چه بر سر روبل آمد؟

به دنبال تشدید بحران اقتصادی در روسیه و کاهش ارزش پول ملی این کشور، قیمت روبل در ایران نیز در یک ماه گذشته تا 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، در حالی با طولانی شدن وضیعت نامناسب اقتصادی در روسیه اوضاع ناپایدای بر آن حاکم شده که کاهش ارزش روبل (واحد پولی روسیه) از نظر داخلی و خارجی برای این کشور خوشایند نبوده است.

 

این در حالی است که سقوط ارزش روبل موجب شده تا مردم روسیه برای خرید هرچه سریع‌تر کالاهای وارداتی قبل از موج افزایش قیمت‌ها به بازار هجوم آورند.

 

 

کاهش ارزش روبل مراودات بین المللی با روسیه را نیز تحت الشعاع قرار داد به گونه‌ای که شرکت اپل فروش آنلاین محصولات خود در این کشور را متوقف و قیمت اپلیکیشن های خود را برای آنها به شدت افزایش داد.

 

یا اینکه برخی کشورها از جمله بلاروس تجارت با روسیه با روبل را متوقف کرده و استفاده از دلار به عنوان پول واسطه را در برنامه‌های تجاری خود با این کشور قرار دادند.

 

تجار ایرانی هم از آسیب های سقوط ارزش روبل بی نصیب نمانده و در صادرات با روسیه دچار مشکل شدند این در حالی است که با تداوم این روند کاهشی صادر کنندگان نمی‌توانند زمان زیادی را برای دریافت روبل صرف کنند چراکه با ریزش ارزش دچار زیان خواهند شد.

 

بررسی نوسان قیمت روبل در یک سال گذشته

اما نوسان اخیر واحد پولی روسیه و تمامی آثار نامطلوب آن بر اوضاع داخلی و روابط خارجی در حالی رقم خورد که بررسی تغییرات ریالی آن نیز نشان می دهد که کمترین نرخ آن در طول یک سال گذشته در اواخر آذرماه ثبت شده است.

 

این در حالی است که بالاترین نرخ ریالی روبل از دی ماه سال گذشته تا به امروز نزدیک به 763 ریال حدود دی تا بهمن سال 1392 بوده که تا پایان سال نوسان قابل توجهی نداشته و به حدود 689 ریال رسیده است.

 

بنا بر این گزارش ارزش ریالی روبل در مقایسه 395 ریال حداقل و 763 ریال حداکثر در یک سال اخیر حدود 47 درصد کاهش دارد.

 

 

 

تغییرات روبل در یکسال گذشته

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2