وزیر کار: دولت‌های گذشته هر وامی را شغل محسوب می‌کردند

در دورانی که ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شد، نتیجه‌ای در اشتغال نگرفتیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نسیم آنلاین نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دورانی که ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شد، نتیجه‌ای در اشتغال نگرفتیم.

علی ربیعی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات گزارش جدید وزارت کار از وضعیت ۱۰ ساله بازار کار به شورای عالی اشتغال گفت: در گزارش ارائه شده، اوضاع بازار کار ایران و پیش بینی این بازار تا افق‌های درازمدت دیده شده و نیاز کشور به اشتغال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر کار با تاکید بر اینکه در این گزارش پیش بینی کاهش نرخ بیکاری در آینده بستگی به نرخ رشد اقتصادی دارد، اظهارداشت: همچنین این موضوع بستگی به میزان سرمایه گذاری که باید صورت بگیرد و بر مبنای نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد اندازه گیری شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: از سویی در این گزارش نوع مشاغل در بخش‌های سرمایه بر، خُرد و متوسط اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تصمیم بر این شد که از اوضاع بازار کار یک برش بخشی تهیه شود که در نشست چهارشنبه هفته گذشته شورای عالی اشتغال، دو طرح مهم اشتغال زایی از سوی بخش کشاورزی ارائه شد که در بخش های پرورش ماهی و کشت های گلخانه است.

جزئیات نشست جدید شورای عالی اشتغال

وی با تاکید بر اینکه در نشست شورای عالی اشتغال ایجاد ۲۰ گروه شغلی در بخش کشاورزی بررسی شد که قرار است برای حمایت مالی از ایجاد این مشاغل به شکل یارانه ای از سوی شبکه بانکی کشور تسهیلات اعطا شود.

وزیر کار درباره پیش بینی ایجاد اشتغال جدید تا پایان سال جاری اظهار داشت: من معتقدم اگر اقتصاد در سال جاری هم بتواند ۵ درصد رشد اقتصادی را تجربه کند، چون هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می کند، در نهایت بتوان بیشتر از سال گذشته که به صورت خالص ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شده بود، در سال جاری شغل ایجاد شود.

به گفته ربیعی، در حال حاضر بازار کار علائم و نشانه های خوبی از پیشرفت و اشتغال زایی دارد. با وجود انتقادات غیرمنصفانه و شرایط اقتصادی کشور که هم اکنون قیمت نفت و میزان فروش نفت به نصف کاهش یافته، بازار کار به سمت شرایط خوبی در حرکت است.

وی با تاکید بر اینکه قصد مقایسه شرایط فعلی کشور با گذشته را ندارد، گفت: در دورانی که ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شد، نتیجه ای در اشتغال نگرفتیم و ما امروز با قیمت فعلی نفت و با این میزان فروش و پولی که نمی توانستیم انتقال دهیم، مواجه ایم.

ایجاد ۵۰۰ هزار شغل جدید با رشد ۵ درصدی اقتصاد

وزیر کار از تلاش دولت برای تثبیت شرایط روانی سرمایه گذاری سخن گفت و افزود: همچنین سعی کردیم به سرمایه گذاران امید دهیم و پیگیری‌هایی در کمیته های استانی برای جلوگیری از تعطیلی واحدها و ممانعت از ریزش نیروی کار داریم.

ربیعی از سرمایه گذاری در مشاغل خُرد و متوسط سخن گفت و بیان کرد: این کار به معنای احیا طرح های شکست خورده نیست و مطالعات دقیق روی آنها صورت گرفته است و شرکت‌هایی که نیازمند تسهیلات سرمایه در گردش بودند، سال گذشته تلاش شد در اینبخش نیز پیشرفت‌هایی صورت گیرد.

وی افزود: فکر می کنم با گشایش‌هایی که صورت می گیرد و با جهت گیری‌هایی که تعیین می شود و همچنین کنترل نرخ تورم منجر به این نخواهد شد که رکود در اقتصاد اتفاق بیافتد، شکل جدیدی از به کارگیری پول را نیز در برنامه خودمان خواهیم داشت. در هر صورت دورنمایی برای دستیابی به نرخ رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال‌جاری داریم.

وزیر کار درباره دستور جهانگیری به نوبخت درباره دستیابی به تحلیل های واحد درباره آمارهای بازار کار و اینکه هم اکنون نرخ ها و آمارهای متفاوتی از بیکاری ارائه می شود بیان کرد: ما تحلیل ها را بر اساس نتایج سرشماری انجام می دهیم که از نوعی شاخص های آماری مشخص استفاده می شود.

پاسخ وزیر کار به آمارهای متفاوت از بیکاری

به گفته ربیعی، ما نقدی بر آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار نداریم. در دولت های گذشته وقتی وام داده می شد سامانه رصدی درست شده بود و خود این وام شغل محسوب می شد و آمار ارائه می کردند، در صورتی که ما هم اکنون دفترچه بیمه شده اجباری را ملاک اشتغال در نظر می گیریم.

وی تاکید کرد: یعنی می گوییم این فرد دفترچه بیمه دارد و وارد لیست‌های بیمه ای کشور شده، اما در گذشته پولی داده می‌شد و همان تسهیلات شغل محسوب می شد. هم اکنون ما دفترچه بیمه را می بینیم و آنهم بیمه خویش فرمایی ملاک نیست و بر این اساس ریزش مشاغل را محاسبه می کنیم و با فرمول نسبت بین مشاغل رسمی و غیررسمی بازار کار، آمار می دهیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه در این خصوص با اقتصاددانان و کارشناسان بازار کار بحث و بررسی کرده ایم، تصریح کرد: هم اکنون دستگاه هایی که درباره مشاغل جانبی و حمایتی اقدام می کنند، رصد می شوند. به عنوان نمونه، ما ۱۰۰ هزار شغل را رصد کردیم و مشخص شد که ۸۵ درصد این مشاغل صحت داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5