باید ۲۰ درصد تحقیقات، بنیادی و ۸۰ درصد توسعه‌ای و کاربردی باشد

وزیر علوم در مراسم نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه علمی به مسائل کشور باید نهادینه شود و باید بیش از گذشته به سمت اقتصاد دانش بنیان، تجاری‌سازی دانش و کاربردی شدن تحقیقات حرکت کنیم.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه باید 20 درصد تحقیقات، بنیادی و 80 درصد توسعه‌ای و کاربردی باشد، اظهار کرد: درعلوم انسانی نیز باید به سمت کاربردی شدن برویم، زیرا بسیاری از مسائل اجتماعی حتی مسائل حوزه صنعت نیز با استفاده از علوم انسانی قابل حل است.

وزیر علوم در تبیین رشد علمی کشور گفت: در سال 2011 تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور 31 پارک بود که در حال حاضر به 36 پارک افزایش یافته است و 23 مرکز رشد نیز در دولت یازدهم راه‌اندازی شده است.

فرهادی افزود: بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس، رشد دو پله‌ای علمی را در دولت یازدهم داشتیم، به طوری‌که از رتبه 18 به 16 رسیدیم و در پایگاه علمی ISI نیز رشد سه پله‌ای داشتیم و از 21 به 18 رسیدیم و سهم ما در تولید علم دنیا نیز از 1.35 به 1.36 رسیده است.

وزیر علوم با اشاره به سه اولویت آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: ارتقای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، توسعه دانشگاه‌های مأموریت‌گرا و توجه به آموزش‌های مهارتی و کاربردی از اولویت‌های آموزش عالی در این برنامه است.

وی در رابطه با بازنگری برنامه‌های آموزشی اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید رشته‌ها کاربردی‌تر شوند، زیرا به حد کافی رشد کمی داشته‌ایم و باید مسائل کیفی را در دستور کار قرار دهیم که در این زمینه بحث ساماندهی آموزش عالی مطرح است و ممکن است تجمیع، ادغام، جابه‌جایی و انحلال مراکز آموزش عالی در قالب طرح ساماندهی انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بخش غیردولتی عنوان کرد: باید بخش غیردولتی به صورت جدی‌تری در حوزه آموزش عالی فعال شود، همچنین افزایش سهم ما از تولید ناخالص ملی نیز در افق چشم انداز باید به چهار درصد برسد و در برنامه ششم باید به دو درصد تولید ناخالص داخلی برسیم.

وزیر علوم با بیان اینکه در چند روز اخیر آئین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی ابلاغ شده است،‌ گفت: مواردی نظیر تاکید صرف بر بحث ISI اصلاح شده و به نوآوری، اختراع، تالیف کتاب و انجام تحقیقات کاربردی توجه ویژه‌ای شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  +    =  31