نقش کمرنگ هیات مدیره در شرکت شاپرک و شرکتهای psp / شبکه پرداخت در محاق بی ثباتی در سیاست گذاری

بانک مرکزی پاسخ دهد:

در حالی که صدا خرد شدن استخوانهای صنعت پرداخت زیر چرخ برخی انحرافات گذشته به گوش می رسد اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر هیات مدیره شرکت شاپرک که معدلی از بانکهای فعال در شبکه بانکی است حضور موثر در راس هرم شبکه پرداخت کارتی داشته باشد قادر خواهد بود که این صنعت را از بلاتکلیفی خارج کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در حالی که صدا خرد شدن استخوانهای صنعت پرداخت زیر چرخ برخی انحرافات گذشته به گوش می رسد اما برخی کارشناسان اعتقاد دارند اگر هیات مدیره شرکت شاپرک که معدلی از بانکهای فعال در شبکه بانکی است حضور موثر در راس هرم شبکه پرداخت کارتی داشته باشد قادر خواهد بود که این صنعت را از بلاتکلیفی خارج کنند.

اعضای هیات مدیره شاپرک را اکنون سه تن از سوی شرکت ملی انفورماتیک نمایندگی می کنند و دو تن نیز از سوی شبکه بانکی ولی در عین حال حدود 63 درصد سهام این شرکت متلعق به بانکها است. یکی از ضعف ها در شرکت های دولتی و وابسته به دولت در ایران نمادین بودن هیات مدیره است. چنین رویکردی عملا سیاستگذاری را به نهادهایی خارج از شرکت سوق می دهد. وجود چنین فرایندی باعث شده تا قدرت مدیرعامل در اجرای سیاستهای درست کاهش پیدا کند و اغلب در گیرو دار دستورات آنی و خلق الساعه و مطالعه نشده گرفتار آید. بر اساس حاکمیت شرکتی، سهامداران یه صورت مستقیم حق دخالت در امور شرکت را ندارند چرا که این امر باعث ابهام، نفوذ افراد مرتبطف فساد و انحراف از سیاستهای واقعی شرکت در راستای منافع همه ذی نفعان خواهد شد. همچنین طبق این اصول هیات مدیره باید از استقلال رای برخوردار باشد و اگر قرار است که اختیار موثری در تدوین سیاستها و اتخاذ روندهای یک شرکت داشته باشد به نظر می رسد این صورت نمادین باید به حضورهای واقعی تبدیل شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند اگر اعضای هیات مدیره شاپرک از میان افراد کاردان و  موثر انتخاب شوند به طوری که بر وظایف خود آگاه و بر انجام آنها اصرار داشته باشند  نیازی نیست که سهامدارن در نقش هیات مدیره ظاهر شوند. برخی مواقع این شبهه پیش می اید که هیات مدیره موثر آیا به معنای ایجاد کردن فرصت دخالت بیشتر در امور شرکت از سوی سهامدار ممتاز نیست.

کاهش توان مدیر عامل

بر کسی پوشیده نیست که محسن قادری مدیرعامل شاپرک از جمله مدیران کارآمد و خوش فکر بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت است و با توجه به تجربه های داخلی و خارجی می تواند زمینه توسعه شاپرک را بر اساس استاندارهای روز جهان تضمین کند. همانقدر که سامان قطبی در طراحی و به ثبات رساندن شبکه پرداخت کارتی موثر واقع شد قادری هم می تواند در توسعه این شبکه و پیاده سازی استاندارد های لازم در این شرکت موثر عمل کند.منتها شرط فعالیت هرچه موثر تر در شاپرک حضور یک هیات مدیره قدرتمند و صاحب رای است. در شرایط فعلی اغلب فرامین نه از سوی هیات مدیره که از سوی به اصطلاح«بالا» یعنی بانک مرکزی ابلاغ می شود و طبعا مدیرعامل به دلیل وظایف خود ناچار به اجرا است. این در حالی است که دکتر سیف در راستای اجرای حاکمیت شرکتی  بر اصلاح ساختارها در راستای افزایش نظارت موثر تاکید دارد . به هر حال رئیس کل بانک مرکزی برای تعارف اینگونه نکات رابر زبان جاری نمی کند بلکه هدف بهبود وضعیت در نظام بانکی و پرداخت است .

