انتشار گزارش گوگل از درخواست دولت‌ها برای سانسور اطلاعات

گوگل در هفته گذشته گزارش تازه‌ای در مورد درخواست دولت‌ها برای پاک کردن محتوای مختلف موجود در اینترنت در فاصله ژوئن تا دسامبر سال 2013 منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس به نقل از وال استریت او تی سی، گزارش یاد شده نشان می‌دهد که دولت‌های مختلف جهان در مجموع در ماه دسامبر 2013حدود 3100 درخواست برای پاکسازی 14 هزار نوع محتوای متفاوت از وبلاگ‌های موجود در بلاگ اسپات، سایت به اشتراک گذاری ویدیوی یوتیوب و همین طور نتایج جستجوهای گوگل ارائه کرده اند.

تعداد این درخواست‌ها در ماه ژوئن برابر با 3846 مورد بوده که در دسامبر سال 2013 با کاهشی مختصر به 3105 مورد رسیده است. گوگل علت این تغییر را کاهش درخواست های ترکیه برای حذف اطلاعات از سرویس های گوگل دانسته است. در ماه های می تا آگوست سال 2013 اعتراضات خیابانی در ترکیه بالا گرفت و به دنبال آن دولت این کشور هم خواستار حذف محتوای مرتبط از سرویس های گوگل شد. اما پس از آن این روند سیر نزولی به خود گرفت.

دیگر کشوری که در مقطعی درخواست‌های خود برای حذف محتوا از سرویس‌های گوگل را افزایش داده روسیه است. بخش عمده درخواست‌ها مربوط به حذف محتوا از سرویس بلاگر (1066)بوده است. بعد از آن درخواست برای حذف لینک‌هایی از جستجوگر گوگل (850 درخواست)در رتبه دوم قرار دارد و حذف ویدیو از سایت یوتیوب با حدود 800 درخواست در رتبه سوم است.

در 38 درصد از موارد افترا و تهمت عامل طرح درخواست ها بوده است. در 16 درصد از موارد انتشار محتوای غیراخلاقی عامل درخواست های دولت ها بوده و در 11 درصد از موارد این مساله به نقض حریم شخصی و امنیت ملی مربوط دانسته شده است.

گوگل در معدود مواردی هم از حذف مطالب درخواستی امتناع کرده و به عنوان مثال از حذف لینک به دو مقاله در موردتیراندازی پلیس استرالیا به یک مرد خودداری کرده، زیرا این مطالب را حاوی تخلف ندانسته است. این شرکت از حذف لینک به مقاله ای در مورد تحقیقات پلیس برزیل در مورد فساد یک قاضی هم خودداری کرده است. البته گوگل 14 پست وبلاگی در این زمینه را به راحتی حذف کرده است.

گفتنی است تعداد درخواست‌های دولت‌ها برای حذف اطلاعات از گوگل در سال 2013 نسبت به سال 2012 نزدیک به 60 درصد افزایش نشان می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  72  =  79