا اتفاقات به گونه ای دیگر رقم خورده است.

طبیعی است در چنین نظام بانکی بازیگران پولی احساس امنیت نخواهند کرد همانند خانه ای که پدر خانواده بجای استفاده از روش های درست تربیتی استفاده از خشونت را در دستور کار قرار دهد.

البته بانک مرکزی پدر نیست اما ناظر هست. نظارتی که هم به لحاظ حقوقی هم عرف بانکداری معانی خود را دارد و بانک مرکزی خوب است نظارت خود را واقعی تر و مسئولانه تر پی گیرد.

استفاده از ابزار انحلال واقعیتی نو در بارنکداری ماست و در حالی که کشورهای دیگر حاکمیت شرکتی را در بانکهای خود اجرا می کنند ما بدعت انحلال را توسعه می دهیم و بجای استفاده از روش های درست نظارتی استفاده از حذف را در درستور قرار داده ایم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  −    =  71