 در شرکت های پی اس پی هم وضع چندان مطلوب نیست در آنجا نیز هیات مدیره ها اغلب نمادین است برای اثبات این مدعا کم نیستند مدیران عاملی که بدون اطلاع هیات مدیره عزل و نصب می شوند. اگر قرار است شرکتها با ساختار مناسب مدیریت شوند  هیات مدیره ها لاجرم باید واقعی شوند و قدرت سیاستگذاری و استقلال رای داشته باشند. طبعا باید راهی پیدا کنیم که به این سمت پیش برویم در غیر این صورت هزینه کردن برای صورت های نمادین اسراف در هزینه ها و وقت است.

جابجایی مدیران فقط تضعیف موقعیت است

متاسفانه اخیرا در نظام پرداخت باب شده که هر اتفاق که رخ می دهد اولی تصمیمی که گرفته می شود عزل مدیرعامل است در حالی که تجربه نشان داده آخرین تصمیم  تعویض مدیر  است. ثبات مدیریت شرط لازم برای ثبات و توسعه در یک سازمان است اگر قرار باشد معدل حضور هر مدیر کمتر از یک باشد که از قبل شکست سازمان را کلید زده ایم بنابراین بجای تعویض و جابجایی بهتر ان است که هیات مدیره ها را تقویت کنیم و اختیارات ذاتی انها را به آنها برگردانیم. این مسئله از اصول بنیادین در دنیاست و نیازی هم نیست برای داشتن یک هیات مدیره سخت افزار از خارج وارد کنیم و لاجرم سد تحریم ها مانع شود اگر نتوانیم چنین امر ساده ای را اجرایی کنیم چطور می توانیم از مردم و پذیرنده ها بخواهیم کارمزد بدهند یا اینکه شبکه را استاندارد کنیم. وقتی خودمان استاندارد رفتار نمیکنیم و سلیقه ها بر اصول حکومت میکند نباید انتظار داشت که سازمان نیز بر اساس اصول حرکت کند.

  اعضای هیات مدیره شرکت شاپرک به شرح زیر است
 حبیب اله محمد قلی ها
سمت: رئیس هیئت مدیره
تحصیلات: کارشناس ارشد مدیریت
سوابق: بیش از 30 سال فعالیت در صنعت انفورماتیک کشور، استاد دانشگاه و مدرس دروس IT
آدرس ایمیل: h.gholiha@shaparak.com
    
 روح اله خدارحمی
سمت: نائب رئیس هیئت مدیره
تحصیلات: کارشناس رشد اقتصادی و امور بانکی
سوابق: بیش از 23 سال فعالیت در امور اقتصادی، بورس و بانکداری
آدرس ایمیل: r.khodarahmi@shaparak.com
    
 احمد فیاض بخش
سمت: عضو هیئت مدیره
تحصیلات: دکتری مدیریت
سوابق: بیش از 23 سال در مدیریت مجموعه های مختلف کشور
آدرس ایمیل: a.fayazbakhsh@shaparak.com
    
 سعید حسینی
سمت: عضو هیئت مدیره
تحصیلات: کارشناس ارشد برنامه ریزی
سوابق: بیش از 20 سال در صنعت انفورماتیک کشور
آدرس ایمیل: s.hosseini@shaparak.com
    
 احمد جعفری قزل حصار
سمت: عضو هیئت مدیره
تحصیلات: کارشناس ارشد مهندسی صنایع
سوابق: بیش از 10 سال فعالیت در صنعت انفورماتیک کشورIT
آدرس ایمیل: a.jafarighezelhesar@shaparak.com
  

محسن قادری
سمت: مدیر عامل
تحصیلات: کارشناس ارشد مهندسی برق الکترونیک
سوابق: بیش از 30 سال فعالیت در صنعت انفورماتیک کشور و استاد دانشگاه و مدرس دروس مهندسی کامپیوتر
آدرس ایمیل: m.ghaderi@shaparak.com

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. نجيمي می گوید

    اجراي كارمزد نياز به اعلان همگاني نداشت. 50 تومن ميگرفتن و هر شش ماه دو برابرش ميكردن تا ميشد 150 تومن. صداي هيچكش هم در نميومد. الانم دير نشده.

ارسال یک پاسخ

  ⁄  8  =  1