رشد موجودی سرمایه در کشور از محل درآمدهای نفتی است

مسعود نیلی:

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری با تشریح عوامل تاثیرگذار در ارتقای بهره‌وری تولید گفت:رشد موجودی سرمایه در کشور از محل درآمدهای نفتی بوده از این رو نقش بهره‌وری در تولید هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت منفی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مسعود نیلی در اولین کنفرانس اقتصاد ایران با یادآوری این‌که دو شوک نفتی در سال‌های 1353 و 1384 باعث رشد نقدینگی و بودجه در کشور شد، اظهار کرد: در چهل سال اخیر رشد موجودی سرمایه درکشور مثبت بوده اما در عین حال رشد نیروی کار در این مدت تقریبا نزدیک به صفر بوده است.
وی با بیان این‌که در سال‌های آینده نمی‌توان از محل رشد اقتصادی فعلی رشدی داشته باشیم دلیل این اتفاق را نوسانات رشد اقتصادی در مقایسه با موجودی سرمایه اعلام کرد و افزود: از آنجاکه رشد موجودی سرمایه در کشور از محل درآمدهای نفتی بوده از این رو نقش بهره‌وری در تولید هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت منفی بوده است.

وی با بیان این‌که رشد اقتصادی مستمر نیازمند تمرکز بر بهره‌وری عوامل تولید است، تصریح کرد: حکمرانی خوب بخش خصوصی، حفاظت از منابع طبیعی، ثبات اقتصاد کلان، روابط خارجی، نظام تامین اجتماعی مناسب و ذخایر معدنی از جمله عوامل تاثرگذار بر افزایش بهره‌وری تولید در کشور است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که امکان رشد اقتصادی کشور از محل ذخایر معدنی فراهم شده است،‌ گفت: مسیر کنونی رشد اقتصادی با تکیه به بخش نفت و گاز پاسخگوی رشد ترسیم شده نخواهد بود و باید برای دستیابی به رشد اقتصادی مولفه‌های مورد نیاز برای عوامل بهره‌وری تولید مهیا شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  −  14  =