نیازمند فرهنگ‌سازی مستمر برای بانکداری الکترونیکی هستیم

فرهنگ‌سازی در توسعه بانکداری الکترونیک، به آموزش گسترده و استانداردسازی مدل کسب‌وکار بانکداری الکترونیک کشور نیاز دارد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از موسسه دیده‌بان آی‌تی، در برنامه اقتصاد فردای این هفته با حضور آقایان مهندس علی‌اکبر نامداری مدیرعامل شرکت توسن، مهندس عبدالحمید منصوری مدیرعامل شرکت سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن و مدرس دوره‌های بانکداری الکترونیک و دکتر محمدمراد بیات، رئیس مرکز فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک کشور (فابا)، وضعیت فرهنگ‌سازی در توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهندس منصوری روند فرهنگ‌سازی در این زمینه را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: وقتی نیازی را برطرف می‌کنیم، استفاده از آن جاری می‌شود و ضریب 70 درصدی استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک میان مردم یعنی که این فرهنگ وجود دارد؛ ضمن آنکه برخی بانک‌های خصوصی در این راستا اقدام به آموزش مشتریان خود نیز می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما فرد در برخی موقعیت‌ها ناگزیر به استفاده از پول نقد است، گفت: قطعا ما وقتی می‌توانیم جریان نقدینگی را کاملا حذف کنیم که خدمات جانبی خودپردازها و خدمات درگاه‌های پرداخت الکترونیک را افزایش دهیم و کاربرد آن را همگانی کنیم. مهندس نامداری اما این روند فرهنگ‌سازی را خیلی کافی نمی‌داند و معتقد است که مردم باوجود استفاده نسبتا زیاد از خدمات بانکداری الکترونیک در کشور کماکان در دام کلاهبرداری می‌افتند، می‌گوید: عموم مشتریان هنوز این فرهنگ را آموزش ندیده‌اند، مثلا در فروشگاه‌ها به‌راحتی شماره رمز خود را به فروشنده اعلام می‌کنند. این کار در هیچ جای دنیا عادی نیست.

وی به اهمیت نقش سازمان صداوسیما در این فرهنگ‌سازی و آموزش اشاره کرد و افزود: البته ارائه محتوای برنامه آموزشی به عهده شبکه بانکی است؛ اما به‌دلیل دسترسی گسترده به طیف وسیعی از جامعه، رسانه صداوسیما می‌تواند ابزار مناسبی در این راستا باشد. در ادامه برنامه دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه اقتصاد فردا، به گفت‌وگو با دکتر محمدمراد بیات، رئیس مرکز فابا، درباره نقش این مرکز در مقوله فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک پرداخت.

بیات با اشاره به اینکه از سال 86 موضوع بانکداری الکترونیک و فرهنگ‌سازی در این زمینه در ذهن مدیران ارشد بانکداری کشور شکل گرفت، گفت: مرکز فابا برای توسعه این مقوله سه زیرساخت عمده را دنبال می‌کند که شامل زیرساخت فنی، ارتباطی و امنیتی برای ایجاد، زیرساخت قانونی و حقوقی برای استقرار و زیرساخت فرهنگی، اجتماعی و آموزشی برای توسعه و اشاعه بانکداری الکترونیک می‌شوند. وی ادامه داد: ما در قبال سه گروه ماموریت داریم: مدیران، کارکنان و مشتریان بانکی باید بتوانیم دانش بانکداری نوین جهانی را در قالب نشریات و نشست‌های تخصصی در اختیار مدیران قرار دهیم. خدمات و سامانه‌های نوین و نحوه استفاده از آنها را در قالب کلاس‌های آموزشی به کارکنان بانکی بیاموزیم و در حوزه مشتریان نیز باید آموزش و آگاهی‌های لازم را برای استفاده از خدمات نوین بانکی به آنها ارائه بدهیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  +    =  60