پرداخت ۱۹۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی ۵ بانک توسعه‌ای

مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد:

۱۹۴ هزار میلیارد تومان از سوی ۵ بانک توسعه‌ای در کشور پرداخت شده است و همچنین از وزیر اقتصاد درخواست داریم در برنامه ششم راهکار اساسی برای تقویت این بانک‌ها اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن امروز در نخستین همایش نقش بانک‌های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌‌ها، اظهار داشت: بیش از 340 بانک توسعه‌ای در دنیا کانون توجه خود را معطوف تأمین پروژه‌های مالی کرده‌اند و پلی بین سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، مدیران دولتی و برنامه‌های توسعه‌ای هستند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه برخی بانک‌ها نقش منطقه‌ای و تخصصی دارند، تصریح کرد: برخی از این بانک‌ها به رشته‌های خاصی از صنعت و اقتصاد تمرکز داشته و پروژه‌های زیرساختی و صنایع کوچک را تأمین مالی می‌کنند.

به گفته وی، 75 درصد بانک‌های توسعه‌ای توسط دولت‌ها شکل گرفته و 25 درصد دیگر با مشارکت بخش خصوصی بوده و 5 درصد نیز به صورت کامل توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

افخمی با اشاره به و یژگی‌های بانک‌های توسعه‌ای بیان داشت:‌ در دوره بحران‌های مالی،‌ به طور مؤثر، این بانک‌ها به کمک دولت‌ها آمده و در خروج از آن مساعدت داشتند، به طوری که کسب و کارها و اشتغال حفظ شده است.

این فعال بانکداری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نوآورانه و انرژی‌های تجدیدپذیر دو موضوع مشارکت بانک‌های توسعه‌ای است، عنوان کرد: کمک به اجرای تأمین مالی طرح‌های استراتژیک دولت‌ها، بهره‌گیری از قدرت ریسک بالاتر، انطباق بیشتر با بانکداری اسلامی و استفاده از ابزارهای مالی اسلامی از دیگر ویژگی‌های این بانک‌ها است.

افخمی با بیان اینکه 5 بانک توسعه‌ای در کشور فعال هستند، اضافه کرد:‌ کمتر از 16 درصد سرمایه 12 بانک دیگر را دراختیار دارند و 34 درصد از تسهیلات از میان این بانک‌ها را پرداخت کرده‌اند و از مجموع 575 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، این 12 بانک 194 هزار میلیارد آن توسط 5 بانک توسعه پرداخت شده، در حالی که میزان سرمایه آنها 20 درصد کل سرمایه بانک‌های گفته شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: با حدود پرداخت تسهیلات 10 هزار میلیارد تومانی این رقم نسبت به آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد، بسیار کمتر است و نیز سرمایه این بانک‌ها باید افزایش یابد و اکنون از نظر سرمایه و دارایی،‌ ایران در بین بانک‌های توسعه دنیا رتبه پایینی داشته، اما از نظر نسبت تسهیلات به سرمایه، جایگاه خوبی دارد.

به گفته وی، برای ارتقای اثربخشی و چابکی و استفاده حداکثری از رویه‌های بانک‌های توسعه‌ای دنیا باید استفاده شود و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که نقشه راه مؤثری برای کارآمدی نهادهای مالی است، از وزیر اقتصاد تقاضا می‌کنیم که در برنامه ششم توسعه، راهکاری اساسی اتخاذ شود.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  ⁄    =  46