بنیانگذار Paypal در تمرینی برای اندیشیدن چه میگوید؟

10 توصیه به کارآفرینان تکنولوژی

بنیانگذار Paypal یکی از موفق‏ترین سرویس‏های پرداخت روی اینترنت کسی نیست جز Peter Thiel که در فضای استارت‏آپ‏ها نامی آشنا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بنیانگذار Paypal یکی از موفق‏ترین سرویس‏های پرداخت روی اینترنت کسی نیست جز Peter Thiel که در فضای استارت‏آپ‏ها نامی آشنا است. او اخیرا کتابی تحت عنوان «از صفر تا یک» در 210 صفحه نوشته که به‏نوعی آموزه‏های مختلف از تجربیات او برای کارآفرینان است. او این کتاب را بر اساس تجربیات خودش نوشته و دارای انبوهی از مثال‏های واقعی در سیلیکون ولی است.
Peter Thiel این کتاب را «تمرینی برای اندیشیدن» نام گذاشته و نه دستورالعملی برای راه‌اندازی استارت‏آپ. او می‏گوید: «هر زمان ما یک چیز جدید می‏سازیم از صفر به یک میل می‏کنیم.» و در توضیح استارت‏آپ می‏گوید: «استارت‏آپ گروهی از افراد هستند که شما می‌توانید آنها را برای ساختن آیندهای متفاوت متقاعد کنید». در زیر بخش‏هایی از قسمت چهاردهم این کتاب را می‏خوانید:

کجا می‌خواهید بازی کنید
مشتاقان به کارآفرینی باید سیکل‏های رشد صنعتی را که مایل به کار در آن هستند به خوبی مطالعه و دنبال کنند. فروش محصولات نرم‏افزاری آنلاین در مقایسه با برخی بخش های خدماتی (مثل مشاوره یا آموزش یوگا) رشد بسیار سریع‏تری دارند.
برخی بخش ها و صنایع رو به افول هستند (مانند روزنامه‏های کاغذی) و برخی دیگر هم طول عمر نسبتا کوتاهی دارند (رستوران‏ها و کافه‏ها) یا وابسته به خلق و خوی مصرف‏کننده‏ها دارند (صنعت فیلمسازی و بازی)‏. باید دقت کنید که اعداد به تنهایی نمی‏توانند پاسخگوی پرسش‏های شما باشند به جای آن شما باید با نگاه انتقادی به ماهیت کیفی کسب‌و‌کار تجارت‌تان فکر کنید.

تکنولوژی انحصاری ارزشمندی را دنبال کنید
فناوری‏های اختصاصی باید حداقل 10 برابر بهتر از نزدیک‏ترین جایگزینانش باشد تا بتواند به یک مزیت واقعی تبدیل شود. در غیر این صورت تنها ممکن است موفقیتی در کوتاه‌مدت را نصیب صاحبان آن کند. جست‌وجوی گوگل،
Paypal، دیزاین اپل و نوآوری‏های آمازون نمونه‏های مشخصی از این موضوع هستند.

بزرگ بیندیشید
رویکرد ناب و چابک در گستره کارآفرینی یک متدولوژی است نه هدف. این رویکرد تنها شما را می‏تواند در عرصه محلی موفق کند و نه جهانی. داشتن یک چشم بزرگ و یک طرح به شما کمک می‏کند تا جایگاه دقیقی را در صنعت برای خود متصور شوید.
 به‌عنوان مثال مارک زوکربرگ پیشنهاد خرید فیس‏بوک به قیمت یک میلیارد دلار را رد کرد چون واقعا می‏توانست ببیند که شرکتش به چه سمتی می‏رود و در مقابل یاهو این را نمی‏دید. استیو جابز در اپل هم اینگونه بود او یک چشم‏انداز بلندمدت با انبوهی از محصولات را برای سال‏های آینده شرکت خود تصور کرده بود.

