رشد ۱۶ برابری قاچاق کالا

رییس ستاد مرکزی مبارزه ضمن عنوان رشد 16 برابری قاچاق کالا گفت: در 9 ماهه امسال، ارزش کالاهای مکشوفه قاچاق 1200 میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، حبیب‌الله حقیقی امروز – یکشنبه – در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در 9 ماهه امسال از مجموع کالاهای مکشوفه 215 مورد بالای 500 میلیون تومان، 1569 مورد بالای 100 میلیون تومان و 64 هزار پرونده زیر 100 میلیون تومان ارزش داشت و براساس آمار ارائه شده حجم عمده‌ای از قاچاق روی موارد کوچک متمرکز شده در حالی که اگر بیشتر روی دانه درشت‌ها و شبکه اصلی متمرکز شویم کارایی بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

 

وی افزود: به عنوان مثال در هفته‌های اخیر در هرمزگان نیروی انتظامی توانست یک محموله پنج میلیون لیتری سوخت را کشف کند.

 

حقیقی با بیان این‌که تلاش داریم در فاصله زمانی پنج ساله در ابتدا بتوانیم رشد قاچاق کالا را متوقف کنیم و سپس این پدیده شوم را کاهش دهیم، گفت: در این راستا بر اقدامات پیشگیرانه تاکید داریم و باید اقدامات لازم انجام شود.

 

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین به مقایسه حجم قاچاق کالا در اوایل انقلاب و سال گذشته پرداخت و افزود: در ابتدای انقلاب حجم کالای قاچاق 1.2 میلیارد دلار بود در حالی که این رقم در سال گذشته به 20 میلیارد دلار رسیده است و یکی از علت‌های افزایش حجم قاچاق نسبت به اوایل انقلاب این است که ما همواره به مبارزه با معلول‌ها پرداخته‌ایم و به علت موضوع توجهی نشده است.

 

وی همچنین به نقش نیروی انتظامی و قاچاق کالا و ارزش پرداخت و گفت: در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز حدود و وظایف و اختیارات بیشتری نسبت به ناجا تعریف شده به گونه‌ای که هم‌اکنون ناجا در قانون جدید 17 وظیفه و ماموریت دارد.

 

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود از دیگر عوامل دخیل در قاچاق را پایین‌ بودن کیفیت کالاهای داخلی و عدم امکان رقابت‌پذیری با کالاهای خارجی خواند و گفت: در کشور ما 16 استان مرزی با ویژگی‌های جغرافیایی و معیشتی متفاوت وجود دارد و با 15 کشور نیز با سیستم اقتصادی متفاوت و بعضا بی‌ثبات، همسایه هستیم و در مذاکره‌ای که با یکی از کشور‌های همسایه در خصوص قاچاق کالاهای ممنوعه داشتیم، مسئولان‌شان این موضوع را منبع درآمدی برای خود عنوان کردند.

 

حقیقی خاطر نشان کرد: تلاش داریم در یک فاصله زمانی پنج ساله بتوانیم در ابتدا رشد قاچاق را متوقف کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ⁄    =  1