داستان ایران واجنبی پرتغالی !

کارلوس کی روش به غیر از دوره های مربی گری اش در پرتغال ،حالا بلندمدترین دوره سرمربیگری اش در تیم ملی ایران است ،مهمترین دوره مربیگری کی روش پس از تیم ملی پرتغال.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از عصرایران ؛ مهدی شادمانی – جمعه سیزدهم فوریه است. چهار سال پیش در چنین روزی کارلوس کی روش به ایران آمد وقراردادی تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی امضا کرد. حالا پس از 4 سال اگر اتفاق خاصی رخ ندهد او همچنان سرمربی تیم ملی خواهدبود. مربی سابق منچستر یونایتد سرمربی تیم رئال مادرید و سرمربی تیم ملی پرتغال . کارلوس کی روش به غیر از دوره های مربی گری اش در پرتغال که از تیم های پایه در سال 1988 در تیم زیر 16 سال شروع شد و در سال 93 با تیم ملی بزرگسالان به پایان رسید حالا بلندمدترین دوره سرمربیگری اش در تیم ملی ایران است و می شود مدعی شد که مهمترین کارنامه مربیگری کی روش پس از حضور در تیم ملی پرتغال در تیم ملی ایران است. پس از 4 سال فرصت بسیار مناسبی است که یک مرور کوتاه داشته باشیم بر کارنامه حضور مرد پرتغالی در ایران . این که از او چه چیزی به دست آوردیم و چه چیزی به دست نیاوردیم .

+ رنکینگ فیفا

روز گذشته رنکینگ تیم های ملی اعلام شد و حضور ایران در رتبه اول آسیا یک تمام نمای کامل از کارنامه 4 ساله کی روش است. رنکینگ فیفا با توجه به ساختاری که دارد حاصل نتایج تیم ها در 4 سال گذشته به حساب می آید و این به خودی خود نشان می دهد که کی روش با تیم ملی ایران بهترین نتایج را در آسیا گرفته است. کی روش زمانی به تیم ملی ایران آمد که ایران در رنکینگ فیفا در رتبه 44 و در آسیا در رتبه سوم قرار داشت. او در این 4 سال هرچند رتبه ایران در رنکینگ جهانی را تغییر زیادی نداده اما نسبت به کشورهایی مانند کره جنوبی ، ژاپن و استرالیا در نتیجه گیری بهتر عمل کرده است.

+ بازی به بازی ، تورنمنت به تورنمت

ایران پس از اینکه حضور در جام جهانی 2010 را از دست داد ، پس از دوره کی روش به یک جام جهانی دیگر رسیده و البته در جام ملت های آسیا نتوانسته به نتیجه ای بهتر از حضور در یک چهارم نهایی دست پیدا کند. از نظر نتیجه گیری در تورنمنت ها تیم کی روش نتیجه ای خوب به دست آورده و بازی به بازی نتیجه ای بهتر از سایر تیم های آسیا داشته است. این در شرایطی است که فوتبال ایران در سال های گذشته مانند سال 2004 و 1996 نسل طلایی نداشته و کی روش این نتایج را با به کارگرفتن بازیکنانی خارج از فوتبال ایران به دست آورده است.

+ ساختار بازی و تمرینات

کی روش در ساختار فوتبال همه چیز را برای تیم ملی تغییر داده است. بازیکنان تیم او نسبت به 4 سال قبل 3 کیلومتر بیشتر می دوند و بسیار خوب می دانند چطور مسیرها را برای گل خوردن ببندند. هرچند بازی تیم ملی دفاعی تعبیر می شود اما کی روش ساختار بازی فوتبال را به بازیکنان تیم ملی آموخته است . بازیکنان ایران بسیار خوب می دانندچطور برای نتیجه بدوند و به نتیجه هم برسند. البته که تیم کی روش قهرمان جام ملت های آسیا نشده اما به نتیجه رسیدن تیم کی روش از 12 پیروزی پشت سر هم این تیم در مسابقات آسیایی ثابت شده است. تمرینات به روز تیم او در کنار لوازم و بدنسازی به روز جز نکاتی است که در دوره کی روش به تیم ملی ایران اضافه شده است.

