بشار اسد: با روسیه همکاری می‌کنیم

رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد که کشورش به هرگونه تلاش دیپلماتیک روسیه که مبتنی بر این اصول خواهد بود، اعتماد دارد از این رو موضع گیری مثبتی در قبال تلاش‌های روسیه با هدف حل بحران دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بشار اسد در جریان استقبال از معاون وزیر خارجه روسیه در دمشق تاکید کرد که سوریه با تلاش‌های روسیه برای ایجاد حل بحران در کشورش همکاری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دیدار با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در دمشق اعلام کرد: روسیه همواره در کنار ملت سوریه بوده است و روسیه ثابت کرده است که از حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت‌شان حمایت کرده و به حاکمیت کشورها و قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد.

رئیس جمهوری سوریه خاطرنشان کرد که کشورش به هرگونه تلاش دیپلماتیک روسیه که مبتنی بر این اصول خواهد بود، اعتماد دارد از این رو موضع گیری مثبتی در قبال تلاش‌های روسیه با هدف حل بحران دارد.

همچنین معاون وزیر خارجه روسیه از تماس‌های کشورش با آمریکا درباره مساله سوریه پرده برداشت.

بوگدانف بشار اسد را در جریان خلاصه دیدارهایی که اخیرا در چارچوب تلاش‌های روسیه با هدف فراهم سازی شرایط مناسب برای توقف اقدامات تروریستی در این کشور و انجام مذاکرات فراگیر سوری به دور از دخالت‌های خارجی داشته، قرار داد.

فرستاده روسیه پیامی را از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره روابط دو جانبه و همکاری‌ها میان دو کشور دوست و ادامه حمایت‌های روسیه از سوریه و قرار گرفتن در کنار ملت سوریه در رویارویی با تروریست‌ها به اسد منتقل کرد.

خبرگزاری سوریه اعلام کرد که در این دیدار توافق نظر درباره هرگونه تلاشی که به حل بحران سوریه بینجامد وجود داشت و دو طرف بر تلاش جدی در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گری از طریق تلاش جامعه جهانی تاکید کردند.

بوگدانف بعد از دیدار با اسد به خبرگزاری نووستی روسیه گفت: من با شرکای آمریکایی‌مان در تماس هستم و بار دیگر تاکید می‌کنم که روسیه به سوری‌ها پیشنهاد سفر به مسکو و بررسی راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه را داده است.

این سفر بوگدانف بعد از دیدارهایش با مخالفان سوری در ترکیه صورت گرفت. بوگدانف به محض ورود به دمشق در دیدار با فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که در استانبول با سوری‌های مخالف دیدار داشته و در تلاش برای توافق درباره رهبری مورد توافق در دمشق است.

مقداد نیز تاکید کرد: ما به دوستان روس خود که تفکرات جدیدی را به همراه دارند، اطمینان داریم و با آنها برای موفقیت این تلاش و دستیابی به راه حل سیاسی که مبتنی بر تمامیت ارضی، عدم دخالت خارجی در امور داخلی سوریه است، همکاری می‌کنیم.

منابع آگاه سوری اعلام کردند که فرستاده پوتین موعد اولیه برگزاری نشست‌ها را در ژانویه در مسکو اعلام کرده و دمشق نیز با آن موافقت کرده است که به این ترتیب روسیه اول با نمایندگان مخالفان دیدار خواهد کرد تا درباره مسائل مشترک به توافق برسند بعد از آن در نشست دوم با نمایندگان سوریه این مسائل مطرح خواهد شد.

منابع غربی نیز اعلام کردند که آمریکایی‌ها و روس درباره اسامی مخالفانی که در این نشست شرکت خواهند کرد نیز به مراحل پیشرفته‌ای رسیده‌اند و آمریکایی‌ها به روسیه لیست برخی از اسامی را که تمایل دارند در این نشست باشند، ارائه کرده‌اند و دیپلمات‌های روسیه نیز آن را به مقامات سوریه دادند که با برخی از آنها موافقت و با برخی مخالفت کردند.

همچنین سوری‌ها امروز رسما طرح استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه را تحویل می‌گیرند و قرار است معاون دی میستورا نشستی را با مقامات سوریه درباره چارچوب این طرح که در راستای توقف درگیری‌ها در حلب است، داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  38  =  39