دیجیتالی شدن آینده بی‌بدیل کسب‌وکارهاست

کمپانی‌ها دست دست نکنند;

شرکت‌های پروکتر اند گمبل، تسکو، دیزنی و بسیاری از برندهای معروف دنیا که بازارهای فروش چندسطحی دارد، براساس چشم‌انداز سال 2014 اکسنچر بیشترین تکاپو را برای دیجیتالیزه کردن ساختارها داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم، گشایش دریچه فناوری روی فعالیت‌های صنعتی، انقلاب دیگری با ماهیت دیجیتالی را رقم زد که با رویکرد کلان عصر اطلاعات، زیر مجموعه این عصر قرار می‌گیرد.

دهکده جهانی واژه مصطلحی است که دنیا را در چارچوب‌های عصر اطلاعات محصور کرده و در مدلی انتزاعی، همه روابط و ضوابط دنیای حقیقی را با پروتکل‌های جدید این عصر در هم آمیخته تا چارچوب‌ مشخصی برای آن احصاء شود.

مبنایی‌ترین شاخص ورود به فضای دیجیتال را باید همان ارتباطات جهانی یا اتصالات اینترنتی دانست که کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای رسیدن به شاخص صددرصدی آن در حال نزاعی در هم مثبت با یکدیگر هستند که منجر به رقابت شده است.

این رقابت بی حد و حصر، تمامی جوانب زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و به صراحت از لفظ "عقب افتادگی" برای جوامعی استفاده می‌کند که کمترین میزان دسترسی به شبکه جهانی و به عبارتی منبع عظیم اطلاعاتی را دارند.

اولین ضربه‌ای که چنین دیدگاهی بر پیکره کشورها وارد می‌کند، خروج اقتصاد آن از دایره رقابت و انزوای محض است و لذا استراتژی‌های کسب‌وکار در دهه اخیر بارها تحت تأثیر تغییر و تحولاتی قرار گرفته تا بیشترین انطباق را با علم اقتصاد و شاخص‌های تکنولوژی داشته باشد.

کمپانی‌های بزرگ و چند ملیتی نیز در این بیشترین تکاپو را داشته‌اند تا به بهترین استراتژی عملیات بازار دست یابند و قبضه رقابت را در دست گیرند.

شرکت‌های پروکتر اند گمبل، تسکو، دیزنی و بسیاری از برندهای معروف دنیا که بازارهای فروش چندسطحی دارد، براساس چشم‌انداز سال 2014 اکسنچر (شرکت مشاوره مدیریتی و ارائه راهکارهای برون‌سپاری خدمات عموما مرتبط با تکنولوژی) بیشترین تکاپو را برای دیجیتالیزه کردن ساختارها داشته‌اند.

اختلاف دیجیتالی، منظور تفاوت سطح کمپانی‌های کنونی که رویکردی سنتی در مباحث رقابتی دارند، با برندهایی است که به تفاوت دیدگاه ایجاد شده در عصر اطلاعات پی برده و ساختارهای دیجیتالی را پیاده‌سازی کرده‌اند.

مفاهیم ابر مجازی، موبایل، شبکه و بیگ دیتا دستاورد عصر اطلاعات هستند و کلیه تعاملات حقیقی و واقعی را تحت سلطه خود درآورده‌اند؛ "اطلاعات" تنها مزیت بُرد در کسب‌وکار و ابزاری برای خروج رقبا از میدان رقابت به حساب می‌آید.

تنها راه کسب این مزیت نیز، داده‌کاوی و تحلیل داده‌های انباشت شده از رفتار مشتریان خواهد بود که قطعا از توان انسان خارج است و باید به کمک سیستم‌های تحلیلگر و رایانه‌ای انجام شود.

کسب‌وکارهای در حال حاضر به دو بخش تقسیم می‌شود؛ رده‌ای که قالب دیجیتالیزه را پیاده‌سازی کرده و دسته‌ای که این کار را نکرده است.

