چرا سی‌ان‌جی ارزان شد؟

دولت سال پر اتفاقی را در حوزه سوخت پشت سرمی‌گذارد. هم سهمیه‌های هشت‌ساله سوخت را برداشته و هم افزایش قیمت را در بخش مهمی از حامل‌های انرژی اعمال کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این میان، مسئله کاهش قیمت CNG که بارها مورد درخواست جایگاه‌داران بود هم روی تحقق به خود دید. در این میان اما سوالی که مطرح می‌شد این بود که چرا بعد از این همه وقت، در این مقطع زمانی کاهش قیمت CNG محقق شده است؟

آنطور که صحبت‌های رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG نشان می‌دهد، سیاست دولت برای کاهش قیمت CNG سیاستی همزمان با تک‌نرخی کردن بنزین بود تا اقبال بیشتری به سمت CNG آورده شود. اردشیر دادرس علت اصلی تصمیم دولت برای کاهش قیمت CNG را همزمانی تک‌نرخی شدن بنزین، در نظر گرفتن موعدی برای مصرف بنزین باقیمانده و سفرهای تابستانی دانسته است که با کاهش قیمت CNG، توازنی میان استفاده از سوخت‌های مختلف برقرار می‌شود.

در حقیقت دولت برای جلوگیری از افزایش مصرف بنزین، به سمت کاهش قیمت CNG حرکت کرده است تا همزمان با سفرهای تابستانی، موج افزایش مصرف بنزین را مهار کند. شاهدی که می‌توان بر این مدعا آورد، زمانی است که برای کاهش مصرف CNG در نظر گرفته شده است. ‌آن‌طور که مصوبه هیات دولت نشان می‌دهد، قیمت گاز CNG تا پایان تابستان کاهش می‌یابد.

گزارش‌ها نشان از آن دارد که پس از تصمیم دولت، مصرف سی‌ان‌جی حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. در حال حاضر مصرف سی‌ان‌جی در کشور حدود 19 میلیون مترمکعب است، اما ظرفیت اسمی جایگاه‌ها 35 میلیون است و این مسئله نشان از آن دارد که ممکن است کاهش قیمت CNG، کماکان باعث رشد مصرف آن شود.

در این میان برخی گله‌هایی که جایگاه‌داران از دولت داشتند همزمان با این کاهش قیمت مرتفع شده است چرا که آن‌طور که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران CNG مطرح کرده است، با تمهیدات وزارت نفت، بدهی این جایگاه‌ها هم به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.

بر این اساس این احتمال هم وجود دارد که برخی جایگاه‌های تعطیل شده، دوباره بازگشایی شوند. در عین حال، تصمیم دولت برای کاهش قیمت CNG، مسئله مصرف افسارگسیخته بنزین را هم سر و سامانی خواهد داد تا تابستان پیش رو، تابستان متوازنی از منظر مصرف سوخت‌های مختلف باشد.
منبع:اقتصادنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  21