به بهانه دیدار دوستانه ایران و شیلی/ شکست برزیل ؛ باخت تاریخی به آرژانتین

تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ 15 بار با تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی دیدار کرده است و مقابل این تیم‌ها گاهی برنده بوده، گاهی شکست خورده و گاهی تقابل دو تیم به تساوی انجامیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فوتبال ایران تاکنون برابر تیم‌های آمریکای لاتین 4 بار برنده بوده و 4 بار شکست خورده و حالا دیدار پنج‌شنبه ایران و شیلی می‌تواند کفه ترازو را به سوی یکی از دو طرف سنگین‌تر کند.

 

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در طول تاریخ 15 بار با تیم‌های منطقه آمریکای جنوبی دیدار کرده است و مقابل این تیم‌ها گاهی برنده بوده، گاهی شکست خورده و گاهی تقابل دو تیم به تساوی انجامیده است.

فوتبال ایران در جدال با فوتبال آمریکای لاتین چهار بار پیروز بوده و چهار بار هم طعم تلخ شکست را چشیده است. هفت دیدار ایران با تیم‌های آمریکای جنوبی نیز به تساوی انجامیده است.

 

1 – پیروزی تاریخی برابر برزیل

نخستین تقابل فوتبال ایران با جنوبی نشین‌های قاره امریکا به سال 1972 میلادی بازمی‌گردد؛ جایی که تیم ملی فوتبال ایران در دیداری تاریخی و ماندگار تیم ملی برزیل را با یک گل شکست داد. این بازی در چارچوب بازی‌های المپیک مونیخ برگزار شد.

عزیز اصلی، منصور امیرآصفی، علی میرزایی، مصطفی عرب، حسن حبیبی، ابراهیم لطیفی، عبدالله سعیدی، کامبیز جمالی، جلال صالبی، محمد‌حسین نوریان، محمدحسین خداپرست، کرم نیرلو، غلام‌حسین فنایی، فریبرز اسماعیلی، داریوش مصطفوی، پرویز قلیچ‌خانی و محمد بیاتی، تیم ملی ایران را در آن بازی‌ها تشکیل داده بودند.

 

2 – تساوی تاریخی برابر آرژانتین

تیم ملی فوتبال ایران در دومین تقابل‌اش با تیم‌های آمریکای جنوبی با دیگر قدرت این منطقه یعنی آرژانتین دیدار کرد. این بار دیدار ایران با حریف آمریکایی‌اش دوستانه بود و یک سال قبل از جام جهانی 78 آرژانتین برگزار شد. این بازی که به دعوت باشگاه رئال مادرید و برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس‌اش انجام شد به تساوی یک بر یک دو تیم انجامید.

 

3 – اولین باخت

ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین با تیم‌های هلند، اسکاتلند و پرو هم گروه بود. سومین دیدار ایران در مرحله گروهی این جام، سومین دیدار تاریخ‌اش با یک تیم از آمریکای جنوبی هم بود. ایران در این بازی و در حالی که از دو بازی قبلی‌اش یک امتیاز اندوخته داشت با نتیجه 4 بر یک از پرو شکست خورد و با جام خداحافظی کرد.

 

4 – تساوی با شیلی

تیم ملی ایران پنج‌شنبه در دیداری دوستانه برابر شیلی قرار می‌گیرد، اما دو تیم اولین بار در سال 1998 با هم دیدار کرده بودند که حاصل آن دیدار تساوی یک بر یک بود. البته آن بازی در تورنمنت دوستانه برگزار می‌شد و باید برنده ای می‌داشت؛ بنابراین ضربات پنالتی برنده را مشخص کرد. ایران ضیافت پنالتی‌ها را با نتیجه 4 بر 2 از شیلی برد.

 

5 و 6 – تساوی با اکوادور و گواتمالا

سال 1999 سال دیدارهای ایران با نمایندگان آمریکای جنوبی بود. ایران در این سال دو دیدار دوستانه با تیم‌های حوزه آمریکای لاتین انجام داد که هر دو دیدار به تساوی انجامید.

ابتدا ایران برابر اکوادور قرار گرفت و به تساوی یک بر یک دست یافت. در دومین دیدار آن سال هم ایران با گواتمالا بازی کرد که تساوی 2 بر 2 حاصل آن دیدار بود.

 

7 – باز هم اکوادور

ایران در سال 2000 هم با اکوادور دیدار کرد و این بار با نتیجه 2 بر یک پیروز شد.

