طراحی سیستم یکپارچه بانکی در دولت

وزیر اقتصاد خبر داد :

وزیر اقتصاد ،از طراحی و معماری سیستم یکپارچه بانکی به عنوان یکی از چهار محور اصلی طرح تحول نظام بانکی یاد کرد و طراحی این سیستم یکپارچه را یک پروژه ملی دانست که به زودی عملیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی طیب نیا امروز در نشستی خبری که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با محوریت شفافیت ، سلامت نظام اداری و جلوگیری از فساد تشکیل شد، افزود: در همین راستا اقداماتی در بخش های مختلف نظیر سازمان امور مالیاتی و گمرک انجام شده است.

وی بر هوشمند سازی دولت با استفاده ازشیوه های نوین وسیستماتیک و الکترونیک تاکید کردو گفت : کوچک کردن دولت و حداقل کردن دخالت های دولت در امور اقتصادی در دستور کار است.

استقرار سیستم یکپارچه بانکی

طیب نیا با بیان اینکه استقرار سیستم یکپارچه بانکی از اولویت های راهبردی وزارت اقتصاد محسوب می شود افزود: یکی از چهار محور اصلی طرح تحول نظام بانکی ، طراحی و معماری سیستم یکپارچه بانکی است که یک پروژه ملی محسوب می شود.

وی گفت: آئین نامه ها و نرم افزارهای لازم برای مبارزه با پولشویی فراهم شده است، هرگونه معامله مشکوک به صورت آنلاین به مرکز اطلاعات مالی گزارش می شود و تمام چرخه مرتبط با هم در مبارزه با پولشویی قابل پیگیری است.

طیب نیا ادامه داد: در مقوله مبارزه با فساد سه رویکرد کلی قابل تصور است، رویکرد اول غوغاسالاری و جنجال آفرینی در رسانه های مختلف است که به صورت مکرر در رسانه ها مبارزه با فساد را با ذکر مصادیق باید مطرح کنیم، این رویکرد پشت تریبونی نام دارد که صرفا با مصادیق و جنجالی برخورد می کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان آنکه از رویکرد مذکور نتیجه ای بدست نمی آید، گفت: رویکرد دوم می تواند تبیین آیین نامه و مقررات مختلف باشد، این رویکرد هم بعد از وقوع رخداد می تواند به آن بپردازد، البته رویکرد سوم که می تواند در این مورد انتخاب کرد، روش بنیادی و سیستمی است چرا که این رویکرد نگاه پیشگیرانه دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی البته این را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که دو رویکرد نخست با نگاه دولت سازگار نیست چرا که نگاه جنجالی و غوغاسالار جز ابهام زایی نتیجه مفیدی ندارد لذا باید رویکرد سیستماتیک اتخاذ و در برنامه های خود لحاظ کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با اعلام اینکه بودجه 94 بدون کسری بسته شد، از کشف فساد جدید 12 هزار میلیارد تومان در نظام بانکی خبر داد و از هرگونه توضیحات بیشتر درباره این فساد خودداری کرد.

 علی طیب نیا  درباره جزییات این فساد گفت: مبلغ گردش در این فساد جمعا حدود 12 هزار میلیارد تومان در قالب گردش چک های بانکی بلاوجه و صدور ضمانتنامه های بانکی جعلی بوده است.

وی با اشاره به این نکته که بخش عمده منابع با کمک دستگاه قضایی به بانک برگشت داده شده است، در مورد سرنوشت متخلفان هم افزود: متخلفان در زندان به سر می برند تا دادگاه حکم نهایی آنها را صادر کند.

به گفته وی این فساد در یک پروسه دو ساله از سوی متخلفان انجام شده است.

 

راه اندازی پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی

طیب نیا  از راه اندازی پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی خبر داد و گفت: در این سیستم بنا داریم روش های مالیاتی بر اساس استانداردهای بین المللی اصلاح شود؛ هیچ پرونده مالیاتی بدون اظهارنامه انجام نمی شود؛ سیستم کاملاً الکترونیکی می شود و رسیدگی به پرونده به صورت یک خط تولید توسط ماموران و در نقاط جغرافیایی مختلف انجام می شود. با این سیستم ارتباط چهره به چهره ماموران مالیاتی به طور کامل قطع می شود.

وی در همین ارتباط ادامه داد: از این پس براساس پایگاه اطلاعاتی که از جمع آوری اطلاعات مودیان مالیاتی برای بررسی گردش مالی آنها و فعالان اقتصادی تشکیل شده، مکانیزم ها و شیوه های وصول مالیات براساس جدیدترین روش ها صورت می گیرد.

به گفته وی، مالیات علی الراس از نظام مالیاتی جمع آوری می شود و دیگر هیچ پرونده مالیاتی از این پس بدون اظهارنامه مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت.

استفاده از روش های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات در گمرک
وزیر اقتصاد درباره گمرک نیز گفت: استفاده از روش های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات در گمرک در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با اجرای این سیستم، درآمدهای دولت در بخش گمرک 120 درصد افزایش یافته و فساد در این بخش با کاهش مطلوبی مواجه شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در جامعه ای که از طریق روش های مفسدانه درآمدهای گزاف به سهولت بدست بیاید، روحیه خلاقیت لطمه خواهد خورد، گفت: همین موضوع هم بر رشد اقتصادی تاثیر دارد و سبب رواج فساد می شود ضمن آنکه با عدالت اجتماعی نیز سازگار نیست.

