گزارش عملکرد حساب ذخیره ارزی در ۱۶ بانک

مرکز پژوهش های مجلس گزارش عملکرد تسهیلات حساب ذخیره ارزی در نظام بانکی ایران را ارائه و وضعیت هر بانک را به صورت جداگانه اعلام کرد.

height=228

جمع‌بندی سایر بانک‌ها

در مجموع حدود 88 میلیون دلار از 304 میلیون دلار تسهیلات پرداختی سایر بانک‌ها (حدود 29 درصد) بازپرداخت شده، حدود 205 میلیون دلار (حدود 67 درصد) غیرجاری بوده و حدود 9.5 میلیون دلار (حدود 3 درصد) نیز دارای سررسید آتی است.

می‌توان دریافت که در بین سایر بانک‌ها بیشترین تسهیلات و بیشترین سهم مطالبات غیرجاری متعلق به صندوق ضمانت صادرات است و بعد از آن نیز بانک اقتصاد نوین بیشترین تسهیلات را پرداخت کرده است.

شایان ذکر است حدود 3 میلیون دلار (حدود 1 درصد) از منابع حساب ذخیره ارزی مصرف شده در سایر بانک‌ها نیز عملکرد شفافی گزارش نشده است و بانک مرکزی هنوز اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نکرده است.

کلیه تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن و صندوق ضمانت صادرات به سرفصل مطالبات غیرجاری منتقل شده و کلیه تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های کارآفرین، سامان و پاسارگاد بازپرداخت شده است.

با عنایت به مباحث ارائه شده می‌توان دریافت که در مجموع تسهیلات اعطایی توسط کلیه بانک‌ها رقمی حدود 21.2 میلیارد دلار بوده و نکات ذیل قابل استخراج است:

1. حدود 4 میلیارد دلار آن (حدود 19 درصد) بازپرداخت شده است.

2. حدود 4 میلیارد دلار آن (حدود 19 درصد) بابت بدهی دولت به چهار بانک واگذار شده دولتی (تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران و ملت)، تهاتر شده است.

3. حدود 2 میلیارد دلار (حدود 10 درصد) مربوط به جریمه تاخیر (بهره متعلقه) به مطالبات غیرجاری است.

4. با عنایت به سه بند فوق خالص اصل مطالبات غیرجاری بانک‌ها از محل حساب ذخیره ارزی حدود 9.8 میلیارد دلار است که با احتساب بهره متعلقه حدود 11.8 میلیارد دلار برآورد گردد.

5. حدود 6 میلیارد دلار (حدود 28 درصد) دارای سررسید آتی است.

6. حدود 1.6 میلیارد دلار (حدود 7.5 درصد) از منابع مصرف شده حساب ذخیره ارزی نیز عملکرد شفافی گزارش نشده است و بانک مرکزی هنوز اطلاعات شفافی در این زمینه کسب نکرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  9