هدیه کریسمس کنگره آمریکا به مردم ایران

در همین راستا، پایگاه خبری «پالیتیکو» روز سه‌شنبه به نقل از دستیاران کنگره آمریکا گزارش داده است که سنای آمریکا که با اکثریتی جمهوری‌خواه از ماه آینده میلادی کار خود را آغاز می‌کند، در هفته‌های ابتدایی فعالیت، تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،با نزدیک شدن به پایان کار دوره کنونی کنگره آمریکا، بار دیگر زمزمه‌هایی از احتمال تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، مطرح شده است.

به گزارش فارس، در همین راستا، پایگاه خبری «پالیتیکو» روز سه‌شنبه به نقل از دستیاران کنگره آمریکا گزارش داده است که سنای آمریکا که با اکثریتی جمهوری‌خواه از ماه آینده میلادی کار خود را آغاز می‌کند، در هفته‌های ابتدایی فعالیت، تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

طبق گفته این دستیاران کنگره نقطه شروع کار کنگره در خصوص لایحه تحریم‌های ایران در واقع لایحه‌ای است که یکسال قبل توسط «مارک کرک» سناتور ایالت ایلینوی و «رابرت منندز» نوشته شد و موفق شد حمایت 60 نفر از سناتورهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را علیرغم مخالفت کاخ سفید کسب کند.

کرک و گراهام اواخر هفته اعلام کردند که در ماه ژانویه بعد از رأی گیری کنگره در خصوص خطوط لوله، رأی‌گیری در زمینه لایحه تحریم‌های ایران انجام خواهد گرفت و این در حالی است که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با آن مخالف است چون معتقد است که تصویب تحریم‌های جدید، مذاکرات هسته‌ای با ایران را از مسیر اصلی خارج می‌کند.

نمایندگان کنگره اخیراً لفاظی‌های خود درباره تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران را تشدید بخشیده‌اند به طوریکه اخیراً «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواه سنای جدید آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» از پیگیری طرح مطرح شده توسط برخی سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه برای تحریم‌های جدید ایران خبر داد و گفت که در نشست آتی کنگره، طرح تحریم‌های ایران را پیگیری خواهیم کرد.

پالتیکو گزارش کرد که رهبران جمهوری‌خواه کنگره هنوز برنامه رأی‌گیری در خصوص لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را نهایی نکرده‌اند اما این لایحه از حمایت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بهره‌مند است و مک کونل و تمامی تیم مدیریتی وی از این لایحه حمایت کرده‌اند.

این گزارش ادامه می‌دهد، اتخاذ یک موضع تقابلی در قبال ایران در حالیکه مذاکرات دیپلماتیک هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در جریان است، ظاهراً به یک اولویت در سنا جدید آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، تبدیل شده است.

از طرف دیگر «لیندسی گراهام» سناتور کنگره نیز هفته گذشته دیداری با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داشت که در آن ضمن حمایت از اسرائیل خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.

گراهام با متهم کردن مجدد ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، گفت: «می‌خواهم اشاره کنم که به نظرم راهکار دیپلماتیک برای اهداف هسته‌ای ایران، بهتر است. من از تلاش‌های دولت برای رسیدن به راهکاری مسالمت‌آمیز، حمایت می‌کنم. اما، شما بیش از هر کس دیگری، اشاره کرده‌اید که این تحریم‌ها بوده که ایران را پای میز مذاکره آورده و تنها همان‌ها هم هستند که آن‌ها را به توافقی مجبور می‌کند که همه ما بتوانیم با آن کنار بیائیم.»

وی ادامه داد: «آقای نخست‌وزیر، به اینجا آمده‌ام که بگویم کنگره از شما تبعیت می‌کند. در ژانویه سال آینده، طرح (مارک) کرک- (رابرت) منندز را به رأی می‌گذاریم. این طرح ارائه‌شده از سوی دو حزب، می‌گوید اگر ایران از میز مذاکره کنار رود، تحریم‌ها از سر گرفته می‌شود؛ از اگر ایران در قبال توافق فریبکاری کند، تحریم‌ها دوباره اعمال می‌شوند. باید کاری کنیم که ایرانی‌ها بدانند از نظر آمریکا، تحریم‌ها آماده و سرپا هستند.»

مجلس نمایندگان آمریکا در سال 2013، یک لایحه تحریم‌ را به تصویب درآورد تا طبق آن صنعت انرژی ایران را هدف گیرد که این لایحه به هیچ عنوان در سنا به تصویب درنیامد.

لایحه کرک-منندز، به دنبال تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در صورت کناره‌گیری ایران از ادامه مذاکرات هسته‌ای می‌باشد. از طرف دیگر یک لایحه جداگانه توسط گراهام و و«باب کورکر» رئیس جدید کمیته رووابط خارجی سنا نوشته شده است که طبق آن هرگونه توافق نهایی با ایران باید پیشتر به اطلاع کنگره رسانده شود و در صورت تأیید نهایی کنگره، در خصوص لغو هرگونه تحریم ایران تصمیم‌گیری شود.

مارک کرک نیز روز یکشنبه هفته جاری با شبکه «فاکس‌نیوز» مصاحبه‌ای صورت داد و در آن اعلام کرد که کنگره جدید آمریکا به دنبال تصویب لایحه‌ تحریم‌های جدید علیه ایران به شیوه‌ای است که غیرقابل وتو باشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  3  =