از وصول غرامت خودرویی‌ها تا رهبری بازار بورس

بورس تهران امروزه از راه همواری که توافق لوزان به ارمغان آورده قطره‌ای کسب منفعت می کند. در حالی که فرش قرمز ورود سرمایه‌گذاران خارجی و پرداخت بدهی‌های شرکت‌های اروپایی به جمهوری اسلامی پس از اعلام نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 پهن شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ماحصل آنچه اکنون بصورت قطره‌ای به بازار پرپتانسیل ایران تزریق می‌شود، افزایش عرضه فروشندگان و احتیاط خریداران و کم لطفی حقوقی‌ها از فعالیت در فضایی است که کمبود نقدینگی کافی موجب آن شده است.اما آنچه افق امید بخش را از تالار شیشه‌ای منعکس می‌کند بازگشت پرانرژی گروه خودرویی همچون سال‌های اولیه وروداش به بازار سرمایه است.
خبر پرداخت غرامت 42 میلیون یورویی شرکت مرسدس بنز به ایران خودرو در روزهای گذشته حاکی از رشد نوسانات این گروه در معاملات است. تا جاییکه گروه خودرویی، قطعه ساز و لیزینگی با شزوع معاملاتی پر تقاضا و مثبت، کل بازار را با افزایش تقاضا مواجه ساختند.
این در حالی است که شایعه درخواست غرامت مدیران ایران خودرو از شرکت پژو فرانسه و اعلام پرداخت 42 میلیون یورو غرامت شرکت مرسدس بنز آلمان به ایران خودرو بخث داغ این روزهای گروه خودرویی است و افزایش نوسانات آن را در پی داشته است.
داستان پرداخت غرامت مرسدس بنز از زمانی آغاز شد که هیات‌های دولتی کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه و ایتالیا برای پیوند تجاری با ایران راهی تهران شدند. شرکت بزرگ خودروسازی آلمانی، مرسدس بنز که پیش از این قدیمی‌ترین شریک تجاری ایران خودرو بود بخاطر واهمه از آمریکا در اوج تحریم‌ها دست از ادامه همکاری در تولید خودرو با ایران برداشت.
قطع رابطه‌ای که توسط مرسدس در سال 2010 صورت گرفت منجر به از دست رفتن سهم 30 درصدی تولیدات مشترک خودروهایی با موتور دیزلی و به تعویق انداختن برنامه صادراتی کامیون های سه محوره شد.
اما اکنون در دوران پسا توافق و با پیش بینی متوسط فروش سالانه ی 1.7 میلیون دستگاه اتومبیل در دراز مدت، بازار بورس تهران در حوزه صنعت خودرو دوباره تبدیل به یک فرصت تجاری شده است.
به همین خاطر بازار هوس انگیز تهران در چنین دورانی، شرکت مرسدس بنز را پای میز مذاکره برای از سرگیری همکاری‌ها برای تولید مشترک کامیون‌های سنگین کشانده است.
از این رو امید است پیش‌بینی افزایش 27 درصدی در سرمایه ایران خودرو که در اوایل سال جاری اعلام شد به تحقق بپیوندد. این در حالی است که هم اکنون نسبت سود به درآمد 11.8 مرتبه‌ای این شرکت نشان دهنده میزان تمایل سرمایه‌گذاری سهامداران آن برای پرداخت هر سهم است.
هم چنین طبق تحلیل های تکنیکال بازار پیش بینی می‌شود تا گروه خودرویی در بورس با P/E پنج و سه درصدی بیشترین میزان سود در هر سهم را داشته باشد و در فهرست گروه‌های صنعتی با نسبت سود بالاتر از 10 درصد در هر سهم قرار گیرد و به میزان سهم 13.2 درصدی از ارزش کل بازاری که هم اکنون در اختیار دارد بیافزاید.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  3