صنایع لبنی در حق دامداران جفا می‌کنند/ ضرورت ایجاد صنایع تکمیلی در جوار مزارع

وزیر جهاد کشاورزی:

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات دامداران از جمله شیر را به قیمت واقعی نمی‌خرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سمنان، محمود حجتی در حاشیه بازدید از سیلوی 100هزار تنی گرمسار و جمع فعالان کشاورزی در گرمسار، اظهار کرد: هیچ‌گونه اعتباری به عنوان یارانه شیر به تصویب نرسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت پایه شیر از نظر وزارت جهاد کشاورزی 1570 تومان بود، افزود: این قیمت پیشنهادی به 1440 تومان کاهش یافت و دولت نیز آن را تصویب کرد اما همچنان صنایع تکمیلی و فرآوری شیر را به قیمت 1280 تومان از دامدار خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید پیگیر اجرایی شدن این مهم باشد تا حقوق تولیدکنندگان پایمال نشود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت بر اجرای این قانون اصرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی و تکمیلی تنها به دنبال مصالح و منافع خود هستند و به حقوق تولیدکننده و مشکلات آنها توجهی نمی‌کنند.

این عضو کابینه با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی مدعی بودند که با افزایش قیمت پایه شیر قیمت محصولات را افزایش می‌دهند، یادآوری کرد: افزایش قیمت هر کالایی باید در دولت به تصویب برسد وگرنه غیرقانونی است و با متخلفان برخورد می‌شود.

حجتی با بیان اینکه صنایع تبدیلی محصول کشاورزان و دامداران را به قیمت واقعی نمی‌خرند، اضافه کرد: فعالیت دامداری منهای زراعت و صنایع تکمیلی و تبدیلی، زیان‌ده است. لذا باید دامداران در صدد ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در کنار مزارع و دامداری‌های خود باشند.

وی افزود: در حال حاضر خریدار هر قیمتی که می‌خواهد بر روی محصول تولیدکننده می‌گذارد و تولیدکننده ناچار به فروش آن است.

او به تجربه دیگر کشورهای توسعه یافته اشاره و خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته و خصوصا کشورهایی نظیر فرانسه و آمریکا که کشاورزی پیشرفته‌ای دارند، تولیدکننده در کنار مزارع خود، صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: کشاورزان ما نیز اگر می‌خواهند پیشرفت کنند باید به سمت ایجاد صنایع در جوار مزارع خود باشند و این سیاستی است که وزارت‌خانه هم از آن حمایت می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27