نامه روحانی به رهبری درباره برداشت جنجالی

پس از رفع سوء‌برداشت‌ها درباره خبر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، این بار معاون اول رئیس‌جمهوری درحالی که در جریان سفر خود به استان خوزستان در جلسه شورای اداری این استان حضور یافت از نامه‌ای سخن گفت که رئیس‌جمهوری پیش از سفر به خوزستان به مقام معظم رهبری نوشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از روزنامه دنیای اقتصاد: پس از رفع سوء‌برداشت‌ها درباره خبر برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، این بار معاون اول رئیس‌جمهوری درحالی که در جریان سفر خود به استان خوزستان در جلسه شورای اداری این استان حضور یافت از نامه‌ای سخن گفت که رئیس‌جمهوری پیش از سفر به خوزستان به مقام معظم رهبری نوشت.

بر اساس آنچه جهانگیری در این باره مطرح کرده است، حسن روحانی طی نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نیاز به یک و نیم میلیارد دلار برای احیای زمین‌های کشاورزی خوزستان سخن گفته بود که مورد موافقت قرار گرفت و در همان زمان دولت مجوز برداشت این مبلغ را از صندوق توسعه گرفت.

مهر با اعلام این خبر به نقل از اسحاق جهانگیری نوشت: طرح 550 هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی استان خوزستان در سفر رهبری به این استان در سال 75 مطرح شده و این دولت مصمم است که هیچ دستور رهبری روی زمین نماند. هفته‌های گذشته خبری در راس اخبار برخی رسانه‌ها قرار گرفت که در آن از برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی خبر داده شده بود.

 این خبر به گونه‌ای انتشار یافت که می‌توان از آن به‌عنوان جنجالی رسانه‌ای یاد کرد؛ جنجالی که اواخر آذر ماه با گزارش دیوان محاسبات، مبنی بر اینکه دولت روحانی در سال گذشته 1/4 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی «به‌صورت غیرقانونی برداشت کرده» و آن را به‌عنوان بودجه جاری «مصرف» کرده ‌است، آغاز شد. پس از آن مسوولان دولتی از جمله سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن تکذیب این اتهام اعلام کردند که این مبلغ بدهی یک شرکت نفتی اماراتی به ایران بوده که به دلیل «تحریم‌ها» پس از طی مراحلی به حساب خزانه واریز شده است.

 در نهایت اما ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ارسال نامه‌ای به سران سه قوه تاکید کرد که هیچ‌گونه برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی توسط دولت صورت نگرفته است. از سوی دیگر در جریان جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با محمدباقر نوبخت، مجلسی‌ها که از منتقدان دولت در این موضوع بوده‌اند، اعلام کردند که سوء‌برداشت‌ها در این باره رفع شده است. از سوی دیگر اسحاق جهانگیری پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان خوزستان با تاکید بر لزوم مواخذه عاملان کاهش موجودی صندوق ارزی در سال‌های قبل، گفت: در سال‌های گذشته 700میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشته‌ایم و برنامه پنج ساله سوم تصویب کرده بود که چه میزان می‌توان از درآمدهای نفتی استفاده کرد و باقی درآمد باید در حساب ذخیره ارزی نگهداری می‌شد.

 بر‌اساس آنچه «ایرنا» از این جلسه گزارش داده است معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد، الان باید بیش از 300میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشت تا امروز نگرانی از کاهش درآمدهای نفتی نداشته باشم. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش بهای نفت، آن را توطئه برخی از کشورهای همسایه خواند و تاکید کرد که دولت برای این شرایط نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده اما شرایط سخت است و تمامی مدیران باید به دولت برای عبور از این وضعیت کمک کنند.

اسحاق جهانگیری با تاکید بر دشوار و زمان‌بر بودن حل مشکلات اقتصادی گفت که کشور در زمان شروع کار دولت یازدهم، ته دره بود. به گزارش «ایسنا»، جهانگیری با اشاره به رقم 4 درصدی رشد اقتصادی کشور در 6 ماه اول امسال، افزود: برخی می‌گویند چرا مردم این رشد را لمس نمی‌کنند؟ در حالی که کشور در ته دره بود، اما ما کشور را 10 پله بالا آوردیم. بانک مرکزی ایران سوم مهرماه اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سه ماه اول سال مثبت 6/4 درصد شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  82  =  90