بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌های بانکی پیمان پولی دوجانبه اجرا کند

مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌های بانکی و تقویت تیم مذاکره‌کننده پیمان پولی دوجانبه اجرا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد: بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌های بانکی و تقویت تیم مذاکره‌کننده پیمان پولی دوجانبه اجرا کند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

انقلاب اسلامی گام مهمی در تحول نظام جهانی بود.

نظامی که مبنای آن استعمار همه‌جانبه مردم جهان در راستای تامین منافع مستکبران و متمولان است.

طبیعت چنین تحولی ایجاب می‌کرد که قدرت‌های زر و زور، تمام قد به مقابله با آن بپردازند.

مقابله‌ای نظامی، فرهنگی و اقتصادی و بدین ترتیب با روشن شدن هر چه بیشتر ماهیت انقلاب اسلامی در واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان خط امام، سیل عظیم تحریم‌های تسلیحاتی و اقتصادی بر مردم مبارز و انقلابی ایران تحمیل شد.

اما همان‌گونه که تا به الان ثابت شده است، ملت ایران می‌تواند با همت، تدبیر و تلاشی جهادگونه نه تنها در مقابل سد تحریم متوقف نشود، بلکه با تکیه بر توانمندی خود، موجبات درخشش و اعتلای هر چه بهتر آرمان‌ها و اهداف خود را فراهم آورد.

یکی از برجسته‌ترین عرصه‌های مبارزه اقتصادی فعلی، موضوع تحریم بانکی است که به موجب آن دارایی‌های ارزی کشور ایران در شبکه بانکی جهانی بلوکه شده و بدین ترتیب، ایران به علت عدم توانایی نقل و انتقال بین‌المللی ارز، قادر به صادرات و واردات کالا نخواهد بود.

البته آسیب کشور از نظام مالی حاکم تنها به مواقع تحریم محدود نمی‌شود بلکه حتی در صورتی که کشور به طور کامل از این سیستم بهره‌مند شود نیز تاثیر سوء نوسان‌ها و بحران‌های مالی بر اقتصاد داخلی، ضرورت استقلال و عدم وابستگی به این چرخه غیرمطمئن اقتصادی را ایجاب می‌کند.

لازم به ذکر است که از سال‌ها پیش، وجود چالش‌های مشابه آنچه ذکر شد،کشورهای دنیا علی‌الخصوص جنوب شرقی آسیا را بر آن داشت تا به دنبال اتخاذ رویکردی نوین در نظام‌های پرداخت بین‌المللی به انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه روی آورند.

راه‌حلی که علاوه بر ایمن ساختن اقتصاد داخلی در برابر نوسانات و بحران‌های مالی، عاملی است برای بی‌اثر کردن تحریم‌های بانکی.

بدین ترتیب اکنون که از طرفی کشور ما به علت مشی عزت مدارانه خود، مورد هجوم و سوء نیت قدرت‌هاست و از طرفی دیگر وضعیت سیاسی جهان به گونه‌ای است که محدودیت‌های حاصل از استبداد اقتصادی غرب را بر نمی‌تابد، شرایط هر چه بیشتر مهیاست تا با روی آوردن دستگاه اقتصادی کشور به پیمان پولی دوجانبه، به عنوان راه برون رفت از بحران تحریم بانکی، گامی مهم در رفع موانع موجود بر سر راه توسعه پایدار برداشته شود.

لذا باید با عزمی راسخ به مهیا کردن بستر چنین راهبردهایی برای مقابله با تحریم‌های بانکی باشیم و صرفا منتظر نتیجه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها نباشیم چرا که با اجرای این‌گونه راهکارها چیزی را از دست نمی‌دهیم و با دستی پر پشت میز مذاکره می‌نشینیم، چرا که خیلی از کشورهای دیگر که حتی تحریمی هم متوجه آن‌ها نیست، از این راهبردها استقبال زیادی کرده‌اند و خود را در مقابل اثرات سوء سیاست‌های اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی مقاوم کرده‌اند.

لذا از بانک مرکزی انتظار می‌رود که در راستای استقلال کشور و همچنین تقویت تیم مذاکره‌کننده در هفت ماه مذاکرات آتی، به بستن پیمان پولی دوجانبه با چند کشور متمایل به این امر که مبادلات اقتصادی زیادی با آنها داریم، اقدام کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  25