سایه ملک عبدالله بر بازار دلار

دلار که روز یکشنبه با 50 تومان افزایش روبه‌رو شده بود، روز دوشنبه تحت‌تاثیر عواملی از جمله «شایعه مرگ پادشاه عربستان» رو به افت گذاشت. شاخص بازار ارز روز دوشنبه به کمک تحلیل‌هایی که از احتمال افزایش درآمدهای نفتی ایران به خاطر تنش‌های محتمل در کشور همسایه خبر می‌داد، 15 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد تا روند کاهشی روز شنبه تکرار شده باشد. همزمان با کاهش دلار، ارز واحد اروپایی نیز با رکوردزنی معکوس 9 ساله این ارز در بازارهای جهانی، در بازار ایران با 50 تومان کاهش روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد دلار که روز یکشنبه با 50 تومان افزایش روبه‌رو شده بود، روز دوشنبه تحت‌تاثیر عواملی از جمله «شایعه مرگ پادشاه عربستان» رو به افت گذاشت. شاخص بازار ارز روز دوشنبه به کمک تحلیل‌هایی که از احتمال افزایش درآمدهای نفتی ایران به خاطر تنش‌های محتمل در کشور همسایه خبر می‌داد، 15 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد تا روند کاهشی روز شنبه تکرار شده باشد. همزمان با کاهش دلار، ارز واحد اروپایی نیز با رکوردزنی معکوس 9 ساله این ارز در بازارهای جهانی، در بازار ایران با 50 تومان کاهش روبه‌رو شد.

شایعه مرگ پادشاه عربستان دلار را نزولی کرد

گروه بازار پول: قیمت دلار روز دوشنبه دوباره با کاهش روبه‌رو شد، تا یکشنبه تنها روز افزایش بهای شاخص بازار ارز در نیمه نخست هفته باشد. قیمت دلار روز دوشنبه به 3530 تومان رسید تا انتظار برخی بازیگران غیررسمی برای رشد بیشتر نرخ ارز محقق نشود. کاهش روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که برخی بازیگران غیررسمی انتظار داشتند با باز شدن کامل بازارهای جهانی از روز دوشنبه، روند افزایشی قیمت دلار در روز یکشنبه ادامه پیدا کند، اما به گفته برخی فعالان بازار، انتشار شایعه «کمای ملک عبدالله، پادشاه عربستان» و «عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها» نرخ ارز در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.

 افت 15 تومانی
دلار در سومین روز هفته معاملات خود را با قیمت 3545 تومان آغاز کرد، بعد تا حدود ساعت 12 ظهر با 5 تومان کاهش به 3535 تومان رسید و بعد تا ساعت 3 بعدازظهر تا 3530 تومان پایین آمد. این رقم 15 تومان کمتر از نرخ فروش روز یکشنبه بود. با این همه مرکز مبادلات ارزی روز دوشنبه نرخ رسمی دلار را برای دومین بار در هفته جاری افزایش داد. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 27 هزار و 233 ریال اعلام کرد که افزایشی 31 ریالی نسبت به روز یکشنبه را نشان می‌داد. با رشد روز دوشنبه، رشد نرخ رسمی دلار از ابتدای هفته 59 ریال شده است.

 اثر شایعه سیاسی
روز گذشته مسائل مختلفی در مورد کاهش قیمت دلار میان بازیگران بازار مورد توجه بود. برخی بازیگران کاهش نرخ فروش این ارز را به برخی شایعات و اخبار رسیده از وضعیت کشور همسایه، عربستان مربوط می‌دانستند. به گفته آنها انتشار خبر تشدید بیماری پادشاه عربستان از عوامل اثرگذار بر جهت‌گیری معامله‌گران ارزی بازارهای داخلی بود. به گفته برخی از فعالان بازار، احتمال بالا رفتن تنش در بزرگ‌ترین کشور صادر‌کننده نفت و وجود کسری بودجه ناشی از قیمت نفت در این کشور موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد تا با افزایش درآمدهای نفتی ایران، فضای روانی بازار هم تغییر کرده و افت قیمت دلار محتمل‌تر شود.  از سویی برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که افزایش تنش‌های داخلی در عربستان اثرگذاری و نقش این کشور را در مذاکرات هسته‌ای ایران کاهش خواهد داد.

 نقش معامله‌گران آتی
اما به گفته برخی دیگر از فعالان، یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار ارز دوشنبه، کاهش قیمت دلار بین معامله‌گران آتی بازار بود. تعدادی از حاضران در بازار کاهش نرخ فروش آتی دلار را ناشی از عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها در ساعات میانی روز عنوان می‌کردند. به گفته آنها کاهش جزئی قیمت‌ها در ابتدای روز و هراس از افت بیشتر قیمت موجب شد که برخی معامله‌گران غیررسمی نرخ فروش آتی خود را پایین بیاورند. با پایین آمدن نرخ فروش آتی، جهت انتظارات بازار نیز تا حدی تغییر کرد و برخی از معامله‌گران انجام معاملات نقدی خود را متوقف کردند. در واقع دو عامل عرضه ارز برخی از صرافی‌های بانک‌ها و کاهش نرخ فروش آتی دلار، نرخ نقدی دلار را در بازار تحت‌تاثیر قرار داد، اما گروهی دیگر پایین آمدن نرخ آتی دلار را ناشی از تلاش برای سودگیری نوسان گیران ارزی عنوان کردند. به گفته آنها این گروه با اعلام برخی نرخ‌های پایین و انجام معاملات صوری موجب افت قیمت‌ها می‌شوند تا پس از کاهش قیمت‌ها شروع به خرید دلار در کف مورد نظر خود کنند.

 سکون سکه
روز دوشنبه با وجود تغییرات قیمت اونس و دلار، بهای سکه با تغییر خاصی مواجه نشد. در سومین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 984 هزار تومان معامله شد که تفاوت قیمتی نسبت به رقم ثبت شده روز قبل نداشت. به‌نظر می‌رسد افزایش بهای اونس در ساعات ابتدایی روز دوشنبه، اثر کاهش نرخ فروش دلار را خنثی کرد تا بازار سکه روز دوشنبه شاهد ثبات باشد. قیمت نیم سکه نیز روز گذشته با تغییری مواجه نشد، اما ربع سکه کاهشی 3 هزار تومانی را تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد که عامل اصلی مقاومت فروشندگان در برابر کاهش قیمت سکه، «حباب منفی» شکل گرفته از روز پنج‌شنبه باشد. روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه 993 هزار تومان بود که اختلافی 9 هزار تومانی با قیمت بازار داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10