ایجاد بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی

وی با اشاره به اینکه مقابله با فساد و افزایش شفافیت و سلامت مالی و اداری از انضباط ویژه ای برخوردار است، افزود: در این وزارتخانه برنامه راهبردی تنظیم شده که هفت اولویت دارد که مهمترین آنها افزایش شفافیت سلامت، انضباط مالی و اداری و ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی و مدیریتی است.

وی افزود: اطلاعات هر دستگاه می تواند در اختیار دستگاههای دیگر قرار گیرد وبا وجود سامانه یکپارچه سازی اطلاعات سازمان های مختلف باید بتوانند اطلاعات خود را در قالب هماهنگ تولید و مبادله کنند که یک تحول بزرگ در ساختار اداری کشور محسوب می شود.

به گفته وی هیچ تبعیض اطلاعاتی نباید به سود بخش های دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد بلکه در یک فضای رقابتی تمام آحاد ملت باید از اطلاعات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه های وزارت اقتصاد روش های اصولی مبارزه با فساد بکارگرفته شده است، تصریح کرد: ساده سازی تدوین قوانین و مقررات از مهمترین اقدامات اجرایی در این راستاست چرا که تولید قوانین و مقررات در این مسیر بسیار بالاست، شاید گزافه نباشد بگوییم رتبه اول را در این مورد در سطح جهان داریم.

طیب نیا با اشاره به اینکه هیچ ابر رایانه ای در دنیا نمی توان پیدا کرد که این حجم قوانین و مقررات را در سطح کشور ما در کنار هم جمع کند، افزود: قوانین متعدد و متناقض و همپوشان داریم؛ از همین رو بازنگری در مقررات از مهمترین اقدامات اجرایی وزارت اقتصاد بوده است.

هوشمندسازی دولت با استفاده از روش های الکترونیک

این عضو کابینه دولت یازدهم کوچک سازی و شفاف سازی و هوشمندسازی دولت با استفاده از روش های الکترونیک را از دیگر ضرورت های اجرایی برای مبارزه با فساد برشمرد و گفت: برای مبارزه با فساد باید دولت را کوچک و دخالت های دولت را در اقتصاد کم کرد و امور را از طریق روش های الکترونیکی انجام داد.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که همیشه در معرض فساده بوده و هست سازمان امور مالیاتی است و گمرک نیز می تواند در معرض این شرایط قرار بگیرد، تصریح کرد: البته در این مورد نظام جامع مالیاتی سال هاست در دستور کار این سازمان قرار گرفته و در این دولت به آن سرعت بیشتری داده شده است. تاکنون 32 پروژه برای اینکه مالیاتی از وضع عادی به مطلوب برسد نیز اجرایی شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه الان در شرایطی هستیم که بخش عمده ای از این پروژه انجام شده و در برخی استان ها نیز به صورت آزمایشی اجرا شده است، افزود: در این سیستم تغییراتی نیز در روند شناسایی و وصول درآمد شکل می گیرد؛ الان اعتراف می کنیم مالیات براساس اطلاعات از درآمدها و هزینه ها دریافت نمی کنیم و وصول مالیات شفاف و براساس علم و آگاهی نیست.

وزیر اقتصاد ضمن تاکید براینکه اصلاح شیوه ها و روش های کاری یکی از مقولاتی است که در مبارزه با فساد نقش اساسی دارد، ادامه داد: انتشار آزاد اطلاعات چشم اسفندیار فساد است برای مقابله با فساد باید اطلاعات به صورت کامل منتشر شود و در دسترس مردم قرار گیرد. باید به سمتی برویم که تمام مزایده ها و معاملات دولتی به صورت برخط در اختیار مردم قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم رقابتی سازی را از دیگر ابزارهای مبارزه با فساد برشمرد و افزود: رانت های فروش نفت که یکی از آنها ارز چند نرخی است، طبیعتاً کسی که ارز ارزان می گیرد، سود می برد. سودهای ترجیحی و متعدد در نظام بانکی نیز شرایط را به گونه ای می کند که کسی که به منابع ارزان دسترسی پیدا کند، سود سرشار می برد.

ایجاد سامانه ای برای انجام الکترونیکی فعالیت های خزانه
وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد :  سامانه ای برای انجام الکترونیکی و شفاف کامل فعالیت های خزانه پیاده سازی شده است .

طراحی سامانه یکپارچه عملیات بیمه گری

وی ادامه داد: در حوزه بیمه هم سامانه بیمه ای راه اندازی شده و امکان تبادل اطلاعات و انجام تمام عملیات به صورت یکپارچه فراهم می شود.

طیب نیا با تاکید براینکه طراحی سامانه  عملیات یکپارچه بیمه ای در حال اجرا است ، اظهار داشت: در حال حاضر امکان ازتباط بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه وجود دارداما به صورت محدود است و ما به دنیال سامانه ای هستیم که تمامی عملیات بیمه ای به صورت یکپارچه صورت گیرد.

وی افزود: در بیمه ایران کار بر روی این طرح آغاز شده استو به زودی این سامانه عملیاتی می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

42  −  34  =