سقوط دوباره طلا در هفته پیش‌بینی‌های افزایشی

بازارهای جهانی طلا در روزهایی که ایران در تعطیلات به‌سر می‌برد، تحولات قابل‌توجهی را پشت‌سر گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک رویدادهای هفته گذشته در بازار در کل باعث شد هفته‌ای که بر اساس برآیند نظرسنجی‌ها بنا بود هفته رشد طلا باشد، سومین هفته افت پیاپی طلا شود. در حالی که کارشناسان و مخاطبان کیتکو پیش‌بینی کرده بودند که اونس در روزهای گذشته با رشد روبه‌رو شود، فلز زرد در روزهای آخر هفته گذشته به کمترین ارزش خود در دو ماه و نیم گذشته رسید. روز جمعه نیز داده‌های خوب از بازار کار آمریکا این روند را تشدید کرد.

هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1188 و 1192 دلار بسته شده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1185 و 1176 دلار بسته شد.

 روز جمعه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1166 دلار برای اونس طلا ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است بهای متفاوتی به‌عنوان بهای نهایی هفته رقم خورده باشد.

اونس طلا در روز چهارشنبه با 7 دلار افت مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از فشار فروش بود. طلا روز چهارشنبه بار دیگر خود را با نوسان‌های دلار هماهنگ کرد تا رشد شاخص دلار در این روز فشار روی طلا را حفظ کند. بازگشت شاخص دلار در روز چهارشنبه در پی تشدید فشار فروش دلار در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد. تصویر فنی کاهشی نیز بار دیگر علاقه‌مندان به فلز زرد را در موضع دفاعی قرار داد.

روز چهارشنبه گزارش مشاغل ADP آمریکا نیز منتشر شد که بازار واکنش زیادی به آن نداشت. یک دلیل واکنش کم به گزارش روز چهارشنبه، تشدید انتظار برای گزارش مهم اشتغال‌زایی روز جمعه بود. بانک مرکزی اروپا نیز در این روز نرخ بهره خود را دست‌نخورده نگه داشت. در سومین روز کاری هفته همچنین اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی در مذاکرات خود پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. بازارهای جهان در این روز به نشست اوپک در وین نیز توجه داشتند. نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روند کاهشی داشت.

روند افت طلا روز پنج‌شنبه نیز با افت 9دلاری اونس ادامه پیدا کرد. افت روز پنج‌شنبه که اونس را به پایین‌ترین قیمت‌ها در 5 هفته پیش از آن رساند، عمدتا ناشی از غلبه ترس در بازار بود. این ترس علاقه‌مندان طلا تا حدی بود که حتی تضعیف شاخص دلار هم کمکی به فلز زرد نکرد. بازار روز پنج‌شنبه تا حدی نیز به سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا در روز چهارشنبه واکنش نشان داد.

 ماریو دراگی روز چهارشنبه در کنفرانس خبری پس از نشست شورای حکام این بانک گفت که نوسان بازارهای مالی در ماه‌های پیش‌رو امری عادی خواهد بود. او البته اشاره کرد که تورم اقتصادهای عمده در مسیر بازگشت به روند عادی است. روز پنج‌شنبه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد ایالات متحده را از 1/ 3 درصد به 5/ 2 درصد کاهش داد. آسیب‌های رشد دلار مهم‌ترین دلیل این امر اعلام شده است. صندوق بین المللی پول به فدرال رزرو توصیه کرده که نرخ‌های بهره را در سال‌جاری میلادی افزایش ندهد. اگر فدرال رزرو به این توصیه توجه کند، طلا درماه‌های آینده از این تصمیم منتفع خواهد شد. اونس روز جمعه را با رشد قیمت‌ها آغاز کرد که با توجه به سقوط قیمت بسته شده پنج‌شنبه موضوع عجیبی نبود، اما اونس طلا خیلی زود رو به افت گذاشت که این امر نیز با توجه به انتظار شدید برای اعلام گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار چندان دور از ذهن نبود.

 هر اونس فلز زرد روز گذشته تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1174 رسید و در این ساعت بود که گزارش میزان اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی اقتصاد آمریکا در ماه مه اعلام شد. بر اساس این گزارش در ماه مه 280 هزار شغل در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ایجاد شده است. کارشناسان انتظار ایجاد 225 هزار مورد شغل در این ماه میلادی را داشتند تا گزارش روز جمعه بهتر از پیش‌بینی‌ها باشد. اونس طلا پس از اعلام این گزارش رو به افت بیشتر گذاشت و بعد تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1166 رسید. قیمت نهایی اونس طلا در روز جمعه را می‌توانید در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید، گزارشی که روند طلا در روزهای کاری هفته گذشته را مرور می‌کند.
منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

24  ⁄    =  8