بازگشت تورم منفی به اروپا

با بازگشت تورم منفی به اروپا، سیگنال‌های متفاوتی به بازار طلا فرستاده می‌شود. اوضاع بد اقتصاد اروپا از طرفی به تقویت دلار کمک می‌کند و از سوی دیگر خرید طلا را میان اروپاییان افزایش می‌دهد. نوسان‌های روز چهارشنبه می‌تواند نشانه‌ای از اثر این سیگنال‌های متفاوت باشد. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1205 و 1219 دلار بسته شده بود، روز گذشته به نوسان‌های سینوسی بالای مرز 1210 دلار روی آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد  با بازگشت تورم منفی به اروپا، سیگنال‌های متفاوتی به بازار طلا فرستاده می‌شود. اوضاع بد اقتصاد اروپا از طرفی به تقویت دلار کمک می‌کند و از سوی دیگر خرید طلا را میان اروپاییان افزایش می‌دهد. نوسان‌های روز چهارشنبه می‌تواند نشانه‌ای از اثر این سیگنال‌های متفاوت باشد. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1205 و 1219 دلار بسته شده بود، روز گذشته به نوسان‌های سینوسی بالای مرز 1210 دلار روی آورد.
نوسان‌های چهارشنبه در حالی رخ داد که بازار روز سه‌شنبه با رشد خوبی مواجه شد. رشد روز سه‌شنبه که اونس را به بیشترین قیمت‌ها در سه هفته گذشته رساند، عمدتا ناشی از خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن بود. از ابتدای هفته «ریسک‌گریزی» باعث حرکت سرمایه از بازار سهام به بازار فلزهای گرانبها شده تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن در روز سه‌شنبه نیز ادامه داشته باشد. سه‌شنبه همچنین «پوشش کوتاه مدت» در بازار آتی و «سودگیری» در بازار نقدی قابل مشاهده بود. دو مورد آخر ادامه رفتارهایی است که از روز جمعه و به دلیل ثبت کمترین قیمت‌ها در چهار هفته گذشته شکل گرفته است. بیشتر بازارهای سهام جهان روز سه‌شنبه تحت فشار فروش بودند، فشاری که ادامه افت شدید روز دوشنبه بود. نگرانی‌ها درباره سقوط قیمت نفت که به تورم منفی کمک می‌کند و همچنین نگرانی‌ها درباره سلامت مالی، سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا روز دوشنبه به فروش سهام انجامید. ریسک گریزی دربازارها علاوه بر طلا، به دلار و اوراق بهادار آمریکا نیز کمک کرده است. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز سه‌شنبه آورده است: «در بازار سهام ضرب‌المثلی هست که می‌گوید قیمت سهام در اوایل ژانویه، نشان‌دهنده قیمت‌های بقیه سال است.» سالی که نکوست، از بهارش پیدا است! پس تا حالا هواداران افزایش بهای طلا پیروز بوده‌اند. اگر بخش دارایی‌ها به افت خود ادامه دهد، دارایی‌های فیزیکی مانند فلزهای گرانبها نفع خواهند برد.
دیگر خبر مهم سه‌شنبه افت قیمت‌های نفت خام به کمترین سطح در 5/5 سال گذشته بود. در این روز شاخص نایمکس به قیمت بشکه‌ای حدودا 47 دلار رسید. حالا برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت نفت که در ماه‌های گذشته بر قیمت طلا فشار وارد کرده، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور از 40 دلار هم کمتر شود. سه‌شنبه همزمان شاخص دلار روی بالاترین سطح خود در 10 سال گذشته نوسان داشت تا فشار آن روی طلا پابرجا باشد. البته رشد بهای اونس در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که این دو عامل کاهشی تنها خیز احتمالی طلا را محدود کرده‌اند.  اما سه‌شنبه باز هم روز بد دیگری برای اروپا بود. یورو که به‌خاطر نگرانی‌های اقتصادی و سیاسی قاره سبز مقابل دلار به کمترین ارزش خود در 9 سال گذشته رسیده است، سه‌شنبه با آخرین خبر بد از اقتصاد اروپا مواجه شد. شاخص مرکب خرید مدیران «مارکیت» برای ماه دسامبر 4/51 واحد اعلام شد که از رقم 1/51 ماه نوامبر بیشتر اما کمتر از انتظارات بازار بود. داده‌های ضعیف منتشر شده از اقتصاد اروپا در ماه‌های گذشته باعث شده که انتظارها برای تصویب سیاست‌های تسهیل کمی در نشست 22 ژانویه بانک مرکزی اروپا بیشتر شود.
بهای اونس روز چهارشنبه دچار حرکات سینوسی بود، اما تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت 1211 دلار برای اونس ثبت شد. دلار روز چهارشنبه نیز فشار خود را بر بازار فلزهای گرانبها حفظ کرد، اما ادامه نگرانی‌ها درباره اقتصاد اروپا به‌خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن تداوم بخشید. مهم‌ترین خبر روز، منفی شدن تورم اروپا پس از 5 سال بود. روز گذشته اعلام شد که اتحادیه اروپا در ماه دسامبر شاهد افت قیمت‌های مصرف‌کننده بوده است، خبری که احتمال آغاز سیاست‌های تسهیل کمی در اروپا را بیش از پیش جدی می‌کند. این برای نخستین بار از اوج بحران مالی است که تورم منطقه یورو منفی می‌شود. این همان چیزی بود که هراس از آن ماه‌ها ادامه داشت، هراسی که روز گذشته به شکل «واقعیت» رسمیت یافت. یورو استات، آژانس آمار اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که تورم در 18 کشور عضو یورو(لیتوانی عضو جدید ارز واحد در این داده به شمار نیامده است) 2/0درصد افت داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل رقم خوردن تورم منفی، افت قیمت‌های نفت خام است، اما رشد اندک اقتصاد قاره سبز خود در این داستان مقصر است.  
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  54