لجبازی صنایع لبنی و پافشاری دولت برای قیمت شیر

در حالی که ستاد تنظیم بازار بر اجرای نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام اصرار دارد و حتی بازرسان سازمان حمایت را موظف به استقرار در کارخانه‌ها کرده تتا این نرخ مصوب پس از یکسال از ابلاغ، اجرا شود،‌ صاحبان این صنایع همچنان قانون را اجرا نمی‌کنند؛ تاجایی‌که وزیر کشاورزی از لجبازی و کارشکنی آنها انتقاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با وجود پافشاری دولت برای اعمال نرخ های مصوب اعلام شده شیر خام از سوی کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی و استقرار بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، لبنیاتی ها همچنان نمی خواهند قیمت شیر خام را افزایش دهند و شایدبه گفته حجتی لبنیاتی ها در اجرای این قانون لجبازی و کارشکنی می کنند.

البته نرخ 1440 تومانی برای خرید شیر خام از دامداران تیر ماه پارسال به تصویب رسید که باید کارخانه‌های لبنی از همان زمان این قیمت را اعمال می‌کردند و سپس قیمت نهایی محصولات‌شان را تا سقف 15 درصد افزایش می دادند.
اما نه تنها نرخ خرید مصوب شیر خام از تیر ماه سال گذشته از سوی صنایع لبنی اجرایی نشد بلکه بر اساس گزارش ها و آمار موجود از بازار لبنیات، قیمت انواع محصولات لبنی طی سال گذشته حدود 20 تا 45 درصد افزایش یافت و کسی نبود تا از صاحبان این صنایع بپرسد که چه قانونی به شما اجازه افزایش خودسرانه قیمت محصول نهایی و پایین نگه داشتن نرخ خرید شیر خام را داده است؟
گرچه دولت امسال برای اجرای این نرخ قانونی و حمایت از دامداران عزم خود را جزم‌تر کرده است و در این راستا نرخ مصوب خرید شیر خام را با کمی تغییرات، مجددا تصویب و ابلاغ کرده و بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را مسئول و ناظر اجرای این مصوبه دانسته است اما گویا این راهکار نیز موثر نیست؛ چراکه مدیرعامل صنایع شیر ایران تاکید کرده در شرایطی که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت شیر خام و فرآورده‌های لبنی در بازار است، قیمت دستوری 1440 تومان را به صنایع اجبار می‌کنند که البته به جایی نمی‌رسند.

از سوی دیگر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از لجبازی و کارشکنی صنایع لبنی انتقاد و اظهار کرده که با وجود این‌که نرخ 1440 تومانی برای خرید شیرخام در سال گذشته به تصویب رسید و ابلاغ شد، صنایع لبنی لجبازی می‌کنند و حاضر نیستند حتی امسال هم این نرخ را اعمال کنند.

به گفته وی امسال هم به رغم این‌که دولت تلویحا این نرخ را به عنوان نرخ مصوب پذیرفت، صنایع لبنی به اشتباه لجبازی می‌کنند و این نرخ را همچنان رعایت نمی‌کنند. در حالی که عدم تمکین به این قانون به ضرر خودشان است، چرا که صنایع لبنی و دامداران به هم متصل و متکی هستند بنابراین همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم و به آن احترام بگذاریم.

حال باید پرسید تا کی لجبازی صنایع لبنی و پافشاری دولت برای اجرای قانون و اعمال نرخ مصوب شیر خام از سوی کارخانه ها ادامه دارد و این دوئل بین دولت و لبنیاتی‌ها به نفع چه کسی تمام می‌شود؟ تولیدکنندگان یا کارخانه‌هایی که نمی‌خواهند قانون را رعایت کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

78  +    =  86