با یک شبکه کوچک موثر شروع کنید
موفقیت نیاز به ایجاد یک شبکه کوچک و سپس گسترش آن دارد. هیچ کارآفرینی نمی‏تواند از سطح کلان بینش بهره‏مند باشد، بدون آنکه برنامه‏های خود را از مقیاس کوچک آغاز کند و پیش ببرد.  فیس‏بوک ابتدا برای شبکه‏ای از دانشجویان هاروارد راه‏اندازی شد و سپس به تدریج برای همه دانشجویان و بعد همه جهان. آمازون ابتدا با فروش کتاب آغاز کرد و سپس آن را به محصولاتی چون CD و … توسعه داد.

قدرت و قانون‏های سرمایه‏گذاری خطرپذیر را بشناسید
بسیاری از استارت‏آپ‏ها به خاطر سرمایه‏گذاری چشم بسته سرمایه‏گذاران خطرپذیر بزرگ شده‏اند. به نوعی می‏توان گفت بسیاری از سرمایه‏گذاران بدون درک گسترده از رشد شرکت‌ها اقدام به سرمایه‏گذاری در آنها کرده‏اند. با این حال تنها معدودی از شرکت‌ها هستند که از این میان به شرکت‌های چند میلیارد دلاری تبدیل می‏شوند.

شناخت رازها و گذر از آنها
در جهان دو نوع راز وجود دارد. اسرار طبیعت و اسرار مردم. یک کارآفرین موفق می‏داند که هر کسب‌و‌کار بزرگ یک راز است که پنهان از جهان خارج ساخته شده است. حفظ رازها خواست و نیاز دنیای نوآوری است. شرکت اچ‌پی برای یک دهه (1990) نوآوری خود را حفظ کرد، اما حالا از آن رازهای HP چیزی نمی‏بینم.
  ایجاد موازنه بین مالکیت، کنترل و دارایی
به‌عنوان یک بنیانگذار اولین شغل شما این است که شرکت را بر پایه ناقصی نسازید. باید مالکیت حقوقی شرکت، صاحبان سهام ، هیات مدیره و سایر بازیگران به وضوح مشخص باشد. مهم‌ترین ترفند ایجاد تعادل در پرداخت (وجه نقد و حقوق صاحبان سهام و …) و همچنین اندازه و ترکیب هیات مدیره است.

ساخت یک فرهنگ منحصر‌به‌فرد
یک استارت‌آپ شامل تیمی از افراد است که یک ماموریت دارند و یک فرهنگ خوب چیزی است که از داخل (شرکت) باید ایجاد شود. در درازمدت  شما باید تعادلی بین خلاقیت و  پیشبرد بهترین کار ایجاد کنید. به نوعی باید به طور مداوم خلاقیت را در فضای شرکت تزریق کنید. فرهنگ کاری که در آن هیجان وجود داشته باشد آن چیزی است که یک شرکت برای رشد به آن نیاز دارد و صرفا پرداخت حقوق کافی نیست.

در بازاریابی و فروش خبره باشید
بسیاری از متخصصان تکنولوژی درک عمیقی از بحث‏های مربوط به بازاریابی، تبلیغات، فروش و توزیع ندارند و تفاوتی بین B2C و B2B قائل نیستند. استراتژی بازاریابی پر سروصدا عمدتا برای B2C مناسب است در حالی که فروش B2B نیاز به استراتژی خاص خود را دارد. باید یک ارزیابی و برنامه دقیق و روشن برای روابط عمومی هم داشته باشید.

یک نام تجاری قدرتمند ایجاد کنید
اپل یک مثال دقیق و موفق از برندسازی است که بخش قابل توجه آن با استفاده از دیزاین محصولات، فروشگاه‏های خود و تبلیغاتش به دست آمده و همچنین بخشی از برند نیز مرهون برنامه‏های معرفی محصولاتش است، اما به یاد داشته باشید که هیچ شرکت تکنولوژی تنها با برند به تنهایی موفق نمی‏شود. این هشدار را جدی بگیرید./دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  −    =  15