ادامه ارائه خدمات الکترونیک بدون دریافت هزینه میسر نیست/دریافت کارمزد باید مورد پذیرش عموم قرار گیرد

اظهارت رئیس کل و دبیر کل بانک مرکزی درباره کارمزد:

ادامه ارائه این حجم وسیع از خدمات الکترونیک بدون اصلاح فرهنگ استفاده در جامعه و دریافت هزینه های آن میسر نیست./ اخذ هزینه‌های تمام شده ارائه خدمات بانکی؛ از جمله کارمزد تراکنش‌های الکترونیک باید مورد پذیرش عموم قرار گیرد/ اخذ کارمزد از هر تراکنش با توجه به گستردگی خدمات نقل و انتقال الکترونیکی وجوه، امری اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به سهم قابل توجه بانکداری الکترونیک در توسعه نظام‌های پرداخت  گفت: تا پایان دی‌ماه سال جاری35 میلیارد تراکنش بین بانکی و حدود 10 میلیارد تراکنش درون بانکی در این حوزه مدیریت شده است.

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن تحلیل هزینه- فایده در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، عنوان کرد: ادامه ارائه این حجم وسیع از خدمات الکترونیک بدون اصلاح فرهنگ استفاده در جامعه و دریافت هزینه های آن میسر نیست.

 وی با اشاره به نامه بانک ها مبنی بر لزوم دخالت بانک مرکزی در موضوع وضع کارمزد‌ها با استفاده از جایگاه حاکمیتی، تصریح کرد: اخذ کارمزد از مانده‌گیری که ترافیک قابل توجهی را  به شبکه تحمیل کرده بود، موجبات کاهش حدود دو میلیون تراکنش غیر ضروری و استفاده بهینه از این ظرفیت ایجاد شده برای توسعه ارایه خدمت به مردم را فراهم آورد.

دبیرکل بانک مرکزی ضمن اشاره به هدف بانک مرکزی از توسعه بانکداری الکترونیک در کشور به منظور ارایه خدمت به مردم، حفاظت از منافع آنان، تامین امنیت بانکداری الکترونیک در جهت افزایش رضایت و اعتماد مشتریان و بطور کلی افزایش رفاه عمومی از  تهیه طرح جامع نظام کارمزد در بانک مرکزی  به منظور دریافت هزینه های خدمت از دریافت کننده اصلی آن برای تامین برنامه های آتی بانکها در نظام بانکداری الکترونیکی برای تداوم و توسعه خدمت در حال و آینده، خبر داد .
رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ضمن تائید قرار گرفتن طرح نظام جامع کارمزد در دستور کار شورای پول و اعتبار، بر لزوم هماهنگی شبکه بانکی در این زمینه تاکید کرد. وی در ادامه  خواستار رعایت کامل و دقیق مصوبات کمیته عالی مبارزه با پولشویی توسط بانک‌ها و رعایت نصاب نقل و انتقال وجوه در حوزه های مختلف بانکداری الکترونیک شد.
رئیس‌‌کل بانک مرکزی ضمن تشکر از بانکهایی که در اجرایی شدن طرح بزرگ چکاوک همکاری موثر داشتند بر رعایت محدودیت های وضع شده توسط بانک مرکزی برای تبادل چک برخی بانکها در این سامانه تاکید کردند.

رئیس‌شورای پول و اعتبار خواهان منطقی کردن انتظارات و توقعات، متناسب با توان تسهیلات‌دهی شبکه بانکی و پذیرش عمومی اخذ هزینه‌های تمام شده ارائه خدمات بانکی؛ از جمله کارمزد تراکنش‌های الکترونیکی وجوه شد. وتاکید کرد: اخذ کارمزد از هر تراکنش با توجه به گستردگی خدمات نقل و انتقال الکترونیکی وجوه، امری اجتناب‌ناپذیر است.

بنابراین گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک طی نشستی با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها در تاریخ 4/12/1393 به مرور مباحث روز نظام بانکی پرداختند و خواستار انسجام و هماهنگی بیشتر میان بانک‌ها و رعایت کامل مقررات و ضوابط نظارتی بانک مرکزی شدند.
در ابتدای جلسه، قائم‌مقام بانک مرکزی به مرور تحولات اقتصاد کلان و آخرین عملکرد متغیرهای اقتصادی پرداخت. وی حجم نقدینگی در پایان دی ماه سال جاری را بالغ بر 6878 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به دی ماه سال گذشته 22.7 درصد رشد نشان می‌دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1