نفتی‌های ایران به آفریقا می‌روند

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به علاقه‌مندی آفریقای جنوبی برای توسعه همکاری‌ها با ایران گفت: ماه آینده هیئتی از سوی وزارت نفت برای ادامه مذاکرات به این کشور اعزام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عباس شعری مقدم از احتمال سفر هیئتی از وزارت نفت در ماه اکتبر به آفریقای جنوبی به منظور مذاکره در زمینه فروش فرآورده های هیدورکربوری و سرمایه گذاریهای مشترک دو کشور در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خبرداد و گفت: خوشبختانه صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه قرار دارد و بدون تردید سرمایه گذاریهای جدید می تواند جان تازه ای به این صنعت ببخشد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به نیاز آفریقای جنوبی به فرآورده های هیدروکربوری و پتروشیمی همچون ال ان جی، نفتا، گاز مایع و نفت خام اشاره کرد و گفت: این کشور در مذاکرات خود این موضوع را بارها اعلام کرده است.

وی افزود: خارجیها علاقه مند به حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران هستند و می توان گفت که ایران سرزمین فرصت‌ها برای آنهاست، در خارج از ایران بهره پول بسیار پایین است و برآوردها نشان می دهد که صنعت پتروشیمی نرخ حداقل ٢٠‌ درصدی بازگشت سرمایه را دارد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی بیشتر به سرمایه گذاری در بخش بالا‌دست علاقه دارند، زیرا در صورت مساعد شدن فضای کسب ‌و‌ کار، سرمایه‌گذاران ایرانی به خوبی می‌ توانند در صنایع پایین ‌دست فعالیت کنند، از سوی دیگر نیز باید در نظر داشت که بخش بالا‌دست پتروشیمی به سرمایه ‌و تکنولوژی ‌روز احتیاج دارد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر خود با مسئولان وزارت انرژی آفریقای جنوبی در خصوص سرمایه گذاری و مشارکت این کشور در صنعت پتروشیمی ایران گفت: مسئولان این کشور توانایی ایجاد رقیب برای غول پتروشیمی آفریقای جنوبی یعنی ساسول را دارند.

شعری مقدم با بیان این که کشور آفریقای جنوبی در زمینه GTL دارای دانش فنی روز دنیا هستند، گفت: صنعت نفت در زمان دولت اصلاحات نیز قرار بود در این زمینه با این کشور همکاری داشته باشد اما به دلایل مختلف میسر نشد.

چندی پیش عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ابراز تمایل دوباره شرکت ساسول آفریقای جنوبی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان خبر داده بودو گفته بود: با کاهش جهانی قیمت نفت، پروژه های تبدیل گاز به فرآورده های نفتی این شرکت در آمریکای شمالی دیگر توجیه اقتصادی نداشته، از این رو این شرکت با توجه به تجربه موفقی که در ایران داشته به دنبال سرمایه گذاری با سود بالاتر در طرحهای پتروشیمی ایران است.

براساس اعلام وزارت نفت، طرح الفین نهم (پتروشیمی آریاساسول) بزرگترین واحد الفین گازی به شمار می رود که در زمینی به مساحت بیش از ٧٨ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

در راستای سیاستگذاری های اقتصادی برنامه سوم توسعه و با توجه به اعلام آمادگی شرکت ساسول آفریقای جنوبی در مشارکت و سرمایه گذاری پروژه الفین نهم، شرکت پلیمر آریا ساسول با مشارکت مساوی ٥٠ درصدی شرکت آفریقایی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاسیس شد.

مجتمع پتروشیمی آریاساسول با هدف تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک و ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلین متوسط و سنگین احداث شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  7