۱۰۰۰میلیارد دلار در کشور ما چه معنایی می دهد/بازتفسیر ۶ شاخص کلان پولی و اقتصادی

آیا نباید حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود؟

دکتر سیف گفته است: «دلیلی وجود ندارد حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود».سوال این است آیا طی مدتی که رئیسان کل بانک مرکزی و دولت های گذشته عدم شفاف سازی را در دستور کار قرارداده بودند ، اتفاق ویژه ای در حوزه های پولی و اقتصادی رخ داده که اکنون با شفاف سازی ممکن است این دستارودها از دست برود. /طی سالهای 74 تا 93 نزدیک 914 میلیارد دلاردرآمد نفتی و با احتساب درآمد حاصل از صادرات پترو شیمی نزدیک 1000 میلیارد دلار به حساب کشور ما واریز شده است یعنی به طور متوسط سالانه 50 میلیارد دلار درآمد نفتی به این کشور سرازیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک / محمود فراهانی: دکتر سیف گفته است:  «دلیلی وجود ندارد حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود».(دریافت فایل(کلیک کنید)در کشور ما همواره رشدی بیش از نرخ تورم سالانه داشته اند به طوری که اکنون در سال 94 در مرز 274  هزار میلیارد تومان است.  اینکه یک دولت طی یک سال  274هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد در حالی که کل مالیاتی دریافتی به شرط تحقق 86 هزار میلیارد  تومان است، چه قضاوتی می توان درباره آن داشت؟ وقتی  جداول بودجه را مرور می کنیم به وضوح مشخص است که سرمایه های ملی این کشور حاصل از نفت چگونه  بخار می شود و به هوا می رود. آمار نشان می دهد بالغ بر 70 درصد بودجه  جاری دولت در بخش حقوق و دستمزد کارکنان صرف می شود.آیا  چنین دولت سنگینی قادر به  ایجاد تورم تک رقمی یا پویایی اقتصادی است؟ اساسا چه شفاف سازی بکند یا نکند چه تاثیری بر روند دارد؟

 نرخ بیکاری
  نرخ بیکاری در کشور ما همواره دو رقمی بوده است. بخصوص در بخش فارغ التحصیلان جوان ، این شاخص همیشه بین 15 تا 25 درصد بوده است.  با وجود سرمایه های کم نظیر انسانی و ثروت های زیر زمینی که به راحتی می توانند مزیت نسبی در مقابل همسایگان باشند ولی  دولت ها موفق نشده اند زمینه کارآفرینی  لازم را فراهم کنند. در همین حال کیفیت شاخص بیکاری نیز قابل نقد است. به تعبیر دیگر بسیاری از مشاغل دولتی بیش از آن که ضرورت داشته باشند نوعی بیکاری پنهان محسوب می شوند. بسیاری از بنگاه و مراکز  دولتی تنها محل صرف هزینه هستند و بهره وری در درون آن دیده نمی شود. کافی است به جدول بوجه دولت  نگاهی بیندازیم .

  شفاف سازی بهتر نیست؟

با چنین وضعیتی بهتر نیست رئیس کل بانک مرکزی روش گذشتگان  را کنار بگذارد و شفاف سازی پیشه کند.به نظر می رسد عادت گذشته دولتها ثمر چندانی در امور مردم به بار نیاورده جز هزینه شدن درآمدهای نفتی در بخش جاری و دستمزد کارمندان دولتی و در نهایت نرخ بیکاری دو رقمی.
طبق آنچه گفته شد ما طی 20 سال گذشته 914 میلیارد دلار درآمد نفتی(به طوز متوسط 45 تا 50 میلیارد دلار)  داشته ایم ، در این میان صادرات صنایع مربوط به نفت مانند پترو شیمی هم بوده است که رقم را از 1000میلیارد  دلار می گذراند. اما تولید ناخالص داخلی در مرز 400 دلار است. در چنین صورتی بهتر نیست چند سالی عادت گذشته را  کناری نهیم و  شفاف با مردم سخن بگوییم؟
طی دو روز گذشته در خصوص درآمدهای ارزی و دلار های بلوکه شده به کرات سخن رفت اما در نهایت رقم شفافی گفته نشد.در نهایت ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:«دلیلی وجود ندارد حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود».
نمودار نفت از 74 تا 93

ماخذ:بانک مرکزی


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄  12  =