مصباحی‌مقدم:مجموع ذخایر خارجی ایران ۱۳۰ میلیارد دلار است

آنچه من در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران بیان کردم، مجموع ذخایر خارجی اعم از طلا و ارز است که ایران در اختیار دارد و درصدد توضیح این بودم که نه تنها بدهی عقب‌مانده نداریم بلکه ذخایر خارجی فراوانی داریم.

 یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره سخنان خود در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت که آنچه وی درباره ذخایر خارجی 130 میلیارد دلاری ایران گفته، مربوط به کلیه ذخایر خارجی ایران اعم از طلا و ارز است و لذا این سخن با اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد ذخایر 29 میلیارد دلاری ارزی ایران که قرار است آزاد شود، منافاتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنچه من در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران بیان کردم، مجموع ذخایر خارجی اعم از طلا و ارز است که ایران در اختیار دارد و درصدد توضیح این بودم که نه تنها بدهی عقب‌مانده نداریم بلکه ذخایر خارجی فراوانی داریم.

وی افزود: بخشی از ذخایر به عنوان وثیقه برای فاینانس چین قرار گرفته که حدود 22 میلیارد یورو است و قرار است براساس آن پروژه‌هایی در ایران اجرا شود، بخشی از ذخایر هم به شکل طلا بوده که توسط آفریقای جنوبی به ایران تحویل می‌شود، بخشی مربوط به صندوق توسعه ملی، بخشی مربوط به بانک مرکزی و بخش دیگر مربوط به دولت و وزارت نفت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه آقای سیف گفتند که 29 میلیارد دلار از ذخایر بلوکه شده آزاد خواهد شد، با آنچه من گفتم منافاتی ندارد. در واقع من در مقام بیان این نبودم که بگویم چه مقدار از ارزها آزاد می‌شود. در حالی که آنچه که آقای سیف گفته مبالغی است که از ارزها آزاد می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی مربوط به خود بانک مرکزی است که در طول سالیان گذشته ارز به داخل کشور منتقل نشده ولی دولت معادل آن ارز را که به حساب‌های خارجی بانک مرکزی ریخته، صورت ریالی از بانک مرکزی مطالبه و در بودجه استفاده کرده است.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه اظهارات وی منافاتی با سخنان رییس کل بانک مرکزی ندارد و به معنای تکذیب آن نیست، گفت: آنچه که آقای سیف گفتند بخشی از ذخایری است که به آن اشاره شده در حالی که انواع دیگری از ذخایر وجود دارد و من هم می‌خواستم گزارش کلی بدهم که ذخایر خارجی در شرایط خوبی قرار دارد چه آن مقداری که بلوکه است و چه آن بخشی که نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  ⁄    =  26