_ نسلی تازه

کی روش هرچند نتیجه ای مقبول با بازیکنانی غیرمقبول گرفته است. اما علی رغم تغییرات در ترکیب اصلی تیم ملی هیچگاه بازیکنان ویژه ای به فوتبال ایران معرفی نکرده است. هرچند مربی تیم ملی وظیفه نسل سازی ندارد اما تجربه ایران در جام ملت های 1996 و 2004 با مربیگری مایلی کهن و برانکو نشان می دهد که مربی تیم ملی با جوان کردن ترکیب تیم ملی درجام ملت ها می تواند نسلی جدیدبه فوتبال ایران معرفی کند کاری که کی روش در جام ملت ها انجام نداد. او هرچندبازیکنان جوانی درترکیب تیم ملی داشت اما به خاطر فشار وزارت ورزش وفدراسیون برای کسب نتیجه در جام ملت های آسیا نسل جوانی را در ترکیب اصلی استفاده نکرد و به همین دلیل ساده تیم کی روش در فرصتی که داشت هم نسلی جوان در تیم ملی استفاده نکرد.

_ دوره های آموزشی

کی روش چه به خاطر درامد زیادی که در ایران داشت و چه به واسطه علم تمرینی که داشت می توانست استادی خوب برای مربیان ایرانی باشد. اما در طول 4 سال حضور او در تیم ملی ایران به غیر از حضور کمرنگ چند مربی در تمرینات هیچ کلاس آموزشی در ایران برگزار نشد که حضور کی روش برای ایران سودی غیر از تیم ملی هم داشته باشد. او که تمرینات فرگوسن را طراحی می کرد و رئال را مربیگری کرده بود هیچ گاه به مربیان ایرانی آموزش نداد و با توجه به مصاحبه آخرش نقش فدراسیون فوتبال پررنگ ترین نقش در از دست دادن این فرصت است.

_ مدیریت تیم ملی

اکثرکشورهایی که ساختار منظمی در فدراسیون فوتبال و فوتبال شان ندارند با استخدام مربیان بزرگ فوتبال برنامه ریزی را به دست مربیان خارجی می سپارند که در نهایت به نتیجه ای درست و درمان برسند. برنامه ای که در ایران هم وجود داشت اما هیچ گاه به نتیجه نرسید. از همان روز اول قرار براین بود که کی روش مربیان همه سطوح تیم ملی را تحت نظر بگیرد و روی آنها کنترل داشته باشد اما در این 4 سال و علی رغم امضای قرارداد هیچ گاه این اتفاق رخ نداد و این فرصت هم توسط فدراسیون فوتبال هدر رفت.

 

+ _  آینده

کی روش همچنان سرمربی تیم ملی ایران است اگر برکنار شود حتما 3 نکته مثبت اولیه توسط مربیان احتمالی ایرانی جایگزین از دست خواهد رفت و اگر هم در پست اش باقی بماند بعید است مدیریت فدراسیون بتواند 3 نکته منفی را درست کند. حضور کی روش در فوتبال ایران در 4 سال آینده احتمالا با تکرار نتیجه حضور در جام جهانی و حذف در یک چهارم نهایی یا نیمه نهایی جام ملت ها کارش را به پایان می رساند. نتیجه ای که  با توجه به ساختار و ستاره های حال حاضر بسیار بیشتر از  جایگاه فوتبال ایران است. اما اگر کی روش به ایران هم برنگردد دوباره فوتبال ایران برمی گردد به سال 2006 زمانی که همه چیز در ایران ایستاد تا درآسیا پیش برود. یعنی بازگشت به 9 سال قبل یعنی عقب گرد. ایران با کی روش نتایجی بالاتر از حد و حدودش به دست می آورد که منتقدان را راضی نمی کند اما بعید است که قدم از این پیشتر هم بگذارد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1