جدیدترین قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های پرتردد داخلی

وی افزود: بر اساس بازرسی‌های به عمل آمده از 350 دفتر خدمات مسافرت هوایی در 11 ماه اخیر‌ توسط بازرسان کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد 57 فقره مجوز، لغو و 102 مجوز به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات و تطبیق با آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی، تعلیق شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دهقان درباره نظارت بر عملکرد ناوگان هوایی کشور و توزیع مناسب بلیت برای ایام نوروز اظهار داشت: در بخش حمل و نقل هوایی موضوع تولید و توزیع خدمت مطرح است، تولید خدمت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، توزیع خدمت نیز توسط شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی انجام می‌شود.

*مسافران هواپیما بلیت را فقط از دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز بخرند

دهقان با تأکید بر لزوم تهیه بلیت از دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز، اظهار داشت: دفاتر خدمات مسافرتی ‌که «مجوز بند الف» را دارند مجاز به فروش بلیت هواپیما هستند و آنهایی که «مجوز بند ب» را دارند باید خدمات تور را ارائه دهند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه سقف قیمت‌های بلیت هواپیما برای مسیر‌های داخلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شده است،  گفت: شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند بر مبنای قیمت‌هایی که به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است فروش بلیت را انجام دهند.

وی ادامه داد: هر دفتر خدمات مسافرت هوایی که بخواهد فروش بلیت هواپیما را انجام دهد قراردادی با شرکت هواپیمایی منعقد می‌کند و با پذیرش شرایط طرفین، فروش بلیت آن ایرلاین انجام می‌شود، هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد نرخ بلیت صندلی خود را بالاتر از نرخ‌های مصوبی که سازمان هواپیمایی کشور تعیین کرده است به دفاتر اعلام کند ‌ضمن آنکه هیچ دفتر خدمات مسافرتی مجازی هم که مجوز فعالیت دارد، نمی‌تواند نرخ‌های بالاتر به مسافر ارائه دهد.

نظارت محسوس و نامحسوس سازمان هواپیمایی بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی بیان کرد:‌ سازمان هواپیمایی کشوری در راستای نظارت‌های دقیق بر فروش بلیت هواپیما به خصوص در ایام پیک سفر که تقاضا بیشتر است، تلاش می‌کند بررسی‌های جامعی داشته باشد.در این راستا هر شکایتی که از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر گران‌فروشی به دست سازمان هواپیمایی برسد، بلافاصله صورتجلسه شده و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم. ‌تا پیش از این مواردی از این قبیل داشته‌ایم که اجرایی کرده‌ایم.

دهقان اضافه کرد: البته تا جرمی رخ ندهد قوه قضائیه نمی‌تواند برخورد قضایی داشته باشد، در این راستا تیم‌هایی آماده شده است که در کنار بازرسی‌های سالانه بر عملکرد دفاتری که مجوز از سازمان هواپیمایی کشور اخذ کرده‌اند در ایام پیک تابستانی و نوروزی،‌ نظارت دقیق ‌بر عملکرد شرکت‌ها و آژانس‌ها دارند.

وی بیان کرد: از آغاز فروش بلیت‌های نوروزی تیم بررسی سازمان هواپیمایی کشوری در قالب دو بخش «محسوس» و «نامحسوس» بر عملکرد آژانس‌ها نظارت دارند و اگر آژانسی تخلف کرد رسیدگی دقیق می‌شود، حتی این تیم در قالب مسافر، خرید بلیت هواپیما را در مسیر‌های پرتقاضا انجام می‌دهد تا اگر تخلفی رخ داد، به صورت مستند رسیدگی شود و پس از رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شود.

مسافران برای دریافت پکیج تور به دفاتر دارای مجوز بند ب مراجعه کنند

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تاکید کرد: صندلی هواپیما قابل احتکار نیست و قطعا آژانس‌ها بلیت‌ها را نگه نمی‌دارند زیرا اگر این خدمت به موقع به فروش نرسد فرصت از دست آن شرکت هواپیمایی خواهد رفت و قطعاً هیچ پروازی بدون مسافر انجام نمی‌شود، بنابر‌این از مسافران خواهشمندیم فقط از دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری هستند بلیت خریداری کنند.

دهقان ادامه داد:‌ مسافرانی هم که مایل به دریافت پکیج تور هستند، می‌توانند از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای «مجوز بند ب» پکیج تور خریداری کنند که شامل مواردی نظیر بلیت هواپیما، هتل، امکانات تفریحی تور، بلیت‌های مراکز تفریحی‌ مقصد و از این قبیل است که در این باره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم نظارت دارد.

نحوه تشخیص مجوز آژانس‌‌های فروش بلیت هواپیما

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی درباره تشخیص نوع مجوز آژانس‌ها مبنی بر «بند الف» یا «بند ب» و این که آژانسی مجوز فروش بلیت هواپیما را دارد یا خیر توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری اسامی همه آژانس‌های کشور که دارای مجوز بند الف هستند را روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری ‌درج کرده‌ و همه اسامی به تفکیک شهر و استان اعلام شده است.

