شرکت‌های نفتی آمریکایی باواسطه به ایران می‌آیند؟

احتمالی که قوت گرفت

توافق تاریخی ایران و 1+5 که اعلام‌شد، پای بسیاری از مقام‌های خارجی نیز به تهران باز شد. مسئولان ارشدی که از از اروپا و آسیا خود را به اتاق‌های جلسات با مقام‌های ایرانی می‌رساندند تا برای حضور و سرمایه‌گذاری در پروژه های صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌ و برای خود سهمی از بازار وسیع پساتحریم رزرو کنند؛ بازاری که اکنون می‌تواند مهمانی ناخوانده داشته باشد: شرکت‌های نفتی آمریکایی!

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزارت نفت در هفته‌های گذشته روزهای شلوغی را پشت‌سر گذاشته است. اگر در چند سال گذشته معاونت بین الملل وزراتخانه از معاونت‌های نسبتا کم‌کار این مجموعه محسوب می‌شد، این روزها اتاق معاون وزیر در امور بازرگانی و بین‌الملل شلوغ‌ترین روزهای خود در چند سال اخیر را تجربه می‌کند. نفتی ها که در این چند هفته مهمان‌های ویژه ای از آلمان و فرانسه گرفته تا ژاپن، آذربایجان، ترکمنستان، هند و ایتالیا داشته‌اند، خود را برای میزبانی از اسپانیایی‌ها و اتریشی‌ها در هفته‌های پیش رو اماده می‌کنند.
اما امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا احتمال حضور مهمانی ناخوانده در صنعت نفت ایران را تایید می‌کند. به گفته وی احتمال حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی در ایران وجود دارد.
این دیپلمات با سابقه می‌گوید: درحالی که هنوز برخی شرکت‌های بزرگ نفتی مانند بی‌پی جرات لازم را نداشته‌اند که از حضور دوباره در ایران سخن بگویند، احتمال حضور شرکت‌های نفتی آمریکایی وجود دارد؛ اما برای مشخص شدن زمان این‌کار هنوز باید صبر کرد.
زمانی نیا در پاسخ به این سئوال که قبلا و حتی پیش از تحریم‌های هسته‌ای نیز این امکان وجود نداشت که شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران فعالیت کنند و آیا در این مذاکرات توافقی در این زمینه صورت گرفته است؟ تصریح کرد: بله. در برجام بندی هست که شرکت های آمریکایی از طریق شرکت های تابعه خودشان در کشورهای دیگر می‌توانند با ایران کار کنند و این هم فشاری بوده است که خود شرکت های آمریکایی روی دولتشان گذاشته‌اند.
معاون وزیر نفت درباره مزیت‌های شرکت‌های آمریکایی نسبت به رقبای خود در اروپا و آسیا نیز گفت: سرمایه این شرکت‌ها بیشتر است و پول زیادی در اروپا نیست. اروپا حرف از 3 میلیارد و این حرف‌ها است.
زمانی نیا در واکنش به این سئوال که اگر این شرکت ها به ایران بیایند سرمایه شان در کدام بخش بیشتر جذب خواهد شد؟ گفت: تکنولوژی آمریکایی در صنعت نفت و گاز با تکنولوژی اروپایی قابل مقایسه نیست و در این زمینه برنامه داریم.
وزیر نفت نیز در آخرین کنفرانس خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها، تحلیلی از احتمال ورود شرکت‌های نفتی آمریکایی به ایران ارائه داده بود. زنگنه در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اجازه دخالت آمریکایی‌ها در ایران را نمی‌دهیم، وزارت نفت چه راهکارهایی را برای جلوگیری از نفوذ این کشور در نظر دارد؟ تصریح کرد: ما مجری دستورات مقام معظم رهبری هستیم و هرچه نظر ایشان باشد را انجام می‌دهیم، اما همکاری با نفوذ و دخالت تفاوت دارد. ما به دوستمان هم اجازه دخالت نمی‌دهیم.
نامدار زنگنه با تاکید بر این‌که هدفمان از همکاری با کشورهای دیگر تنها افزایش حداکثری منافع خودمان است، ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا از این طریق ظرفیت فناوری و در نتیجه آن ظرفیت برداشت خود را افزایش دهیم تا بتوانیم منافع ملی را به حداکثر برسانیم. همه می‌دانند که ما همان‌طور که مرد دوستی هستیم مرد جنگیم.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  88  =  90