با توجه به ظهور یکباره خدمات دیجیتالی جدید و استفاده گسترده از آن برای تحلیل رفتار مشتریان در یکی دو سال اخیر، همچنان پیروان بسیاری را برای کسب‌وکارهای دیجیتالی نمی‌توان متصور شد اما به زودی تمامی تجّار ملزم به پیاده‌سازی این طیف جدید خواهند بود.

در این میان، کمپانی‌هایی را می‌توان پرچم‌دار دانست که سریع‌تر اقدام به انجام چنین کاری کنند و بیشترین مزیت رقابتی را به دست آورند؛ تجربه و سابقه از جمله نکات کلیدی در کسب‌وکارهای دیجیتالی به حساب می‌آید که رابطه مستقیمی با اعتماد مشتریان دهکده جهانی دارد.

اکسنچر ظرفیت دیجیتالی شدن دو هزار کسب‌وکار جهانی را برای سال 2015 و 2016 دیده است اما عنوان کرده معمولا تصور غلطی در ارتباط با این موضوع وجود دارد و تجار گمان می‌کنند اگر زنجیره فروش خود را به شبکه‌های اجتماعی بکشانند و اکانتی توئیتری داشته باشند، دیجیتالی شده‌اند، در صورتیکه چنین نیست.

دیجیتالی شدن به معنای تمرکز بر اعمال، فرآیندها و رویه‌هاست و ربطی به تمرکز بر زنجیره مشتریان ندارد.

این بازار به اندازه‌ای حساس است که اگر سیاست درستی برای ورود به آن در نظر نباشد، قطعا محکوم به شکست در برابر رقبایی که دنبال آتوگیری هستند، خواهد بود.

تمامی کمپانی‌هایی که امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که برای حیات خود نیازمند حضور در دهکده الکترونیک جهانی هستند، ضروری است که تمامی فرآیندهای کسب‌وکاری خود را مورد ارزیابی قرار داده تا موفقیت را به دنبال داشته باشند.

مشاور ارشد کمپانی دیزنی عنوان کرده که اگر چنین موضوعی در دستور کار نباشد، بهره‌وری به شدت کاهش می‌یابد و خروجی کمپانی‌ها در فضای دیجیتال در برخی موارد به اِرور خواهد رسید.

مزیت اصلی چنین اقدامی برخلاف کاهش بهره‌وری، قطعا کاهش ریسک است و زمینه‌ تصمیم‌سازی برای گام‌های بعدی را فراهم می‌کند.

اما اینکه چطور می‌شود یک استراتژی در محیط تجاری خوب عمل کند، باید گفت که باز مهندسی فرآیندهای پایانی منجر به توسعه دید نسبت به چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتر می‌شود و خروجی آن را می‌توان به عنوان یک استراتژی لحاظ کرد.

با علم بر اینکه دیجیتالی شدن تنها به معنای سریع‌تر و دقیق‌تر شدن فرآیندها نیست بلکه دسترسی به اطلاعات و داده‌ها تسهیل می‌شود، شرکت مشاوره مکینزی که مورد اعتماد بسیاری از کمپانی‌ها و موسسات بین‌المللی است، می‌گوید که برندگان دنیای دیجیتالی، معیار صحیحی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت فناوری اطلاعات خلق می‌کنند.

هرچند کار بسیار سختی است که هم‌پای سرعت تکامل دنیای دیجیتال پیش رفت اما تحلیلی ساده از موقعیت‌ رقبا، مدیران را قادر می‌سازد تا زیرساخت حیاتی برای سرمایه‌گذاری را کشف کرده و به آن پر و بال دهند.

قطعا باید دانست بسیاری از سهامداران با دیجیتالی شدن امور و کاهش سود موقتی که در پی دارد، مخالفت می‌کنند اما این دلیلی نمی‌شود که سود آینده را نادیده گرفت و رقابت را وا داد.

دیجیتالی شدن آینده بی‌بدیل کسب‌وکارهاست و رقابت بر سر آن از همین امروز شروع شده و کسانی در آینده رقیب به حساب می‌آیند که از حال چاره‌ای اندیشیده باشند لذا کمپانی‌هایی که تاکنون دست دست کرده و سرعتی در این زمینه نداشته‌اند، باید به فکر بیشتری باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  67  =  70