برزیل در ورطه رکود افتاد

دولت برزیل اعلام کرد اقتصاد این کشور که هفتمین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود، وارد رکود شده است.

به گزارش ایسنا، تولید ناخالص داخلی این کشور که با کاهش قیمت‌های کالا، بحران سیاسی و رسوایی فساد مالی دست و پنجه نرم می‌کند، در سه ماهه دوم امسال 1.9 درصد کاهش یافت.

سازمان آمار دولت برزیل رقم تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول را هم مورد بازبینی نزولی قرار داد و آن را منفی 0.7 درصد اعلام کرد.

رشد اقتصادی سه ماهه دوم برزیل بر مبنای سال به سال 2.6 درصد کاهش نشان داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برزیل اکنون با بزرگ‌ترین انقباض اقتصاد در شش سال گذشته روبروست و پیش بینی می‌شود رکود سال 2015 به شکل ملایم‌تری تا پایان سال 2016 ادامه پیدا کند. اقتصاددانان بر این باورند که این کشور به سوی طولانی‌ترین رکود اقتصادی از سال 1931 به این سو پیش می‌رود.

اقتصاد برزیل در مدت چهار سال گذشته از زمان پایان رونقی که با صادرات کالا بویژه به چین حاصل شده بود، به تدریج ضعیف شد و کاهش قیمت نفت و کالاها این کشور را با کسری بودجه عظیمی روبرو کرد.

بحران سیاسی رو به رشدی که در آن دیلما روسف، رییس جمهور برزیل به دلیل تلاش برای اجرای تدابیر ریاضتی با نارضایتی گسترده حتی در میان حامیانش روبرو شد، به ناملایمات اقتصادی این کشور اضافه کرده است.

روسف بحران مالی رو به رشد در برزیل را رد و در سخنرانی خود در زمان افتتاح یک مجتمع مسکونی در شمال شرق این کشور اظهار کرد: برزیل یک کشور قوی است و بر همه مشکلات که پولی هستند، چیره خواهد شد.

وی در ادامه افزوده بود: اجازه نخواهیم داد کشور دچار پسرفت شود.

با این همه تحقیقات فسادی که با نام عملیات کارواش در حال انجام است، رشوه و اختلاس در غول نفتی پتروباس و دست داشتن سیاستمداران و مدیران بلندپایه این کشور در آن را برملا کرده است. حتی پای حزب رییس جمهور هم به این رسوایی کشیده شده و بی‌ثباتی سیاسی را تشدید کرده است.

انتظار نمی‌رود اقتصاد برزیل بسرعت رو به بهبود رود. نرخ بیکاری این کشور در حال حاضر 7.5 درصد بوده و رو به رشد است در حالیکه ارزش رئال برزیل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در برابر دلار آمریکا حدود 25 درصد نزول کرده و نرخ تورم هم 9.65 درصد پیش‌بینی شده است.

نظرسنجی ماه جاری بانک مرکزی برزیل از اقتصاددانان نشان داد که انقباض کنونی اقتصاد تا پایان سال 2016 ادامه خواهد یافت اما نرخ آن کمتر و حدود 0.26 درصد خواهد بود.

بخش صنعتی برزیل که شامل صنعت نفت هم می‌شود، در سه ماهه دوم 4.3 درصد کوچک شد. از سوی دیگر کشاورزی که برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالاهایی مانند سویا، شکر و مرغ به شمار می‌رود، با 2.7 درصد کاهش روبرو شد.

هزینه مصرف کننده هم 2.1 درصد کاهش یافت که دومین کاهش سه ماهه متوالی بود.

موسسه اعتبارسنجی مودیز رتبه اعتباری برزیل را به نزدیک بی‌ارزش کاهش داده که منعکس کننده کشمکش فزاینده این کشور با بدهی و احتیاط سرمایه گذاران در قبال کشوری است که به عنوان عضوی از گروه بریکس زمانی جذابیت سرمایه‌گذاری بالایی داشت.

سایر غولهای اقتصادی نوظهور این گروه شامل روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با وضعیت بغرنجی روبرو هستند. بازارهای بورس چین با سقوط آزاد روبرو شده‌اند و روسیه از پایین آمدن قیمت نفت و تحریمهای بین‌المللی بر سر نقش این کشور در جنگ داخلی اوکراین آسیب شدیدی متحمل شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =