واکسیناسیون بیمار رو‌به‌موت در بازار پر از میکروب!

نگاهی به سیاست اعلام بازگشت به بازار نفت

روند نزولی با شیب تند قیمت نفت در هفته های گذشته بسیاری را نسبت به آینده بازار این محصول نگران کرد و حتی برخی را بر آن داشت تا قیمت 30 دلار و کمتر از 30 دلار را برای طلای سیاه در آینده ای نزدیک پیش بینی کنند. در این بین کارشناسان یکی از دلایل عمده این روند کاهش را ترس بازار از بازگشت نفت ایران می دانند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با تداوم معنادار سیر نزولی قیمت نفت برخی معتقدند که ایران نباید بازگشت خود به بازار جهانی نفت را از هم اکنون اعلام می کرد، چرا که این امر بازار را برای کاهش بیشتر قیمت تحریک کرده است.

البته اینکه یکی از عوامل مهم تداوم روند نزولی قیمت طلای سیاه توافق صورت گرفته میان ایران و 5+1 و تشدید احتمال لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران است، چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد.
اما نکته مورد بحث در محافل خبری این است که آیا اگر ایران صراحتا اعلام نمی کرد که قصد دارد به سرعت پس از رفع تحریم ها تولید خود را 500 هزار بشکه افزایش دهد، بازار طلای سیاه روند دیگری را طی می کرد؟

واکسیناسیون واکسیناسیون بیمار رو‌به‌موت

بیژن نامدار زنگنه- وزیر نفت- معتقد است که اعلام بازگشت تولید نفت ایران، در حقیقت به جای این‌که در زمان بازگشت واقعی تولید باعث ایجاد شوک ناگهانی به بازار باشد، به تدریج آن را واکسینه می‌کند: بازار قطعا بازگشت ما را منظور می‌کند بنابراین ما از همین الان داریم واکسن می‌زنیم، کسی که خود را واکسینه می کند ممکن است در روزهای اول درد بکشد ولی هرگز نمی‌میرد. نمی‌توانیم خرد خرد وارد بازار شویم و به دیگران التماس کنیم. دورمان ما را حصار نامرئی کشیدند. ما مانند یک زندانی هستیم که حالا در زندان را به رویمان باز کرده‌اند بنابراین باید بلافاصله از زندان بیرون بیاییم.

البته نباید از این نکته غافل شد که بازار نفت با سیاست‌های اشتباه برخی تولیدکنندگان عمده خود که با عوامل دیگر ترکیب‌شده است، همین حالا هم وضعیت بیماری رو به موت را دارد، شاید به همین دلیل هم باشد که واکسن ایرانی شاید نتواند نتیجه امیدبخشی برای این بیمار در بازار پر از میکروب امروزی به همراه داشته باشد.

افزایش تولید نفت سیاست دولت است

وزیر نفت افزایش تولید نفت را نه تنها سیاست وزارت نفت بلکه سیاست دولت می خواند:افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است، میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها آن را افزایش دهیم زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.

وی البته پاسخ صریح دیگری به انتقادها داشت: هرکس به اندازه میزان تولید خود در بازار تاثیرگذار است. ایران به اندازه یک میلیون بشکه نفتی که تولید می کند می تواند در بازار تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1