هشدار وزارت کشاورزی به کارخانه‌های لبنی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از بهبود بازار محصولات پروتئینی مانند تخم‌مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز خبر داد و گفت: اگر صنایع لبنی با دامداران همکاری نکنند، شیرخام در جایی غیر از کارخانه‌های لبنی عرضه می‌شود.

حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت شیر خام و اینکه چرا صنایع لبنی در خرید این محصول از دامدار به نرخ‌های مصوب توجهی ندارند، اظهار کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه با صنایع لبنی در حال رایزنی است و امیدواریم صنایع لبنی، مجموعه دامداران را به عنوان حلقه‌ای از تولید در کنار خود ببینند تا نفع تولید‌کنندگان و کارخانه‌ها توامان در این زمینه دیده شوند.

وی تصریح کرد: به اندازه‌ای که همکاری کارخانه‌های لبنی در این زمینه کمتر شود عرضه شیر خام به سمتی غیر از کانال‌های رسمی کارخانه‌های لبنی سوق پیدا می‌کند که البته مدنظر وزارت جهاد کشاورزی نیست، چرا که باید از ظرفیت و تنوع تولیدی که در صنایع تبدیلی تولید محصولات و فرآورده‌های لبنی وجود دارد، استفاده کرد و نیاز داخل و بازارهای صادراتی را تامین کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: باید در بازار مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ شرایط پایداری برای استمرار تولید به وجود آید که تولید‌کننده و مصرف‌کننده در آن منتفع شوند. در حالی که طی یکسال گذشته در بازار این محصولات به ویژه تخم‌مرغ شرایط مناسبی را برای تولید‌کننده نداشته‌ایم و در هر زمانی که با 10 تا 15 درصد افزایش قیمت تخم‌مرغ مواجه می‌شدیم مصرف‌کننده تصور می‌کرد با قیمت‌های غیرمنطقی مواجه شده است. در حالی که تخم‌مرغ طی این بازه زمانی هیچ‌گاه به قیمت منطقی خود نرسید.

بازگشایی مرزهای عراق به روی تخم‌مرغ ایرانی

رکنی اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند شرایط تولید را برای تولید‌کننده منطقی‌تر کند، استفاده از ظرفیت‌های صادراتی است که طی دو ماه گذشته شرایط آن چندان فراهم نبود و صادرات دچار آسیب شد که البته طی دو روز گذشته دولت عراق رسما اعلام کرد محدودیت برای واردات از ایران برداشته شد و محموله‌های ایرانی در مرزهای استان کرمانشاه آماده صادرات به عراق هستند.

وی با بیان این‌که شرایط نسبتا مناسبی در بازار فرآورده‌های پروتئینی حاکم شده است، ادامه داد: اولین محموله صادراتی تخم‌مرغ در مرزهای عراق منتظر ارسال است و روز گذشته نیز مجوز 400 تنی صادرات این محصول به عراق صادر شد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص بازار گوشت مرغ نیز اظهار کرد: قیمت مرغ زنده که همواره به عنوان قیمت منطقی مدنظر وزارت جهاد کشاورزی است کیلویی 3800 تا 4200 تومان در مرغداری است که طی سال گذشته هیچگاه به این قیمت نرسید، البته در مقطعی کوتاه در سال جاری به این قیمت نزدیک شد.

رکنی اعلام کرد: قیمت‌گذاری روی تخم‌مرغ می‌تواند در بهبود بازار این محصول موثر باشد، چرا که مصرف‌کننده متقاعد می‌شود که قیمت واقعی این محصول چقدر است و تولید‌کننده نیز تکلیف بازار محصولش را می‌داند و با پیش‌بینی و شرایط قیمت فروش آن، دست به تولید تخم‌مرغ می‌زند. از سوی دیگر نیز فاصله منطقی قیمت بین تولید‌کننده تا مصرف‌کننده نیز مشخص و شفاف می‌شود.

7000 تومان قیمت منطقی هر کیلو گوشت مرغ

وی گفت: گرچه بازار گوشت مرغ و قیمت آن طی هفته‌های اخیر وضعیت بهتری را نسبت به گذشته تجربه کرده است اما قیمت منطقی گوشت مرغ در این شرایط از نظر وزارت جهاد کشاورزی کیلویی 7000 تومان است، چرا که تولید‌کننده می‌تواند از حاشیه سود منطقی برخوردار شود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که این قیمت برای گوشت مرغ از سال گذشته سابق بوده است، اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون قیمت تمام شده گوشت مرغ به دلیل باثبات بودن بازار نهاده‌ها تغییری نکرده است و رقابت مناسبی بین وارد‌کنندگان نهاده شکل گرفته و باعث تثبیت و کاهش مقطعی قیمت این محصولات اساسی شده است.

رکنی درباره‌ بازار گوشت قرمز نیز عنوان کرد: گوشت قرمز در برخی استان‌ها به قیمت منطقی خریداری نمی‌شد و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد در هر نقطه‌ای تولید‌کننده در عرضه محصول تولید شده خود به قیمت منطقی دچار مشکل است می‌تواند آن را به این شرکت تحویل دهد و در حال حاضر به تولید کمک کرده‌ایم و در شرایطی بازار به افزایش عرضه این محصول نیاز داشته باشد می‌توان از این ذخیره استراتژیک استفاده کرد.

وی اظهار کرد: شرایط کلی بازار در زمینه مواد پروتئینی مناسب است، چرا که وزارت جهاد کشاورزی و دولت بیشترین دغدغه‌اش روی کمبود تولید و شرایطی که منجر به کمبود در بازار می‌شود، است اما هم‌اکنون وفور محصول در بازار نگرانی در این زمینه را از بین می‌برد، چرا که می‌توان ضمن رفع نیازهای داخلی به صادرات آنها نیز فکر کرد.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با هماهنگی صورت گرفته با کشور‌های مختلف باید صادرات مواد پروتئینی را پررنگ‌تر کرد، چرا که باید پتانسیل‌های صادراتی نسبت به زیرساخت‌های داخلی افزایش یابد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  −    =  42