کاهش هزینه‌های تولید شمش با سویه خاص از باکتری کشف شده توسط محققان ایرانی

محققان آزمایشگاه نانوبیوزمین مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای نخستین بار موفق به دستیابی به سویه‌ای خاص از باکتری‌ها جهت استخراج روی از کانسنگ‌های پرعیار با استفاده از فناوری بایو شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، زهره برومند، مجری اطرح در این مورد اظهار کرد: این سویه از باکتری‌هایی که دارای قدرت انتخابی بالا در انحلال روی هستند، از خاک و پساب اطراف معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان جداسازی شده‌اند.

وی افزود: سویه‌های جداسازی شده دارای قدرت انتخابی بالا در انحلال کانی‌های سولفیدی روی هستند، به نحوی که تقریبا هیچ سرب و عناصر دیگر موجود در سنگ معدن طی فرآیند حل نخواهد شد.

برومند خاطرنشان کرد: در صورت نبودن این باکتری‌ها که توانایی انحلال کانی سولفید روی را تنها در چند روز دارند، فرآیند انحلال ماه‌ها طول خواهد کشید.

محقق طرح ادامه داد: روش فرآوری میکروبی تنها برای معادن سولفیدی و کم عیار قابل استفاده است؛ اما ما در این پروژه که دو سال طول کشیده توانسته‌ایم برای اولین بار، بر روی کانی روی که جزو معادن عیار بالاست، کار کنیم.

وی یادآور شد: استفاده از باکتری‌ها از 50 سال گذشته، وارد علم فرآوری مواد معدنی شده و ایران نیز برای بهره‌گیری از این علم، باکتری مورد نیاز را از کشورهای شیلی، آلمان و آفریقای جنوبی وارد می‌کند.

این کارشناس، با اشاره به اینکه هر باکتری محیط خاص خود را دارد، گفت: باکتری‌های وارداتی در برخی از موارد جوابگوی نیاز داخل نبوده و مشکلاتی را به همراه داشته‌اند، لذا این کار در جهت رفع نیاز داخل و رفع مشکلات این بخش صورت گرفته است.

برومند افزود: با توجه به کاهش شدید ذخایر اکسیدی روی، لزوم استفاده از ذخایر سولفیدی و همچنین وجود مشکلات اقتصادی و زیست محیطی در روش‌های سنتی استخراج کانی‌ها، بهره‌گیری از این روش می‌تواند گامی موثر در رفع موانع موجود در این صنعت باشد.

وی تصریح کرد: از آنجا که ایران یکی از کشورهای غنی از ذخایر روی در دنیاست، بهره‌گیری از سویه خاص می‌تواند در کاهش هزینه‌های فرآیند تصفیه و تولید شمش تاثیر چشمگیری داشته باشد.

محقق آزمایشگاه نانوبیوزمین مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: اکنون استفاده از این باکتری در دیگر معادن و بهره‌گیری از باکتری‌های معادن دیگر در حال بررسی است که در صورت مثبت بودن نتیجه دستاوردهای خوبی در این بخش حاصل خواهد شد.

وی از همکاران این پروژه دکتر عبدالهی، مهندس سینا قصاع، مهندس مرضیه مرادیان و مهندس فتح‌آبادی جهت به نتیجه رسیدن این پروژه تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، نتایج این پژوهش که در طول دو سال کار انجام شده، در مجله بین‌المللی تکنولوژی جداسازی و خالص‌سازی (Separation and Purification Technology) – یکی از مجلات معتبر در زمینه مهندسی شیمی- منتشر شده است.

انتهای پیام

دستیابی به سویه خاص از باکتری برای استحصال روی با فناوری بایو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3