باغات آلوده به ویروس موزائیک امحا می‌شوند/آیا انجیر تازه بخوریم؟

یک مقام مسئول با بیان اینکه تمامی باغات انجیر آلوده به ویروس موزائیک امحا خواهند شد، توصیه‌هایی را برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری به باغداران ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیماری ویروسی موزائیک انجیر یکی از بیماری‌هایی است که از زمان‌های گذشته در باغات انجیر بویژه باغات آبی دیده شده است، اظهارداشت: برای مبارزه با این بیماری دستورالعمل‌هایی نیز ارائه شده است، ضمن اینکه در کتابچه ای که خود بنده در زمینه انجیر نوشته ام، به این مساله پرداخته ام.

ابوالقاسم حسن پور  با اشاره به اینکه این بیماری توسط کنه ای به نام اریوفید منتقل می شود، افزود: زمان خشکسالی و وقتی گرد و خاک زیادی وجود داشته باشد، کنه مذکور طغیان می کند که در چنین شرایطی امکان انتقال این بیماری وجود دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در باغاتی که آبیاری می شوند، به عنوان مثال در منطقه ریجاب کرمانشاه این بیماری در بسیاری از باغات به خصوص در پاجوش های  درختان دیده می شود.

حسن پور با بیان اینکه بر اثر این بیماری روی برگ‌ها لکه های موزاییک مانندی ایجاد می شود، گفت: این بیماری سبب ضعیف شدن برگ می‌شود، گاهی اوقات نیز برگ نمی تواند شکل واقعی خود را پیدا کند و به تدریج قدرت تولید مواد فتوسنتزی را از دست می دهد؛ در نتیجه گیاه ضعیف و محصول کم می‌شود و در طولانی مدت هم درخت از بین می رود.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت آلودگی درخت به ویروس موزائیک، چقدر طول می کشد تا درخت بر اثر این بیماری از بین برود؟ گفت: این امر بستگی به منطقه تولید و  به قدرت درخت دارد. هرچه درخت ضعیف تر باشد، زودتر از میان خواهد رفت.

حسن پور ادامه داد: این بیماری سال گذشته در نهالستانی در شهرستان استهبان فارس مشاهده شد که پیگیری معاونت باغبانی و دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری منجر به انهدام نهالستان مذکور شد.

وی با اشاره به اینکه ما کل نهالستان مذکور را امحا کردیم، چون احساس خطر می کردیم که بیماری در منطقه گسترش پیدا کند، افزود: اخیرا در منطقه ایج استهبان در باغات برانجیر (انجیر نر) این ویروس مشاهده شده و تصمیم ما بر انهدام این باغات آلوده است، ضمن اینکه طبق گزارشات کارشناسان شهرستان حجم آلودگی شامل حدودا ۱۸۰ تا ۲۰۰ درخت است که باید منهدم شوند تا منشا این بیماری از بین برود و مشکلی برای مردم ایجاد نکند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: باغات انجیر استهبان به دلیل آنکه دیم هستند و از لحاظ رقم نیز متفاوت با برانجیر هستند، احتمال آلودگی آنها کمتر است اما خطر انتقال وجود دارد، بنابراین ما توصیه می کنیم که انجیرکاران از آبیاری درختان انجیر دیم خودداری کنند، چون وقتی درخت آبیاری می شود، احتمال توسعه بیماری موزائیک وجود دارد.

حسن پور اضافه کرد: وقتی هوا خشک و گرم می شود، این کنه طغیان و جمعیت زیادی تولید می کند. در این راستا، توصیه ما به باغداران این است که به هیچ عنوان نهال را از بیرون شهرستان وارد نکنند؛ به ویژه انجیر سیاه یا برانجیر از منطقه جهرم و همچنین در منطقه خفر شهرستان جهرم باغات انجیری در دامنه کوه ها وجود دارند که آلودگی در این منطقه مشاهده شده و پاجوش یا قلمه هایی که از آن منطقه آمده است، حامل این بیماری بوده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این باغات نیز امحا شده اند؟ گفت: خیر، باغات مذکور آبی هستند و هنوز وجود دارند. ما نگران این موضوع هستیم که باید تمام درختان آلوده منهدم شوند و بنابراین دنبال امحای این باغات نیز هستیم.

حسن پور تصریح کرد: اگر درختان آلوده امحا نشوند، یک کانون آلودگی در استان و همواره این خطر وجود دارد که آلودگی به درختان دیگر نیز سرایت کند، ضمن اینکه پیشنهاد ما به باغداران استهبان این است که به محض اینکه بیماری موزائیک را روی درختان انجیر مشاهده کردند، به کارشناسان کشاورزی مراجعه و از آنان درخواست کمک کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری مذکور در باغات انجیر کرمانشاه در منطقه ریجاب نیز وجود دارد، گفت: توصیه ما به کسانی که قصد احداث باغ جدید دارند، این است که قلمه یا پاجوش را از جایی بیاورند که درختان مادر آنها سالم باشد، همچنین در کرمانشاه نیز درختان آلوده امحا خواهد شد.

حسن پور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه خسارت امحای این باغات به کشاورزان پرداخت خواهد شد یا خیر؟ گفت: خیر، این آفتی نیست از بیرون آمده باشد و خود باغدار باید مراقب باشد که باغش آلوده نشود. در این زمینه توصیه وزارت جهاد به تولیدکنندگان این است که مواد گیاهی آلوده را وارد باغات و منطقه نکنند، درختان را قوی نگه دارند و  مسائل به باغی را رعایت کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در پایان با تاکید بر اینکه ورود میوه های قاچاق می تواند آفتی شبیه به این بیماری را وارد کشور و برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مشکلات عمده ای ایجاد کند، تصریح کرد: به همین دلیل درخواست وزارت جهادکشاورزی این است که از واردات میوه های قاچاق جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مدت‌هاست این موضوع از سوی مسئولان وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌شود اما تاکنون چاره مناسبی برای آن اتخاذ نشده است، تاکید کرد: آنقدر باید این موضوع تکرار شود که همه متوجه آن شوند و کاری در این زمینه انجام بگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2