ملاحظات اقتصادی هند در روز بین المللی یوگا

به گفته لالیت کی. پانوار، قائم مقام این وزارتخانه، 100 میلیون روپیه (حدود 1.6 میلیون دلار) برای بازاریابی این روز در هند و سایر نقاط دنیا هزینه شده است.هند از این سرمایه گذاری نگران نیست شده، چرا که در آینده با جهانی سازی این تمرین و بازگشت این مبلغ که اکنون به صنعت تبدیل شده مطمئن است.د.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز بین المللی یوگا 21 ماه ژوئن برنامه ریزی شده که در نیمکره انقلاب تابستاتی نامیده می شود و بلندترین روز سال است. این روز در علم یوگا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما هند اهداف سیاسی و اقتصادی خود را در این روز دنبال می کند. این مراسم سنتی مهر تاییدی بر رابطه مسالمت آمیز هند و چین نیز است.

گفته می شود که در تحقق بخشیدن به فراخوان نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای روز بین المللی یوگا، چین نقش مهمی داشته است.

علاوه بر این، چین یکی از اولین حامیان مالی مشترک این برنامه مصوب سازمان ملل متحد است که هند سرپرستی آن را به عهده دارد.

سفر شی جینپینگ، رییس جمهور چین به هند که در ماه سپتامبر صورت گرفته بود نیز درموافقت چین با یوگا و حمایت از آن در سازمان ملل نقش مهمی داشت .

هنگام بازدید پنگ لیلوان، همسر رییس جمهور چین از موسسه بین المللی تاگور در دهلی، قرار شد که دانشکده شانگهای در مقابل تدریس یوگا از سوی موسسه تاگور، فن چینی تای چی را آموزش دهد. این نقطه آغاز حمایت چین از یوگا بود.

برخلاف چین، امریکایی ها ابتدا بررسی پیشنهاد برگزاری مراسم را به بعد موکول کردند. با این وجود، امریکا هم زودتر از بقیه حامی مالی مشترک این برنامه شد.

آشوک کومار موکرجی، نماینده دایم هند در سازمان ملل متحد تایید می کند که چین و امریکا از حامیان اولیه هند بودند. اما حضور چین از نظر راهبردی از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون به هموار کردن مسیر اجرای مصوبه سازمان ملل کمک کرد.

وی بدون اینکه نامی از پاکستان ببرد گفت:حضور و کمک چین به عنوان یک برادر بزرگتر، موجب می شود که همسایه ما نتواند در این میان نقش منفی ایفا کند.

پاکستان یکی از 12 کشوری بود که قرارداد حمایت مشترک را امضا نکردند. 177 کشور دیگر با کمک مالی از برنامه ای که توسط هند آغاز شده حمایت کردند. 49 از 56 عضو سازمان کشورهای اسلامی نیز در میان امضا کنندگان بودند.

مقام های هند در سازمان ملل متحد می گویند که می دانیم یوگا در هند از هر جای دیگری محبوب تر است اما به دنبال کسب حمایت از سوی دیگر کشورها هستیم .

در نهایت این مصوبه با موافقت 192 کشور عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

در روز بین المللی یوگا، علاوه بر هند، 192 کشور دیگر مراسمی را برگزار می کنند. این بزرگترین مراسمی خواهد بود که تاکنون برگزار می شود و دولت هند درخواست ثبت آن را در رکوردهای جهانی گینس ارایه داده است

**حضور مذاهب مختلف در مراسم روز بین المللی یوگا

مقامات هندی درنظر دارند به رغم اختلافات در سطح بین المللی و داخلی درخصوص نحوه برگزاری یوگا این روز را بهانه ای برای گردهمایی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب مختلف این کشور تبدیل کنند.

دولت هند به درخواست مسلمانان برنامه سلام خورشید را از برنامه که روز یکشنبه همزمان با هند در کشورهای مختلف برگزار می شود را حذف کرد و مسلمانان را مختار دانست که به هنگام اجرای یوگا ‘ ام ‘ را نگویند و یا اینکه به جای ام کلمه الله را بگویند.

اما دولت متحد دمکراتیک ملی که اکنون قدرت را در هند در دست دارد، این کلمه را در مراسم مهم کشوری به کار می برد.

برخی ها می گویند که کلمه ‘ام ‘مفهوم مذهبی ندارد و برای تمرکز و مراقبه بیشتر به کار می رود چرا که به هنگام گفتن آن ارتعاشی در بدن ایجاد می کند و در تمرکز همه اعضای بدن موثر است.

این درحلیست که حتی سازمان مسلمانان طرفدار حزب بهاراتیا جاناتا که شاخه مسلمانان راشتریا مانچ تشکل یافته اند گفتن ‘ ام’ را بخشی ازمراسم مذهبی هندوها می دانند.

دولت هند قصد دارد همه مذاهب این کشور را به شرکت در مراسم روز بین المللی یوگا ترغیب کند اما برهما کوماری، یکی از سازمان های مذهبی که در خصوص نشان این مراسم اختلاف نظر دارد اعلام کرد که دراین برنامه شرکت نمی کند.

وزارت گردشگری هند برای برگزاری روز بین المللی یوگا، 14 دفتر در نقاط مختلف دنیا راه اندازی کرده است.

به گفته لالیت کی. پانوار، قائم مقام این وزارتخانه، 100 میلیون روپیه (حدود 1.6 میلیون دلار) برای بازاریابی این روز در هند و سایر نقاط دنیا هزینه شده است.

هند از این سرمایه گذاری نگران نیست شده، چرا که در آینده با جهانی سازی این تمرین و بازگشت این مبلغ که اکنون به صنعت تبدیل شده مطمئن است.

هند فردا روز دشواری را پیش رو دارد چون میزبان بزرگترین نمایش یوگایی است که تاکنون برگزار شده است. پیش از این، بزرگترین نمایش یوگا در گوالیور در سال 2009 برپا شده بود. در این مراسم که از سوی دانشگاه جیاجی رائو برپا شد، 29 هزار نفر گردهم آمدند.

یوگا تمرینی فیزیکی و ذهنی است که سابقه ای شش هزار ساله در هند دارد.
منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  2