خودروسازان روسی کم آوردند

با ادامه سقوط روبل؛

کاهش چشمگیر ارزش روبل با بالا بردن هزینه خرید قطعات خارجی، خودروسازان روسی را ناچار به افزایش قیمتهای داخلی کرده و به توان رقابت پذیری آنها در بازارهای خارجی ضربه زده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صنعت خودروی روسیه پس از یک دهه رشد فروش سالانه بیش از 10 درصد اکنون قربانی بحران اقتصادی ناشی از پایین آمدن قیمتهای نفت و تحریمهای غربی بر سر نقش این کشور در بحران اوکراین شده است.

فروش خودرو در روسیه در مقایسه با سال 2013-2012 نصف شده است. این کشور که پیش از این از نظر میزان فروش بزرگترین بازار خودروی اروپا به شمار می‌رفت و هشتمین بازار بزرگ خودروی جهان رتبه بندی شده بود، اکنون در اروپا در رتبه پنجم و در سطح جهانی در رتبه دوازدهم قرار دارد.

کاهش ارزش روبل هزینه‌های تولید خودروسازان روسی را افزایش داده زیرا برخلاف رقیبانشان در بازارهای بزرگ دیگر اتکای زیادی به قطعات وارداتی دارند که برای خرید آنها به دلار و یورو پول می‌دهند.

نرخ مبادله روبل در برابر دلار در سال 2013-2012 حدود 30 روبل بود اما در حال حاضر حدود 65 روبل است که به معنای دو برابر شدن هزینه واردات قطعات خودرو است.

این امر خودروسازان را وادار کرده است قیمتهایشان را افزایش دهند در حالی‌که بحران اقتصادی روسیه قدرت خرید مردم این کشور را کاهش داده است.

نزول بیشتر ارزش روبل در برابر دلار که از ابتدای ژوییه 15 درصد کاهش داشته، افزایش بیشتر قیمت و کمتر شدن بیشتر فروش را به‌دنبال داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه ضعیف شدن ارزش ارز ملی معمولا به صادرات رونق بیشتری می‌بخشد اما اتکای خودروسازان روسی به قطعات گران قیمت خارجی محصول آنها را در برابر رقیبانی مانند شرکتهای ژاپنی و کره جنوبی که عمده قطعات‌شان را از بازار خانگی‌شان تامین می‌کنند، غیررقابتی ساخته است.

فولکس واگن و فورد بیش از نیمی از قطعات مورد استفاده برای مونتاژ خودروهایشان در روسیه را وارد می‌کنند. حتی شرکت بزرگی مانند آوتوواز که برند روسی لادا را تولید می‌کند، یک پنجم از تولیدش را از خارج تامین می‌کند.

صادرات خودروی روسیه در نیمه اول سال 2015 با 27 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به 49 هزار دستگاه رسید. عمده صادرات خودروی روسیه به کشورهای مشترک المنافع مانند بلاروس و قزاقستان انجام می‌گیرد.

شرکت آمریکایی جنرال موتورز به دلیل سطح پایین تولید، در ماه مارس از بازار روسیه خارج شد. مقامات روسی برای تشویق خودروسازان مشوقهایی را معرفی کرده اند تا این شرکتها تولید بیشتر قطعات مورد نیازشان در داخل کشور را به تدریج آغاز کنند اما قطعات گران قیمت و پیشرفته ای مانند موتورها و قطعات الکترونیکی همچنان وارد می‌شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =