شورای رقابت به وظایف خود عمل کند

یک کارشناس با اشاره به انحصار در واردات خودرو؛

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شورای رقابت هرچه زودتر به وظیفه خود در زمینه‌ی رفع انحصار از واردات خودرو و احقاق حقوق مصرف‌کنندگان عمل کند.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه از بهمن‌ماه سال گذشته واردات خودرو به کشور انحصاری شده و شورای رقابت علی‌رغم موضع خود هنوز نتوانسته از این بازار رفع انحصار کند.

وی با بیان این‌که اعضای شورای رقابت بارها اعلام کرده‌اند با دستورالعمل فعلی، واردات خودرو به کشور انحصاری شده است، خاطر نشان کرد: بنابراین طبق قانون شورای رقابت موظف است از این بازار رفع انحصار کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که وارد‌کنندگان خودرو تخلفات مختلفی در سال‌های اخیر مرتکب شده‌اند و در این وضعیت به جای انحصاری شدن واردات باید نظارت‌ها بر عملکرد آنها تجدید شود.

امینی افزود: براساس وصول علم اقتصاد، انحصار در هر بازاری باعث ایجاد رانت شده و انحصارگر نیز به دنبال استفاده حداکثری از فضای رانتی انحصاری برای افزایش سود خود خواهد بود.

وی با بیان این‌که نباید انتظار داشت وارد‌کننده انحصاری براساس اصول اخلاقی، قانون و حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت کند، تصریح کرد: انحصارگران به شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند انحصار خود را بریک بازار حفظ کرده و تسلط خود را در این حوزه گسترش دهند.

این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: بنابراین در شرایطی که طبق تشخیص شورای رقابت به عنوان مرجع رسمی مقابله با انحصار، واردات خودرو به کشور انحصاری شده است همین شورا باید هرچه زودتر نظر خود را اجرایی و از واردات خودرو به کشور رفع انحصار کند.

امینی اظهار کرد: طبق قانون قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری باید از سوی شورای رقابت صورت گیرد، بنابراین این شورا با توجه به آنکه در انحصاری بودن واردات خودرو رای داده باید تا زمان رفع انحصار از این بازار قیمت خودروهای وارداتی تعیین و بر اقدامات واردات خودرو نظارت کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4