مدیریت بودجه ۹۴ با راهکار کمیته تخصیص منابع

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه هر یک دلار کاهش قیمت نفت در بودجه 94 موجب کاهش هزار میلیارد تومانی درآمدها خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی بهتر است با استفاده از کمیته تخصیص منابع (ماده 30 قانون برنامه پنجم) تخصیص بودجه متناسب با درآمد باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس، محمد کردبچه در حاشیه همایش اقتصاد ایران، در پاسخ به سوال درباره امکان بازنگری در قیمت نفت لایحه بودجه 94 اظهار داشت: برخی می‌گویند، دولت کار کارشناسی نکرده که اصلا درست نیست، زیرا در ماه های مهر و آبان دولت در حال تنظیم بودجه بودجه بود و در ان زمان قیمت نفت در حدود 70 دلار بود و در پان زمان هیچ نهاد یا موسسه‌ای پیش بینی کاهش بیشتر قیمت نفت را نمی کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان تمامی بررسی هایی که آقایان می گویند را بررسی کردیم و با شناخت و اطلاع کامل قیمت نفت برآورد شد؛ کاهش بیشتر قیمت نفت به معنای این نیست که دولت بررسی کارشناسی انجام نداده است.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با طرح این پرسش که چه کسی می داند قیمت نفت در سال آینده چقدر خواهد بود، گفت: کسانی که می گویند قیمت نفت را کاهش دهید، چه نرخی را به طور قطعی می توانند پیشنهاد دهند؛ 55؟ 60؟ 50 دلار؟

کردبچه با بیان اینکه دولت لایحه بودجه را ارائه کرده و دو رویکرد مجلس می تواند اتخاذ کند، افزود: رویکرد اول این است که قیمت نفت کاهش یابد؛ اما به ازای هر دلاری که قیمت نفت در بودجه کاهش یابد از نظری دلاری 346 میلیون دلار و نظر ریالی هزار میلیارد تومان درآمد های بودجه افت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر قیمت نفت 60 دلار در بودجه تعیین شود، قیمت نفت 12 دلار نسبت به لایحه پیشنهادی دولت کم می شود که به ترتیب 12 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه کاهش می یابد؛ اما از طرف دیگر چون نمی توان بودجه را با عدم تعادل تصویب کرد، باید 12 هزار میلیارد تومان از سرفصل هزینه های بودجه کم شود.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: اگر مجلس بخواهد از هزینه ها کم کند، هر کمیسیون با توجه به اولویت های بخش خود سعی خواهد کرد بودجه بخش مربوطه کاهش نیابد؛ در مجلس رسیدن به اجماع در این مسائل بسیار سخت است و در نهایت اولویت گذاری مجلس با اولویت های دولت کاملا متفاوت خواهد بود و در مجموع بودجه به چیز دیگری تبدیل می شود.

وی با اشاره به ماده 30 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: در این ماده برای بودجه، کمیته تخصیص منابع متشکل از نمایندگان خزانه داری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نظر گرفته است که در طول سال به طور مرتب تشکیل جلسه می دهند و روند وصولی ها را بررسی و اگر کمتر از مصوب باشد، آن را تعدیل می کند اما فرق آن با کاهش بودجه در مجلس این است که این کمیته با توجه به اولویت های دولت تخصیص بودجه های عمرانی و جاری را انجام می دهد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: دولت می داند هر پروژه چه میزان پیشرفت فیزیکی دارد و متناسب با پیشرفت طرح و اهمیت آن تخصیص اعتبار خواهد داد؛ در این رویکرد اولویت های دولت تغییر نمی کند و در این چارچوب اگر هم 12 هزار میلیارد تومان از درآمدها کم شد باز هم دولت می تواند بودجه را مدیریت کند.

کردبچه با بیان اینکه پیشنهاد بنده این است که این رویکرد انتخاب شود، گفت: باید به این مساله توجه کرد که همان طوری که قیمت نفت به یکباره کاهش یافت، ممکن است در ماه های آینده قیمت نفت افزایش یابد.

وی افزود: کدام موسسه بین المللی تا چند ماه پیش پیش بینی می کرد قیمت نفت تا این میزان کاهش یابد؟ بنابراین باید در این زمینه با تامل حرکت کنیم زیرا قیمت نفت در سال آینده به طور دقیق قابل پیش بینی نیست؛ بهتر است بودجه تصویب شود و بعد دولت متناسب با درآمدهای خود، در قالب کمیته تخصیص منابع، منابع درآمدی را به هزینه ها تخصیص خواهد داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  19  =  21