 

8 و 9 – ونزوئلا و پاراگوئه

تیم ملی فوتبال ایران که از راهیابی به جام جهانی 2002 بازمانده بود در این سال چندین دیدار دوستانه انجام داد. دو دیدار دوستانه ایران در این سال برابر تیم‌هایی از آمریکای لاتین انجام شد.

ابتدا ایران با یک گل تیم ملی فوتبال ونزوئلا را شکست داد و سپس در تورنمنتی دوستانه برابر پاراگوئه قرار گرفت. دیدار ایران و پاراگوئه به تساوی یک بر یک انجامید اما در ضربات پنالتی این ایران بود که با نتیجه 4 بر 3 پیروز شد.

 

10 – اروگوئه و باخت در پنالتی

ایران در سل 2003 هم با یکی از تیم‌های آمریکای جنوبی بازی کرد. این بار اروگوئه حریف ایران شده بود. دیدار دو تیم در 90 دقیقه به تساوی یک بر یک رسید و چون بازی در چارچوب یک تورنمنت انجام می‌شد و باید یک تیم برنده می‌شد کار به ضربات پنالتی سپرده شد.

ایران در دو دیدار قبلی‌اش با لاتینی‌ها در ضربات پنالتی برنده شده بود اما این بار با نتیجه 4 بر 2 شکست خورد.

 

11 – کاستاریکا

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون چند بار با کاستاریکا بازی کرده است. نخستین تقابل دو تیم در سال 2006 رقم خورد. در آن سال ایران خود را برای حضور مقتدر در جام جهانی آلمان آماده می‌کرد و به همین دلیل با تیم فیزیکی کاستاریکا دیدار کرد.

ایران در آن بازی با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید.

 

12 و 13 – باز هم کاستاریکا و باز هم اکوادور

ایران در سال 2008 بار دیگر برابر کاستاریکا و اکوادور صف‌آرایی کرد. این بار دیدار ایران برابر کاستاریکا به تساوی بدون گل انجامید و اکوادور هم با یک گل ایران را شکست داد.

 

14 – طعم تلخ برزیل

در سال 2010 تیم ملی ایران در امارات با برزیل نام‌دار دیدار کرد. این دیدار در اصل به مناسبت خداحافظی کاپیتان کریم باقری از تیم ملی برگزار شد اما نحوه برگزاری و مکان انجام بازی بارها با انتقاد مردم و کارشناسان قرار گرفت.

تیم ملی برزیل در آن بازی تیم دوم خود را به میدان فرستاده بود و تنها دنی آلوز از جمع بازیکنان اصلی این تیم برابر ایران بازی کرد. ایران آن بازی را با نتیجه 3 بر صفر واگذار کرد تا خداحافظی باقری بیش از پیش تلخ باشد.

 

15 – شور، شعف، استرس، امید و … مسی

جام جهانی 2014 برزیل بدون شک تا سال‌ها در خاطره ایرانیان باقی می‌ماند. در این جام ایران با آرژانتینی هم گروه شد که هر یک از بازیکنان‌اش به تنهایی می‌توانستند موفقیت یک تیم را تضمین کنند. سرخیو آگوئرو، آنخل دی‌ماریا، ایگواین، پابلو زابالتا، سرخیو رومرو و … ستارگان آرژانتین در آن دیدار بودند اما در آخر این لیونل مسی بود که به فریاد آلبی‌سلسته (لقب تیم ملی آرژانتین به معنای آبی‌سفید) رسید و با باز کردن دروازه ایران در دقیقه 92 مانع از تحقق یک نتیجه تاریخی دیگر برای ایران شد.

 

به گزارش ایسنا، تیم ملی ایران پنج‌شنبه برای شانزدهمین بار برابر تیمی از منطقه آمریکای جنوبی می‌رود. ایران و شیلی در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که هر دو تیم از آمادگی خوبی برخوردارند و این مساله انجام یک بازی زیبا و تماشاگرپسند را نوید می‌دهد.

 

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    باسلام و تبريك سال جديد خواهش ميكنم در دادن اطلاعات به مخاطب دقت بيشتري به خرج بدهيد به عنوان مثال در مطلبي با عنوان :به بهانه دیدار دوستانه ایران و شیلی/ شکست برزیل ؛ باخت تاریخی به آرژانتین كه با كد خبر130106 منتشر كرديد آنجايي كه به بازي تبم ملي ايران و برزيل اشاره نموديد تركيب تيم ايران اشتباه ذكر شده و آن نسل اصلا در آن زمان ديگر فوتبال بازي نمي كردند و از دنياي بازيگري خداحافظي كرده بودند در ضمن گل بازي هم توسط مجيدحلوايي به ثمر رسيده بود

ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1