وی ادامه داد: همچنین هر دفتر آژانس خدمات مسافرت هوایی دارای یک لوح مجوز فروش با تاریخ اعتبار است که به امضای بالاترین مقام سازمان هواپیمایی کشور رسیده است، ‌در این لوح نام مدیر و آدرس دفتر هم درج شده است که در معرض دید مسافر قرار دارد و مسافر نیز حق دارد از آژانس سوال کند که آیا این آژانس مجوز دارد یا خیر.

سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما غیر از سایت شرکت‌ها همه غیرمعتبر هستند

دهقان با هشدار درباره خرید بلیت هواپیما ‌از برخی از سایت‌های اینترنتی تاکید کرد: هیچ یکی از سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیست مگر سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی که فروش بلیت اینترنتی را انجام می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی فروش بلیت اینترنتی را انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: متاسفانه برخی از مردم از طریق تعدادی از سایت‌های اینترنتی غیر معتبر که به فراوانی ایجاد شده است خرید بلیت انجام می‌دهند و پول واریز می‌شود، اما دیگر دسترسی به آن سایت امکانپذیر نخواهد بود و تا زمان حضور مسافر در ترمینال، متوجه کلاهبرداری نمی‌شوند.

دهقان بیان کرد: حتی این سایت‌های اینترنتی برگه پرینتی را تحت عنوان بلیت به دست مسافران می‌دهند که ظاهر آن هم شبیه بلیت‌های واقعی است اما زمانی که مسافر سر پرواز حاضر شد، متوجه می‌شود که چنین صندلی وجود ندارد ضمن آنکه هیچ دسترسی به این سایت‌ها هم نیست.

تعلیق 102 مجوز دفاتر خدمات مسافرت هوایی در 11 ماه‌

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی بیان کرد: با هدف نظارت بر عملکرد دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و اطمینان از وضع و مطابقت این دفاتر با مفاد آیین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی مصوب هیئت وزیران، همواره از 2480 دفتر بازرسی مستمر به عمل می‌آید.

وی افزود: بر اساس بازرسی‌های به عمل آمده از 350 دفتر خدمات مسافرت هوایی در 11 ماه اخیر‌ توسط بازرسان کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد 57 فقره مجوز، لغو و 102 مجوز به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات و تطبیق با آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرت هوایی، تعلیق شد.

دهقان افزود:‌‌ از 12 اسفندماه ماه جاری با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گروه‌هایی تشکیل شد و بازرسی از دفاتر خدمات مسافرت هوایی به صورت محسوس و نامحسوس را آغاز کردند.

مسافران تخلفات فروش بلیت هواپیما را به این شماره‌ها اطلاع دهند

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی اضافه کرد: هر مسافری بلیت را بالاتر از نرخ مصوب سازمان هواپیمایی کشوری خریداری کرد، این تخلف را از طریق شماره تلفن‌هایی که در پایین اعلام می‌شود به سازمان هواپیمایی کشور گزارش کند و یا اگر می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند مستقیماً به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کنند زیرا ما با سازمان تعزیرات هماهنگ کرده‌ایم و نرخ‌نامه سقف بلیت‌های هواپیما را به آنها ارائه دادیم و در صورت بروز تخلف به سرعت رسیدگی می‌شود.

دهقان اضافه کرد: هموطنان می‌توانند شکایات، انتقادات و پیشنهادات خود را با‌ شماره تلفن‌های 66048007 – 61022015 – 61022355، دورنگار 66025405-021، تلفکس 66048007، پست الکترونیکی www.shekayat@cao.ir و صندوق پستی 1798-13445 و 1798-13445، کد پستی 1387883131‌ دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری در یمان بگذارند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد: مسافران همچنین در خصوص گرانفروشی بلیت می‌توانند به صورت مستقیم به شعب سازمان تعزیرات حکومتی در سراسر کشور مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسافر در صورتی که شرکتی تخطی کرد خرید خدمات از آ‌ن انجام نداده و به سازمان هواپیمایی ‌معرفی ‌کند، بیان کرد:‌ بهترین ناظران‌ و بهترین بازتاب‌دهنده خدمات در این صنعت خود هستند‌.

به گزارش فارس‌ سقف نرخ‌های بلیت هواپیما در مسیر‌های پرتردد داخلی که توسط سازمان هواپیمایی کشوری به آژانس‌ها ابلاغ شده‌، به شرح زیر است:

مسیرحداکثر قیمت
تهران-مشهد171 هزار و 860 تومان
تهران-کیش224 هزار و 250 تومان
تهران-اهواز137 هزار و 410 تومان
تهران-شیراز166 هزار و 400 تومان
مشهد-اهواز238 هزار و 30 تومان
مشهد-کیش368 هزار و 320 تومان
مشهد-تبریز242 هزار و 190 تومان
تهران-قشم242 هزار و 190 تومان
تهران-تبریز134 هزار و 680 تومان
تهران-بندرعباس232 هزار و 570 تومان
تهران-اصفهان123 هزار و 630 تومان
مشهد-اصفهان187 هزار و 70 تومان
مشهد-شیراز209 هزار و 170 تومان

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄  2  =