تهیه برنامه ۵ ساله برای تبدیل اقتصاد از بانک محوری به بورس محوری

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه باید شرایطی را فراهم آوریم تا بانک‌ها و بورس‌ها رقیب یکدیگر نباشند، گفت: سعی داریم در یک برنامه 5 ساله اقتصاد کشور را از بانک محوری به محوریت بازار سرمایه تبدیل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از تسنیم، محمد فطانت‌فرد صبح امروز در جلسه معارفه رئیس جدید سازمان بورس گفت: در سال‌های گذشته کارهای خوبی در بازار سرمایه انجام شده و شاهد پایه‌گذاری رشد و تعالی مناسبی برای بورس در سال‌های آینده هستیم. 

رئیس سازمان بورس افزود: با این وجود حجم زیادی از کارها برای پیشرفت بهتر بازار سرمایه پیش روی ماست، چرا که در گذشته در بازار اولیه کارهای خوبی از جمله طراحی اوراق بهادار انجام شده است و اقدامات صورت گرفته مانند طراحی خودرویی است که از این پس باید به تولید انبوه برسد و برای رسیدن به این مهم باید تامین مالی در دوره جدید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه در بحث خروج اقتصاد از رکود بالغ بر 260 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها تسهیلات پرداخت شده است، گفت: سهم بازار سرمایه نسبت به تامین مالی بنگاه‌ها در قبال بانک‌ها بسیار کمتر و زیر 10 درصد است که براین اساس نیاز به تحول اساسی در فرایند تصویب دستورالعمل‌ها و قوانین جدید برای تامین مالی از طریق بورس و جذب سرمایه‌گذاران احساس می‌شود. 

فطانت‌فرد اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف باید در محیط قانونی پیش رو یکسان نگری نسبت به بانک‌ها و بورس مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها و بورس رقیب یکدیگر نیستند، گفت: باید در این زمینه همکاری مناسبی میان این دو بازار مهم شکل گیرد و بایستی نگاه دولت و تصمیم‌گیران در سیاست‌گذاری‌ها توازن مناسبی را میان بانک‌ها و بورس ایجاد کند که لازمه رشد اقتصادی در کشور است. 

رئیس سازمان بورس اظهار امیدواری کرد تا با تنوع‌بخشی به ابزارهای جدید بتوانیم از نوسانات و تلاطم‌های ناگهانی در بازار ثانویه جلوگیری کنیم. 

فطانت‌فرد ادامه داد: بازار اولیه مقدمه‌ای است برای اینکه اقتصاد کشور را به پیش ببریم و این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه به بازار ثانویه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

وی  گفت: روند معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد از دی‌ماه سال گذشته تاکنون شاهد روند کاهشی در بورس هستیم  که موجب شده در یک سال گذشته حجم ارزش معاملات افت 40 درصدی و شاخص کل ریزش 20 درصدی را داشته باشد. به علاوه اینکه در حال حاضر EPS شرکت‌ها نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته است که این موضوع یعنی روند رشد در شرکت‌ها را شاهدیم. 

فتانت‌فرد در ادامه علت تداوم روند کاهشی بازار سرمایه را ریزش سیستماتیک عنوان کرد و گفت: در کنار این موضوع سایر عوامل و بیش از همه شایعاتی که در بازار شکل می‌گیرد موجب به وجود آمدن فضای غبارآلود در بورس شده است. 

وی تصریح کرد: آثار این شایعات در کنار ریز‌ش های سیستماتیک افت بازار را تشدید کرده و موجب عدم اطمینان سهام‌داران به بورس شده است که باید تلاش کنیم در کوتاه‌مدت اطمینان و آرامش خاطر را به بازار سرمایه بازگردانیم. 

رئیس سازمان بورس در خصوص برنامه‌های خود برای بازار سرمایه گفت: براین اساس تمام تلاش خود را خواهم کرد تا  نظارت مناسبی در بازار سرمایه صورت گیرد و سعی می‌کنیم در چارچوب قانون از حقوق سهامداران بویژه سهامداران حقیقی دفاع کنیم تا بتوانیم صدای مناسبی را از بازار سرمایه به تصمیم‌گیران اقتصادی برسانیم.

فطانت‌فرد اضافه کرد: به کارگزاران برای بهبود شرایط بورس کمک می‌کنیم و از آنها نیز برای رسیدن به این هدف کمک می‌خواهیم.

وی تاکید کرد: سهم اصحاب رسانه نیز در ارتقای بازار سرمایه بسیار زیاد و قابل توجه است که امیدواریم با کمک آنها بتوانیم در یک برنامه 5 ساله اقتصاد کشور را از محوریت بانک‌ها به بورس‌محور بودن تبدیل کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9