تغییر قراردادهای کار در صدر

مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته گذشته

عنوان مهمترین اخبار این هفته در حوزه کار و تعاون را تغییر قراردادهای کار و فقدان بیمه اجتماعی 40 درصد نیروهای بازار کار به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، این هفته معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با ابلاغ دستورالعمل شماره 41 روابط کار فرم جدیدی از قراردادهای کار را در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار داد.

این دستورالعمل که ابلاغ آن پس از لغو بخشنامه شماره 40 صورت گرفته و کارشناسی شده‌تر از آن به نظر می‌رسد، بر پنج بند درج دقیق نوع قراردادهای کار و حجم کار، تعیین میزان و درجه مهارت نیروی کار، شرط حق فسخ در قراردادهای دائم و پرداخت مزایای قانونی نیروی کار به ازای مدت کارکرد استوار است.

به موجب این دستورالعمل در صورت توافق کارگر و کارفرما از این پس پرداخت حقوق و مزایا از شیوه دستی و سنتی خارج شده و تنها به حساب‌های بانکی کارگران واریز می‌شود و فسخ قرارداد نیز تنها در مورد قراردادهای دائم موضوعیت خواهد داشت.

در هفته‌ای که گذشت کارگاه آموزش آموزشی منابع تأمین مالی طرح‌های کسب و کار نوپا و فناورانه برگزار شد و معاون اشتغال وزیر کار در این کارگاه از پایین بودن سطح تولید ناخالص داخلی در ایران خبر داد.

به گفته حسن طایی، میزان تولید ناخالص داخلی در کشور 380 میلیارد دلار است در حالی که تولید ناخالص داخلی در جهان به مرز 75 تریلیون دلار رسیده است.

طایی از عدم موفقیت نیروهای متخصص در تحول اقتصاد انتقاد کرد و با اشاره به مشکلات داخلی و خارجی بنگاهها گفت: کمبود تخصص و دانش در زمینه تولیدات صنعتی، نبود تولیدات متناسب با نیاز بازار، عدم تنوع در محصولات عرضه شده و فقدان بازاریابی از جمله موضوعاتی است که بنگاهها برای موفقیت باید به آن توجه کنند.

فقدان بیمه اجتماعی 40 درصد نیروهای بازار کار از دیگر اخباری بود که توسط معاون رفاه اجتماعی وزارت کار اعلام شد.

احمد میدری گفت که وزارت کار طرحی را تحت عنوان «بیمه اجتماعی فراگیر» تدوین کرده که بر اساس آن همه نیروهای کار کشور از حداقل بیمه اجتماعی برخوردار شوند.
در هفته‌ای که گذشت همچنین کلیات طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
این طرح دوفوریتی واکنش‌های متعدد نمایندگان مجلس را در موافقت و مخالفت با آن به دنبال داشته است.
برخی بر این باورند که در شرایطی که جوانان تحصیلکرده بسیاری در کشور بیکارند استفاده از بازنشسته‌ها و بهره نگرفتن از جوانان دلیلی ندارد و این به معنای عدم استفاده از نوآوری است؛ در مقابل عده‌ای معتقدند که اگر بازنشستگان خانه‌نشین شوند دیگر نمی‌توان از تجارب آنها استفاده کرد؛ در حالی که استفاده از بازنشسته‌ها به معنای استفاده از تجارب و سرمایه‌های اجتماعی کشور است.

پیشنهاد تدبیر مجلس و دولت برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز از دیگر اخبار این هفته بود.
نمایندگان مجلس با طرح این پیشنهاد، رفع موانع پرداخت وام اشتغال به جوانان را خواستار شده و بر ضرورت تصمیم‌گیری مجلس و دولت برای رفع موانع بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  64